سازمان حفاظت از محیط زیست متولی اصلی آلودگی هواست/ قوانین به درستی اجرا نمی شود

گروه اجتماعی- یوسف رشیدی استاد دانشگاه پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار افکارخبر با اشاره به آلودگی چندین روز هوای تهران و کلانشهرهای بزرگ کشور گفت: بحث آلودگی هوا شاخصی از مدیریت کشور است و متولیان این موضوع از نظر اجرا طیف وسیعی از سازمانها، دستگاهها و وزارتخانه های مسئول را در بر می گیرد. اما از دیدگاه حاکیمتی سازمان حفاظت از محیط زیست متولی اصلی آلودگی هواست و از دیدگاه بهداشت و سلامت جامعه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئولیت دارد.

 

وی با اشاره به راهکارهای جلوگیری از آلودگی هوا و با تاکید بر اینکه برای کاهش آلودگی هوا، باید تولید آلودگی متوقف و کاهش یابد، تصریح کرد: برای کنترل و کاهش آلودگی هوا باید در سه بخش مهم یعنی توسعه حمل و نقل عمومی، مدیریت تقاضای سفر و کم کردن سفرهای درون شهری و مراقبت از استانداردها و معاینه های فنی اقدامات بسیار موثری انجام دهیم.

 

مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه برخی از موضوعات رها شده هم در این زمینه باید مورد توجه جدی قرار گیرد، افزود:موتورسیکلت ها امروزه نقش اصلی در جابجایی دارند و این درحالی است که ساماندهی آنها کاملا رها شده است ولی این وسیله نقلیه در آلودگی هوا نقش زیادی دارد.

رشیدی تاکید کرد: اگر ما می توانستیم حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم، معاینه فنی خورو را ساماندهی می کردیم، سفرهای درون شهری را مدیریت و آنرا کاهش می دادیم، تردد موتورسیکلت ها و خودروهای دیزل که آلاینده زیادی دارند را کنترل و ساماندهی می کردیم، قطعا الان وضع بهتری داشتیم.

وی با بیان اینکه نباید این تصور را داشت که خودروی آلاینده خودروی است که از آن دود خارج می شود، تصریح کرد: خودروهای انژکتوری و خودروهایی که دودی از آن خارج نمی شود و معاینه فنی ندارند یا از مدت زمان معاینه آن گذشته، ممکن است آلاینده باشد.

استاد دانشگاه پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: برخی از بخشهای مربوط به از آلودگی در کشور ما چندان توسعه پیدا نکردند.مثلا شاهد توسعه حمل و نقل عمومی نیستیم و مردم مجبورند از تاکسی که بعنوان حمل و نقل لوکس محسوب می شود و نه حمل و نقل عمومی، استفاده کنند.

رشیدی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا قابل کنترل و کاهش یافتن است، افزود: 15 سال پیش وقتی آلودگی هوای تهران و کلانشهرها مطرح می شد، موضوع آلاینده های  منو اکسید کربن، دی اکسید نیتروژن و دی اکسید گوگرد بود اما الان در تهران کسی از منواکسید کربن حرف نمی زند یعنی اون اقداماتی که انجام شده، موثر بوده گرچه آلودگی خیلی کاهش نیافته است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع آلاینده سرب و وجود آن در بنزین حذف شده، در عین حال افزود: در حال حاضر برخی آلاینده ها کاهش یافته که نتیجه اقدامات در گذشته است. بنابراین اگر بحث تولید آلودگی هوا به نصف برسد، حتما شرایط سالم را خواهیم داشت و همانطور که منواکسید کربن و سرب در آلودگی هوا کاهش یافت می توان دیگر آلاینده های هوا را کاش داد.

استاد دانشگاه پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی تعطیل کردن مدارس را یک مسکن دانست و گفت: با این اقدام می خواستند تا تعداد سفرهای درون شهری کاهش پیدا کند اما در ادبیات آلودگی هوا تعطیلی هیچ بخشی جزو راهکارهای اصلی مقابله با آلودگی هوا نیست.

رشیدی با بیان اینکه کشورهای زیادی با آلودگی هوا دست و پنچه نرم کردند و حتی تلفات زیادی در این زمینه دادند، گفت: مثلا 60 سال پیش در لندن در یک روز به خاطر آلودگی هوا سه هزار نفر فوت شدند اما امرو با در نظر گرفتن سیاست ها، دیگر آلوده نیستند.بنابراین ما باید تجارب موفق دنیا را پیاده سازی کنیم و حتما در این زمینه موفق می شویم.

وی با اشاره به وجود قوانین و مقرارات بالا دستی خوب در زمینه کاهش آلودگی گفت: مثلا قانون توسعه حمل و نقل عمومی که قرار بود در کلانشهرها به 75 درصد برسد، یا مصوباتی که در خصوص ارتقای کیفیت خودرو و استاندارد سازی در مدت زمان خود اجرا نمی شود.

استاد دانشگاه پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی کاهش آلودگی عزم ملی و هماهنگی بین دستگاهها و مسئولین را می طلبد، تاکید کرد: آلودگی هوای تهران و کلانشهرها زمانی برطرف می شود که قوانین بالادستی را درست و به موقع اجرا کنیم.