قطب توریستی تهران کم آب‌تر می‌شود/ ادامه کم کاری‌های سازمان آب در منطقه 22

گروه اجتماعی-منطقه 22 تهران طبق طرح تفصیلی تعریف شده برای این منطقه قرار بود قطب گردشگری پایتخت و نقطه ای برای فخر تهران در منطقه و بلکه جهان شود. اما بر کسی پوشیده نیست که این منطقه آلبومی شده است از تمام آنچه که در طول سال های گذشته بر تهران رفته است. به گونه ای که امروز این منطقه با ظاهری فریبنده در عمق خود از کمبود بدیهی ترین امکانات یعنی تامین آب شرب استاندارد در رنج است.

به گزارش افکارخبر، 16 درصد بافت این منطقه مسکونی است و یک پنجم ساخت و سازهای کلان شهر تهران در این نقطه انجام شده است. با این وجود مردم در منطقه 22  از کمبود بدیهی ترین نیاز انسانی در رنج هستند.

علی اکبر زاده طلوتی دبیر شورایاری محله شهید باقری مشکل کمبود آب شرب در منطقه را تایید می کند و می گوید: بسیاری از محله های این منطقه از آب چاه استفاده می کنند، این آب استاندارد نیست.ممکن است در آینده شاهد بیماری های پوستی و گوارشی در این محله ها باشیم.

این موضوع را اصغر قدیمی دبیر شورایاران منطقه 22 در صحن علنی شورا عنوان کرده و می گوید: « آب شرب این منطقه از استانداردهای لازم برخوردار نیست، به طوری که بیشترین مصرف آب معدنی در تهران را شهروندان منطقه 22 به خاطر عدم تصفیه آب دارند.»

کمبود آب شرب استاندارد و مشکلات مربوط به فاضلاب در این منطقه در حالی است که گویا در دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران، قراردادی با اداره کل آب و فاضلاب تهران و شهرداری برای رفع این مشکلات منعقد شده بود.

رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر در گفت و گو با افکار خبر دلیل اجرایی نشدن این قراداد این گونه عنوان می کند: بخشی از منطقه 22 از حوزه تعریف شده برای اداره کل آب و فاضلاب شهر تهران خارج است اما از طریق مکاتبه شورای شهر با سازمان آب تلاش می شود این منطقه نیز به شبکه آب شرب متصل شوند.

این موضوعی است که مرتضی طلایی نائب رییس شورای شهر تهران آن را تایید می کند و صراحتا می گوید به زودی مشکلات آب و فاضلاب منطقه 22 تهران مرتفع می شود. اما آیا موضوع نبود آب شرب استاندارد و افت فشار آب که شامل تمام محله های این منطقه حتی محله هایی همانند صدرا که به دلیل وجود تصفیه خانه از آب شرب مناسب برخوردار هستند نیز می شود، با ایجاد اصلاحات در منطقه بندی اداره کل آب و فاضلاب تهران مرتفع می شود؟

در یک جست و جوی میدانی و در گفت و گویی که با شورایاران محله های این منطقه متوجه می شویم که اداره کل آب و فاضلاب تهران در این منطقه حضور دارد اما نه برای ایجاد اصلاحات در منطقه بندی های خود جهت ارایه خدمات بلکه برای حفر چاه هایی که پس از ایجاد در آنها بسته می شود تا در مواقع اضطرار و کم آبی از آنها استفاده شود.

این موضوعی است که محمد حسین پیرگانی دبیر شورایاری محله صدرا از آن خبر می دهد و می گوید: اداره کل آب و فاضلاب تهران به حفر چاه هایی در برخی نقاط این منطقه برای تامین آب در مواقع کم آبی دست زده است.اما این موضوع تهدیدی برای سفره های زیر زمینی است. زیرا سفره های زیرزمینی به سمت این چاه های عمیق کشیده می شوند.

حال سوال اینجاست که وزارت نیرو که قرارداد مربوط به تامین آب و فاضلاب این منطقه را که در شورای سوم شهر تهران با اداره کل آب و فاضلاب تهران برای حل مشکل تامین آب و ساماندهی فاضلاب در این منطقه فراموشی سپرده است و این منطقه را جزئی از منطقه بندی شهر تهران برای رفع مشکلات آب و فاضلاب آن نمی داند چگونه برای حفر چاه و تهدید سفره های زیر زمینی می تواند در این منطقه حاضر شود؟

سال ها است که مردم در منطقه 22 تهران با معضل کمبود آب استاندارد دست و پنجه نرم می کنند و شامل اصلاحات مورد نیاز برای دریافت خدمات نمی شوند و اداره کل آب و فاضلاب تهران برای تامین آب شرب در مواقع اضطرار آسان ترین و البته مخرب ترین نسخه ها را برای محیط زیست منطقه و پایتخت می پیچد.

اما سوالی که در پایان باید طرح کرد این است که منطقه 22 پایتخت همانطور که برای ساخت بلند مرتبه ها مورد هجوم قرار گرفت، در آینده نیز در حالی که سال ها با معضل نبود آب شرب استاندارد مواجه بوده است، مورد هجوم دستگاه های ذی ربط برای تامین آب شرب پایتخت در مواقع اضطرار قرار می گیرد تا بتواند کم کاری آنها را در مقابله با هدر رفت آب در بخش های مختلف جبران کند؟