وضعیتی که با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته حداقل تا واپسین روزهای هفته جاری در پایتخت ماندگار است.این در حالی است که افزایش میزان مراجعه مردم به مراکز درمانی و اورژانس به دلیل بروز مشکلات تنفسی و قلبی خود گواهی بر این موضوع است که شرایط آب و هوایی پایتخت باعث به شماره افتادن نفس‌های مردم و ایجاد مشکلات تنفسی و ریوی شده است، شرایطی که  در یکی، دو هفته گذشته بین مرز هشدار و شرایط ناسالم در حال رفت و آمد بوده و آن‌طور که از شواهد موجود مشخص است روزهای آتی نیز باید با شرایطی مشابه دست و پنجه نرم کرد.  همچنین نبود برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست و فرافکنی درباره کیفیت بنزین‌های وارداتی همچنان به عنوان نکات تاریک پرونده غبارآلود شدن آسمان در افکار عمومی باقی است و پرسش‌های بی‌پاسخ فراوانی در این باره وجود دارد که مدیران سازمان محیط‌زیست باید به آنها پاسخ دهند؟

هوای پایتخت  هر روز بدتر از دیروز

براساس شاخص آلودگی هوای پایتخت در ایستگاه‌های پایش متعدد سطح شهر تهران برخی ایستگاه‌ها در روز گذشته از عدد150 عبور کرده و به وضعیت ناسالم برای همه گروه‌های جامعه رسیدند. محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران درباره وضعیت هوای پایتخت بیان داشت: براساس داده‌ها، شاخص متوسط شهر تهران در روز دوشنبه ۱۳۳ بود و بدترین اعداد ۱۶۶ در پارک‌ قائم منطقه ۱۸ و ۱۶۲ در پارک شکوفه منطقه ۱۴ بودند.

افزایش مراجعه به اورژانس در روزهای آلوده

یکی از مهم‌ترین تبعات آلودگی هوا تاثیر مستقیم آن بر سلامت شهروندان است. موضوعی که براساس آمار‌های ثبت شده در مراکز درمانی و اورژانس در روزهای آلوده با افزایش قابل توجهی همراه بوده است. ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت و سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «وطن امروز» بیان داشت: مقایسه آمارها در روزهایی که هوای پایتخت آلوده بوده با سایر ایام یعنی در مقطع زمانی یک ماهه گذشته نشان می‌دهد میزان مراجعه مردم به مراکز درمانی و اورژانس‌ها متاثر از آلودگی هوا افزایش داشته است.

مدارس تهران بازهم تعطیل شد

همچنین روز گذشته کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه داد تا برای بررسی و کنترل اوضاع پایتخت در شرایط آلودگی برنامه‌ریزی کند. این در حالی است که معاون استاندار تهران از تعطیلی تمام مقاطع تحصیلی مدارس تهران، ری و اسلامشهر در روز سه‌شنبه خبر داده و گفته است:‌ «روز سه‌شنبه مدارس فیروزکوه، لواسانات، بخش رودبار و قصران، دماوند و شمیرانات دایر هستند».

حسن کریمی با اشاره به مصوبات جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران با حضور دستگاه‌های مربوط بیان داشت: سه‌شنبه همچنین مدارس سایر شهرستان‌های استان تهران تنها در مقاطع ابتدایی تعطیل بوده و دیگر مقاطع تحصیلی این شهرستان‌ها دایر است. وی درباره تعطیلی ادارات و دستگاه‌های دولتی نیز افزوده است: «به هیچ عنوان ادارات، بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی تعطیل نخواهند بود».

همچنین بنابر اعلام اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اداره کل آموزش‌وپرورش شهرستان‌های استان تهران، مدارس برخی از مناطق شهرستان‌های استان تهران، فقط روز سه‌شنبه یکم دی‌ماه به دلیل آلودگی هوا تعطیل اعلام شد. برپایه این گزارش،  تمام مقاطع تحصیلی آموزشی مدارس شهرستان‌های ناحیه یک و 2 ری، کهریزک، فشافویه، اسلامشهر و چهاردانگه، به دلیل آلودگی هوا تنها روز سه‌شنبه یکم دی ماه تعطیل است. بر این اساس مناطق شهریار، ناحیه یک و 2 بهارستان، رباط‌کریم، ملارد، قدس، قرچک، پیشوا، جوادآباد و ورامین در مقطع ابتدایی و پیش دبستانی به دلیل آلودگی هوا فقط روز سه‌شنبه یک دی ماه تعطیل است. گفتنی است، مدارس رودهن، دماوند و فیروزکوه در همه مقاطع فعال و کلاس درس دایر است.

کم‌کاری محیط‌زیست عامل تشدید آلودگی هوا

در همین حال باید این نکته را هم در نظر داشت که تا به حال اقدام چشمگیری از سوی دولت و سازمان حفاظت محیط‌زیست برای بهبود شرایط آلودگی هوا انجام نگرفته و با وجود رسوایی چندباره کیفیت بنزین وارداتی همچنان معصومه ابتکار دست از دفاع از سناریوی شکست خورده سوخت بر نمی‌دارد. موضوعی که طی چند روز گذشته بارها از سوی وکلای ملت هم مطالبه شده و کم کاری‌های این سازمان را عامل تشدید آلودگی‌ها دانسته‌اند.

حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی، نماینده مجلس با بیان اینکه سیاسی‌کاری‌های مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست اجازه نمی‌دهد به فکر مشکلات مردم باشند، گفته است: نمایندگان مجلس به دلیل ادامه وضعیت آلودگی هوا در کلانشهر‌ها و ضعف عملکرد سازمان محیط‌زیست به رئیس‌جمهور تذکر دادند.