رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در دویست و هجدهمین جلسه رسمی شورای شهر تهران با تاکید بر افزایش 6 درصدی لبنیات اظهار داشت: به دولت مردان هشدار می‌دهم که با افزایش 6 درصدی لبنیات پوکی استخوان کشور را تهدید خواهد کرد.

 

وی افزود: پیشگیری آسان‌تر و کم هزینه تر از درمان است چرا که بر اساس آمارها شکستگی استخوان‌ها ناتوانی و زمین گیر شدن را برای افراد به دنبال دارد.

 

رئیس کمیسیون سلامت ،محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر از هر 3 نفر زن مسن یک نفر به پوکی استخوان مبتلا است، گفت: بر اثر آمارها کسانی که مبتلا به پوکی استخوان هستند 30 روز در بیمارستان بستری می‌شوند. 

 

حافظی اضافه کرد: 20 درصد از کسانی که دچار شکستگی لگن می‌شوند در همان سال اول فوت می‌شوند، 50 درصد بهبودی کامل حاصل نمی‌کنند و 25 درصد در خانه سالمندان نگهداری می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه از نظر اقتصادی در سال 1995 در آمریکا 432 هزار نفر به بیماری پوکی استخوان مبتلا و در بیمارستان بستری شدند، افزود:  180 هزار نفر به صورت طولانی مدت در خانه سالمندان نگهداری شدند که از نظر اقتصادی 8.2 میلیارد دلار هزینه درمان این بیماران بوده است.

 

رئیس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر با بیان این که با مبتلا شدن به پوکی استخوان آن‌ها از عرصه فعالیت در اجتماع خارج می‌شوند، یادآور شد: در سال 2050 بزرگترین معضل قاره آسیا پوکی استخوان خواهد بود.

 

حافظی با تاکید بر این که با گران شدن لبنیات مصرف برای گروه‌های خاص کم می‌شود، تصریح کرد: اگر افراد لبنیات مصرف نکنند تراکم استخوان افزایش پیدا می‌کند این در حالی است که ما با گران نشدن این محصول می‌توانیم 25 درصد کاهش پوکی استخوان در کشور را داشته باشیم.

 

وی با بیان این که مصرف لبنیات در کشور باید 250 لیتر باشد، تاکید کرد: قبل از هدفمند شدن یارانه‌ها مصرف لبنیات در کشور 90 لیتر بوده، اما بعد از هدفمند شدن به 60 لیتر کاهش یافته است.

 

رئیس کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: با افزایش 6 درصدی لبنیات خسارت‌های جبران ناپذیری را در کشور مشاهده خواهیم کرد به همین دلیل از رئیس جمهور تقاضا دارم با توجه به آلودگی شدید هوا افزایش قیمت را متوقف کند.