جدول تغذیه‌ای ارزان برای پیشگیری از آنفلوآنزا

به گزارش افکارخبر، دکتر پیام فرح بخش متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص اهمیت تغذیه در کنترل و پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی، بیماری‌های ویروسی در فصل سرما به مراتب از تابستان بیشتر شیوع می‌یابد. اگر ما بتوانیم برنامه‌ریزی تغذیه‌ای مناسبی داشته باشیم، احتمال بروز این بیماری‌ها و درگیری با آن را کاهش می‌دهیم. یکی از مواردی که در این زمینه به ما کمک می‌کند، ویتامین محلول در آب C است که در مرکبات از قبیل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، لیموترش و همچنین فلفل وجود دارد که به بالا رفتن سطح ایمنی بدن و کاهش احتمال سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک می‌کند. علاوه بر این در صورت بیمار شدن طول دوره بهبود را کاهش می‌دهد.

 

وی افزود: با آنتی اکسیدان‌های محلول در چربی مثل ویتامین E که در بسیاری از روغن‌های غنی شده وجود دارد، می‌توان به جنگ با بیماری برویم. آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زیزانتین از جمله آنتی اکسیدان‌های موجود در سبزی‌ها و میوه‌ها هستند، همچنین آنتی اکسیدان لیکوپن که به وفور در گوجه فرنگی و هندوانه وجود دارد، می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود و کمتر در معرض بیماری قرار بگیریم.

 

وی در ادامه در خصوص تأثیر رنگ مواد غذایی بر خواص آن ها تأکید کرد: بهتر است از میوه‌ها و سبزیجات با رنگ‌های متفاوت استفاده کنیم. به عنوان مثال اگر بخواهیم فلفل دلمه‌ای در غذا استفاده کنیم، بهتر است از هر سه رنگ سبز، زرد و قرمز آن استفاده کنیم. تا آنتی‌اکسیدان‌های متنوع آن را دریافت نماییم. در ارتباط با میوه‌ها نیز این چنین است، تنوع رنگی نشان از تنوع آنتی‌اکسیدان موجود در آن ها دارد.

 

فرح بخش در پایان در خصوص تأثیر لبنیات بر کنترل بیماری‌های فصلی تصریح کرد: از ترکیباتی که می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های فصلی جلوگیری شیر و لبنیات است که عموماً در برنامه‌ روزانه مردم قرار دارد. استفاده از شیر به علت مواد آنتی‌بادی‌هایی که دارد مواد ضدمیکروبی آن به پیشگیری از ابتلا به بیماری و یا افزایش سرعت بهبود بیماری کمک می‌کند. پس توصیه می‌کنیم در فصل سرما میوه، سبزی و لبنیات بیشتری مصرف کنند تا کمتر بیمار شوند.