دو دلیل مهم سکــــــــــــــــــــته قلبی

به گزارش افکارخبر، ایرج فیروزی درباره علت سکته‌های قلبی، عروقی و مغزی اظهار داشت: در واقع به دلیل نوع تغذیه، کم تحرکی و موارد مشابه به تدریج  پلاک‌هایی در عروق قلب یا مغز ایجاد می‌شود. حال زمانی که شکافی روی پلاک برآمده ایجاد شود، پوشش طبیعی کنار رفته و پلاکت‌ها می‌چسبند و توده پلاکت را تشکیل می‌دهند و امکان دارد لخته هم به آن اضافه شده و رگ را ببندد. در نتیجه عضله ای که از این رگ، خون دریافت می‌کرده دچار کم خونی شده و مرگ سلولی و سکته قلبی رخ می‌دهد.

این متخصص قلب و عروق درباره وضعیت امکانات کنونی درمانی و دارویی؛ در ایران اظهار کرد: خوشبختانه کشور ما در زمینه استنت و بالن و درمان پلاک‌ها در سطح بسیار خوبی قرار گرفته و اختلاف ما با کشورهای دنیا ناچیز است و بیشتر کارهایی که آنها انجام می‌دهند را نیزما هم انجام می‌دهیم.

وی افزود: وزارت بهداشت و درمان هم در این زمینه بسیار خوب کار می‌کند و ابزارهای لازم به وفور در اختیار است، بنابراین از این نظر ما در سطح کشورهای خوب دنیا قرار داریم. ضمن اینکه برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های قلبی وعروقی و سکته‌های قلبی و مغزی باید تمام مردم به فکر سلامت‌شان باشند و به توصیه‌های پزشکان در این باره توجه جدی کنند.

فیروزی عنوان کرد: پایه مراسم روز آترودی نیز آترواسکلروز(تصلب شرایین) است و تکیه آن بر داروهایی است که از تشکیل لخته خون جلوگیری می کند؛همچنین نگاهی هم به روش های جدید،مطالعه و بازگشت به تکنیک های موجود می شود ضمن این که استفاده از تجربیات و روش های جدید درمانی هم مطرح خواهد شد.

گفتنی است سومین همایش یکروزه بررسی و ارزیابی اثرات آترواسکلروز ( تصلب شرایین ) بر روی عروق بدن انسان با عنوان آترودی با همکاری انجمن آترواسکلروز ایران، انجمن سکته مغزی ایران ، انجمن اینترونشنال کاردیولوژی ایران، انجمن قلب ایران وشرکت سانوفی روز27 آذرماه 94 در سالن زرین هتل پارسیان آزادی تهران برگزار می‌شود.