اصلاحیه قانون جلوگیری از آلودگی هوا در مجلس مانده است

به گزارش افکارخبر، دکتر سعید متصدی گفت: مرجع اصلی اعلام شرایط آلودگی هوا بر حسب قوانین، اداره کل محیط زیست استان است اما خوشبختانه همکاری خیلی خوبی بین اداره کل محیط زیست استان تهران و  شهرداری تهران در زمینه پایش آلودگی هوا وجود دارد. شرکت کنترل کیفیت هوا تعدادی ایستگاه و اداره کل محیط زیست استان هم تعداد دیگری ایستگاه سنجش آلودگی هوا دارد و طبق تفاهمی که وجود دارد وضعیت آلودگی هوا در قالب مرکزی به نام مرکز مهار که در آنجا سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران، وزارت بهداشت و سازمان هواشناسی حضور دارند، اعلام می‌ شود.

وی در پاسخ به این که آلودگی هوای تهران روز گذشته در شرایط هشدار بود یا ناسالم، توضیح داد: وقتی شاخص آلودگی هوا از ۱۰۰ بالاتر برود هوا ناسالم است. از ۱۰۰ تا ۱۵۰ برای گروه‌های حساس ناسالم است و بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ برای همه شهروندان. دیروز ما هم در وضعیت ناسالم بودیم و هم هشدار. در این مورد اختلاف نظر کلی وجود ندارد. شرایط ناسالم وقتی از حدی بالاتر برود ما وضعیت هشدار اعلام می‌کنیم.

متصدی با اعلام اینکه ما شاخص را از ساعت ۱۱ هر روز تا ساعت ۱۱ روز بعد حساب می‌کنیم، گفت: شاخصی که تا ۱۱ دیروز داشتیم حدود ۱۶۳ تا ۱۶۵ تغییر کرد و بعدازظهر کمی بالاتر هم رفت که البته اگر جمع کلی شهر را در نظر بگیریم چیزی حدود ۱۶۵ و در نهایت زیر ۱۷۰ بود که در این شرایط ما وضعیت هشدار را اعلام می‌کنیم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه اداره کل ما از روز قبل آمادگی برای شرایط هشدار را برای گروه‌های مسن و کودکان اعلام کرده بود و لغو ساعت ورزش و فعالیت‌های بیرون را به بهزیستی، شهرداری تهران و ادارات آموزش و پرورش هم اعلام کرده بودیم.

اگر بنزین عوض نمی‌شد از شهریورماه در شرایط اضطرار بودیم

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با اعلام اینکه بدترین شرایط آلودگی هوای امسال همین دیروز با شاخص حدود ۱۶۵ بوده است، گفت: آلودگی هوای تهران و بقیه کلانشهرها و شهرهای ما به طور کلی ریشه در عوامل گوناگونی دارد و با یک فعالیت و دو فعالیت هم کاهش پیدا نمی‌کند اما دولت موفقیت بسیار چشمگیری در کاهش آلودگی هوا داشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود حذف بنزین تولید داخل و استفاده از بنزین وارداتی یورو ۴ هنوز هم شاهد آلودگی هوا هستیم، گفت:‌ موضوع را از این طرف ببینید که اگر بنزین عوض نمی‌شد و بنزین یورو ۴ توزیع نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد. در آن صورت ما از همان شهریور ماه در شرایط هشدار و اضطرار می‌رفتیم.

متصدی با اعلام اینکه اواخر سال ۱۳۹۲ فعالیت‌های خیلی خوبی در راستای کاهش آلودگی هوا انجام شد، می‌گوید: تازه با این که این فعالیت‌ها اواخر سال ۱۳۹۲ انجام شد تعداد روزهای پاک و سالم ما نسبت به سال ۱۳۹۱ به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد.

وی در ادامه میزان آلودگی هوای امسال را نیز با سال گذشته مقایسه کرد و گفت: با همه این شرایطی که در بهار، توفان گرد و غباری را داشتیم و الان هم شاهد شرایط کنونی هستیم امسال نسبت به پارسال ۶ روز وضعیت مان بهتر است. یعنی امسال ۱۴ روز هوای پاک با شاخص زیر ۵۰ داشته‌ایم.

در سال‌های گذشته شاخص به ۲۰۰ هم می‌رسید

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه با سطوح مخالفی از آلودگی رو به رو هستیم، گفت:‌ امسال شاخص ما بیشترین حدی که به خود دیده چیزی کمتر از ۱۷۰ یعنی همین دیروز با شاخص ۱۶۵ است و تا دیروز شاخص بالاتر از ۱۶۵ نداشته‌ایم. اما در سال‌های ۹۱ و ۹۲ وقتی شاخص‌ها را نگاه می‌کنید پایین‌ترین حدودش این است یعنی ما اغلب با شاخص ۱۸۰ و ۱۹۰ و حتی در بعضی مواقع ۲۰۰ و بالاتر رو به رو هستیم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه پایین‌ترین حدی که ما شرایط ناسالم اعلام می‌کنیم شاخص ۱۰۱ است، افزود: بسیاری از روزهایی که ما هوا را ناسالم اعلام می‌کنیم شاخص زیر ۱۱۰ است در  صورتی که وقتی آمار شاخص در سالهای ۹۱ و ۹۲ را بررسی می‌کنیم ما شاخص ۱۴۰ نداشته‌ایم.

شاخص آلاینده‌های خطرناک آروماتیک ۱۰۰ واحد پایین آمده است

متصدی با اعلام اینکه غلظت آلودگی هوای تهران کاهش پیدا کرده است، گفت: کاری که روی سوخت انجام شده است فقط مربوط به آلاینده‌های پارامتریک نیست. مهم‌ترین آلاینده‌ای که در ارتباط با بنزین مطرح بوده آلاینده‌های آروماتیک‌ و بنزن بوده است. آلاینده بنزن سرطان‌زاست،  آسیب‌های آن قطعی است و زیان آن حتی از شرایط اضطراری بدتر است. امروز خوشبختانه با تغییر سوخت و یورو ۴ شدن آن میزان آروماتیک‌هایمان کاهش پیدا کرده و ۱۰۰ واحد پایین آمده است و همین باعث شده که غلظت آلاینده‌هایمان هم کاهش پیدا کند. یعنی ما الان هم که روز ناسالم داریم وقتی غلظت را مقایسه می‌کنیم با سال‌های قبل قابل مقایسه نیست.

اصلاحیه قانون جلوگیری از آلودگی هوا بیش از یک سال در مجلس مانده است

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در پاسخ به نمایندگانی که گفته بودند «پس از جلوگیری از تولید بنزین ملی، گفتند هوای تهران پاک شد پس این آلودگی‌ها از کجاست؟»  تصریح کرد: بحث آلودگی هوا نیازمند یک تلاش جمعی است. باید قوانین موضوع هم اصلاح بشود. الان بیش از یک سال است که اصلاحیه قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در مجلس است و ما منتظریم که هر چه زودتر این اصلاحیه تصویب شود تا اقدامات پایدار و اقدامات اجرایی قدرتمند بیشتری بتوانیم داشته باشیم. لذا من فکر می‌کنم نمایندگان مجلس ما بهتر است وظیفه قانون‌گذاری و کمکی که از راه وضع قانون و مقررات می‌توانند به کاهش آلودگی هوا کنند را بیشتر مد نظر قرار بدهند تا این که بخواهند به مباحث مربوط به راندمان سوخت و بحث‌های اثرگذاری سوخت روی آلودگی هوا ورود پیدا کنند.