فرار از « آلودگی هوا» برنامه می خواهد نه مقصر

گروه اجتماعی،مقام معظم رهبری در 8 اسفند سال گذشته حجت را بر متخلفان در حوزه های مختلف زیست محیطی تمام کرد. اما همچنان نفس شهر ها می گیرد و سازمان محیط زیست با وجود چنین پشتوانه ای خود را در آلودگی هوا مقصرنمی داند. این سخن درست اما آیا این سازمان در ارائه ندادن و پیگیری نکردن برنامه ای فوری برای کاهش آلودگی هوا نیز مقصر نیست؟

به گزارش افکارخبر،بنزین مورد استفاده در کلان شهرهای کشور دارای استاندار یورو 4 است و هر سه ماه یک مرتبه پایش پمپ های عرضه بنزین انجام می شود.

این سخن معصومه ابتکار است که در مصاحبه ها و گفت و گو های متعدد خود با رسانه ها بارها آن را تکرار کرده است اما نفس تهران همچنان می گیرد و مدارس پس از روزها مقاومت و تحمل انواع آلاینده ها بالاخره تعطیل می شود.

ابتکار در مصاحبه تفصیلی خود با روزنامه جمهوری اسلامی این مشکل را ریشه دار عنوان کرده و اظهار می کند: آلودگی هوا مشکلی ریشه‌دار و کهنه است و متاسفانه در آینده هم ادامه دارد، سازمان ما باعث و مقصر آن نیست.

قطعا سازمان ها و دستگاه های متعددی در موفق نبودن برنامه کنترل آلاینده ها در تهران موثر بوده اند اما هر عقل سلیمی می دانست که با ورد به روزهای سرد سال وارونگی هوا نفس های شهر را به شماره می اندازد و کودکان و سالمندان را خانه نشین می کند.

لایحه هوای پاک در سال 1374 تدوین شد و در طول سال های گذشته همواره در انتظار برخی اصلاحات باقی ماند در واقع شهرهای بزرگ به هوای پاک بودن سال ها در انتظار برخی از اصلاحات در انتظار به سر می برند.

اما در طول سال های گذشته شاید هیچ دوره ای به اندازه دوره اخیر سازمان محیط زیست در رسانه ها سخن از پیگیری این لایحه نمی گفته است. به گونه ای که در روزهای پایانی مرداد سال جاری رئیس سازمان محیط زیست کشور در جمع فعالان زیست محیطی اراک خبر از بررسی لایحه هوای پاک در مجلس داد.

این روزها مجلس شورای اسلامی به سرعت در حال بررسی طرح ها و لوایح مختلف در ابعاد مختلف ملی است و بدون شک با توجه به این که در سال پایانی مجلس هستیم فرصتی برای بررسی تمام مشکلات وجود ندارد اما این سوال مطرح است که آیا سازمانی که خود را در بروز این حد از آلودگی در کلان شهرها مقصر نمی داند در این که لایحه هوای پاک را در میان انواع طرح ها و لوایحی که به مجلس ارائه داده است به صورت ویژه پیگیری نمی کند و در صدر برنامه های خود قرار نمی دهد؛ سازمانی که برنامه ای مدون برای کاهش آلودگی هوا ندارد در این بی برنامگی مقصر نیست؟

آلایندگی را متخلفان مختلفی تولید می کنند اما بدون شک سازمان مسسئول برای کنترل آن سازمان حفاظت از محیط زیست است و دلیل این که این سازمان موظف است برنامه ای فوری، قاطع و مدون در کاهش آلودگی هوا داشته باشد سونامی سرطان و ابتلا به انواع بیماری تنفسی است که امروزه کلان شهرها با آن دست و پنجه نرم می کنند.

بر کسی پوشیده نیست که این سازمان در حوزه زیست محیطی با سال ها مشکل انباشته شده مواجه است اما این نکته نیز بر کسی پوشیده نیست که حتی پیش و بیش از آب؛ وجود هوا و تنفسی پاک اولین مطالبه مردم در تمامی شهرها است.

ممکن است سازمان محیط زیست کشور در بررسی نشدن فوری لایحه هوای پاک و تدوین نشدن برنامه ای به هنگام در این مورد کم کاری انواع دستگاه ها را دخیل بداند اما مقام معظم رهبری در 8 اسفند سال گذشته در هیچ حوزه ای همانند حوزه محیط زیست حجت را بر همگان تمام نکرد.

بدون شک سازمان حفاظت محیط زیست با پشتوانه حمایت قاطع رهبری و دلگرمی که در روزهای پایانی سال گذشته به این سازمان ارائه شد،می تواند سریع ترین و قاطع ترین برنامه را در برخورد با انواع دلایل آلاینده هوا داشته باشد. بر این اساس این سازمان نه مقصر تولید  آلودگی بلکه در ارائه ندادن برنامه ای مدون با وجود چنین پشتوانه محکمی مقصر است.