افزایش خفت گیری در محله های مجاور بزرگراه آزادگان

 طبق طرح تفصیلی قرار بود منطقه 22 تهران به منطقه ای توریستی و نقطه اعتلای پایتخت در منطقه باشد. اما هجوم ساخت و سازها، عمل نکردن پیمانکاران به تعهدات خود و نیز همراه نبودن ارایه خدمات متناسب با رشد این منطقه منجر به بروز مشکلاتی شده است که امروز ساکنان این منطقه با آن دست و پنجه نرم می کنند. محمد حسین پیرگانی دبیر شورایاری محله صدرا در منطقه 22 در گفت و گو با خبرنگار شهری افکار خبر از برخی از مشکلات این منطقه می گوید:

گفته می شود برخی از پیمانکاران در منطقه 22 به تعهدات خود عمل نکرده اند. این موضوع منجر به بروز چه مشکلاتی شده است؟

بیشتر شهرک نشینان در این منطقه به دلیل متعهد نبودن برخی از انبوه سازان همچنان نتوانسته اند پایان کار ملک خود را دریافت کنند. به طور مثال در محله صدرا سه شهرک شامل یک هزار و 449 واحد مسکونی وجود دارد که به دلیل پرداخت نکردن عوارض  توسط تعاونی مسکن وزارت جهاد کشاورزی پایان کار خود را دریافت نکرده اند.

همچنین ساخت انواع سرانه ها نیز نادیده گرفته شده است از جمله سرانه آموزشی و درمان که مردم در تامین آن به شدت با مشکل مواجه هستند.

منطقه 22 با مشکل کمبود سیستم حمل و نقل عمومی مواجه است. گفته می شود با راه اندازی خطوط 6 و 7 مترو این مشکل مرتفع می شود. آیا از دید شما راه اندازی ایستگاه های مترو می تواند پاسخگوی نیازهای حمل و نقلی منطقه باشد؟

خیر، زیرا در هر صورت مردم باید برای دسترسی به ایستگاه مترو مسافت زیادی را طی کنند. به این معنی که حتی با راه اندازی خطوط 6 و 7 مترو همچنان به توسعه خطوط اتوبوسرانی برای دسترسی به ایستگاه مترو نیاز داریم.در حال حاضر نیز کمبود اتوبوس با طی مسافت های طولانی و نیز با صرف وقت بسیار جبران می شود.

آیا محله صدار نیز با مشکل تامین آب شرب مواجه است؟

خیر. محله صدرا دارای تصفیه خانه است و از آب چاه تصفیه شده استفاده می کنند اما در این محله تعدادی پیمانکار از سوی وزارت نیرو در حال حفر چاه هستند تا در مواقعی که تهران با کم آبی مواجه می شود از این چاه ها استفاده شود، این موضوع تهدیدی برای سفره های زیر زمینی و از دید ما موضوعی بدتر از کمبود آب شرب است.

آیا مردم در محله شما در ارتباط با هجوم ساخت و سازها انتقادی دارند؟

بزرگترین انتقاد مردم در این است که چرا در یک محدوده برخی اجازه بلند مرتبه سازی دارند و برخی خیر. برخی از بافت ها در منطقه 22 مربوط به دهه 60 است و اجازه ساخت بیش از چهار طبقه را ندارند اما بافت های جدید تر تا 30 طبقه نیز به ساخت و ساز دست می زنند این اتفاق دقیقا در محدوده میدان المپیک قابل رویت است.

از سوی دیگرهجوم ساخت و سازها در منطقه 22 به گونه ای است که حتی میدان تره بار موجود در ضلع شمال غرب میدان المپیک را تعطیل و به مجتمع مسکونی تجاری تبدیل کردند. این در حالی است که با اتمام این مجتمع شاهد ترافیک و افزایش آلودگی هوا در منطقه خواهیم بود.

اما شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرده است که بلند مرتبه سازی در منطقه 22 باید متوقف شود تا تصمیم گیری های لازم در این خصوص لحاظ شود؟

 بله شورای شهر اعلام کرده است نباید بلند مرتبه سازی ها ادامه پیدا کند اما همچنان شاهد ادامه ساخت و سازها هستیم.به طور مثال جنوب شرق میدان المپیک در کنار بوستان جوانمردان در حال برج سازی هستند. این در حالی است که  بوستان جوانمردان در روزهای تعطیل خود با مشکل پارکینگ مواجه است.

آیا محله صدار نسبت به سایر محله ها در منطقه مشکلات متفاوتی دارد که بخواهیم آن را عنوان کنید؟

محله ما نسبت به سایر محله ها از امنیت پایینی برخوردار است. اتوبان آزادگان و ادامه حکیم که در حال ساخت است نیازهای همه مردم تهران را برطرف می کند اما برای مردم منطقه منجر به ایجاد ناامنی و افزایش خفت گیری شده است. زیرا محله صدرا دقیقا کنار اتوبان آزادگان قرار دارد. این در حالی است که بیشتر معابر با مشکل نبود روشنایی مواجه هستند.

مشکل دیگر برای مردم این محله عبور خیابان ساحل از روی اتوبان آزادگان به گونه ای است که 15 خیابان در حاشیه قرار می گیرند. این به معنی در نظر نگرفتن پیوست اجتماعی برای این طرح است زیرا در حاشیه قرار گرفتن 15 خیابان می تواند بعدها مشکلات اجتماعی و فرهنگی بسیاری را در منطقه ایجاد کند.

 

از دید شما راه حل رفع این مشکلات و مقابله با بروز مجدد آنها در بلند مدت چیست؟

شاید راه تمامی  این مشکلات وجود مدیریت واحد شهری است زیرا در این صورت می دانیم برای پیگیری مشکلات به کدام دستگاه و سازمان مراجعه کنیم.