خود درمانی ممنوع ! /آنتی بیوتیک روند درمان را طولانی می کند

گروه اجتماعی- نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: باتوجه به اینکه میزان ابتلا به بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا در هوای سرد و اجتماع های افزایش می یابد، مسوولان وزارت بهداشت و دولت برای اقدامات پیشگیرانه و درمانی در شهرهای بزرگ و پرجمعیت آماده باشند.

به گزارش افکارخبر، دکتر سیامک مره صدق با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به شیوع آنفولانزا در استان هایی مانند کرمان، سیستان و ... خوشبختانه دولت و وزارت بهداشت اقدامات مناسبی انجام داده و اکنون تمام مراکز درمانی در حالت آماده باش به سر می برند و ستاد بحران استان ها نیز بر روند درمان و سایر اقدامات نظارت دارد.

وی افزود: یکی از اقدامات پیشگیرانه در این استان ها تعطیلی مهد کودک ها و بازرسی دقیق پادگان ها و ... بوده است.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از امکان ابتلا به این بیماری هموطنان حتما در روز چندین بار دست های خود را با صابون و ضد عفونی کننده های مناسب بشویند و از تماس با افراد مبتلا به شدت اجتناب کنند.

وی ادامه داد: داشتن حداقل فاصله یک متری با افراد مبتلا به این بیماری باید رعایت شود زیرا هنگام صحبت کردن امکان پخش شدن ترشحات و بزاق و ... وجود دارد که عامل مهمی در انتقال بیماری است.

وی تاکید کرد: اگر فرد بیمار در خانواده وجوددارد ظروف مورد استفاده وی جدا شده و او را در اتاق جداگانه ای نگهداری کنند تا امکان ابتلا و سرایت بیماری به حداقل برسد.

مره صدق خاطر نشان کرد: هموطنان با مشاهده علائم سرماخوردگی و آنفولانزا از اقدامات خودسرانه درمانی به شدت خودداری کنید زیرا استفاده از آسپرین می تواند بر عوارض این بیماری بیافزاید بیمار را در وضعیت خطرناکی قرار دهد.

همچنین به هیچ عنوان نباید از آنتی بیوتیک ها به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک استفاده کرد زیرا عامل اصلی این بیماری ویروسی بوده و استفاده از آنتی بیوتیک ها می تواند باعث تجمع باکتری ها شده و شکل بیماری را تغییر داده و روند درمان را طولانی تر کند.

وی گفت: مصرف آنتی‌بیوتیک تنها باید تا تشخیص پزشک انجام شود؛ بهتر است پزشکان توصیه کنند فرد بیمار ۲ الی ۵ روز در خانه استراحت کند.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت باید داروخانه ها را موظف کند تا به هیچ عنوان بدون نسخه انواع داروها به ویژه آسپرین و آنتی بیوتیک نفروشند.

مره صدق اظهار کرد: تزریق واکسن برای همه مردم لازم نیست بلکه واکسن آنفلولانزا برای گروه‌های پرخطر توصیه می‌شود به طور مثال فرد باردار باید واکسینه شود. افراد عادی هنگام اطلاع به این بیماری از کشنده بودن آن نگران نباشند و تنها با استراحت و مراجعه به پزشک به مقابله به این بیماری بپردازند.

وی ادامه داد: مصرف مایعات گرم و جلوگیری از بروز کم آبی در بدن می تواند زمینه های ابتلا به بیماری را تا حد زیادی کاهش دهد.

وی عنوان کرد: پرهیز از مسافرت های غیر ضروری داخلی و خارجی و همچنین پرهیز از سفرهای غیر ضروری درون شهری در کنترل بیماری نفش بسزایی دارد.

این نماینده مجلس گفت: افرادی که دخانیات مصرف می کنند در برابر این بیماری دارای ضعیف هستند بنابراین بهتر است تا کنترل دقیق این بیماری یا از مصرف دخانیات پرهیز کرده و یا آن را کم کنند.

وی عنوان کرد: بیماران تنفسی، ناراحتی قلبی، کودکان، زنان باردار، افراد سالمند و ... در صورت امکان از منزل خارج نشوند.