برخی کارهای زنجانی برای دور زدن تحریم‌ها بوده

به گزارش افکارخبر، غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه هشتاد و دومین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه در پرونده بابک زنجانی چه تعداد متهم وجود دارد و از بین متهمان چه تعداد مقامات مسئول دولتی هستند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر آمار دقیقی ندارم اما در این پرونده در مورد افراد بسیاری تحقیقی شده است.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود به دلیل خاموش شدن وسایل گرمایشی زندان اوین بسیاری از زندانیان دچار مشکل شده‌اند، گفت: به طور قطع زندان در عین حال که بیشتر از جاهای دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد، مستثنی از کل کشور نیست. ممکن است برق یا گاز زندان نیز مانند جاهای دیگر قطع یا با مشکل مواجه شود که البته معمولا در زندان امکانات اضطراری پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: برغم پیش‌بینی امکانات لازم در زندان نمی‌توان به جرات گفت اینگونه مسائل به صفر می‌رسد و هیچ وقت اتفاقی نمی‌افتد اما بیش از آن مقدار که در بیرون از زندان به مسائل سرمایشی و گرمایشی توجه می‌شود، در زندان توجهات لازم وجود دارد و معمولا در اینگونه موارد از پیمانکاران تضمین‌های لازم گرفته می‌شود تا در صورت بروز مشکل نسبت به رفع آن اقدام کنند.

محسنی اژه‌ای گفت: گاهی اوقات یک امر کوچک را خیلی بزرگ جلوه می‌دهند و این موضوع مسئله‌ای است که امکان دارد در جاهای دیگر اتفاق بیفتد اما برخی افراد فکر می‌کنند در زندان هیچ وقت نباید اینگونه مسائل باشد. 

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بابک زنجانی در دادگاه مدعی شده با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی مشکلات سازمان حج در جابجایی ارز، مشکل هواپیمایی جمهوری اسلامی در سوخت‌رسانی به هواپیماها را حل کرده و حتی به وزارت اطلاعات در زمینه دور زدن تحریم‌ها کمک کرده‌ است و اینکه این ادعاهای وی تا چه میزان به واقعیت نزدیک است، گفت: ما در حال تحریم بوده و هستیم و امیدواریم این تحریم‌ها برداشته شود. بدون تردید هر زمان بر اثر تحریم‌ها یک‌سری محدودیت‌ها وجود داشته باشد، سعی می‌شود برای رفع محدودیت‌ها یک‌سری اقدامات بعضا اضطراری انجام شود و مردم و مسئولان منکر این قضیه نیستند.

وی افزود: وقتی سیستم بانکی و پولی کشور تحریم ظالمانه باشد بدیهی است که تلاش می‌شود به رغم خواست دشمن از فلج شدن کشور جلوگیری شود و اینها بحث‌هایی است که در دولت دهم بوده و در دولت یازدهم هم وجود دارد.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: نه جزئیات این ادعاها را شنیده‌ام و نه می‌دانم دادستان، وکیل و شاکی چه گفته‌اند و اگر علیه وزارتخانه‌ای مسائلی گفته شده، آن وزارتخانه جواب داده یا جواب خواهد داد.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: نمی‌توان ادعا کرد از صفر تا صد کارهای زنجانی خلاف است. حتما بخشی از این کارها در راستای دور زدن تحریم‌ها بوده اما اینکه چند درصد آن در راستای دور زدن تحریم‌ها بوده یا خیر معلوم نیست. معلوم نیست وی کجا از مسیر خارج شده و یا اینکه از ابتدا نظر سوء داشته یا وسط کار طمع ایجاد شده است.

وی افزود: مگر همین الان کسانی برای انجام کارهایی مدعی نمی‌شوند؟ حتما اینگونه موارد مورد استقبال قرار می‌گیرد و بررسی می‌شود و چه بسا در ابتدای امر قصد سوء وجود نداشته باشد یا اگر هم قصد سوئی وجود دارد روشن نباشد و در قدم‌های بعدی خیانت صورت گیرد.

محسنی اژه‌ای افزود: من نمی‌گویم زنجانی کلاهبرد است یا نیست اما افراد کلاهبردار در اقدامات اولیه طبیعی عمل می‌کنند تا طرف مقابل همان ابتدا متوجه موضوع نشود.

در پرونده گردنه حیران کسی بازداشت نیست

محسنی اژه‌ای در ادامه هشتاد و دومین نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت پرونده حیران و اینکه آیا در این پرونده متجاوزان به حقوق بیت‌المال مورد تعقیب قرار گرفته و بازداشت شده‌اند یاخیر، گفت: کسی در این موضوع بازداشت نیست اما پرونده تشکیل شده است.

معاون اول قوه قضائیه گفت: موضوع از این جهت که در این ماجرا چه کسی تخلف و چه کسی جرم مرتکب شده در حال بررسی است.