از کوچ بومی‌ها تا جولان کارتن‌خواب‌ها

 در این محله تعداد زیادی کارتن‌خواب‌ها، معتاد و اشرار وجود دارند و که شهرداری در چند مرحله اقدام به جمع آوری زنان و مردان معتاد کارتن خواب کرده و عده ای از آنها را به مرکز شفق منتقل کرد.

بیشتر مردمی بومی محله به دلیل مشکلات موجود از منطقه رفتند . این محله به محیطی ناامن تبدیل و عده ای از مردم حتی نمی گذاشتند دخترانش از خانه خارج و به مدرسه بروند.

برگشت دوباره زندگی اجتماعی به  محله هرندی یکی از اولویت‌های اصلی طرح انضباط شهری است.

عابد ملکی شهردار منطقه 12 در خصوص ساماندهی هرندی و مشکلات موجود به سوالات فارس پاسخ داد.

در خصوص ساماندهی هرندی و زنان کارتن خواب توضیح دهید؟

ملکی: حدود یکسال پیش شهردار تهران اعلام کرد برای منطقه 12 و آسیب‌های اجتماعی آن برنامه خاصی دارد و از یک سال قبل شهردار تهران شخصا در این منطقه مستقر  و جلسات مربوطه را برگزار کرد.

فرصتی به اسم بازار در قلب مرکز تاریخ تحولات پایتخت وجود دارد که که قدمت 400 ساله دارد که فرصت‌های زیادی برای اشتغال کارآفرینی و بازرگانی دارد ولی چون نسبت به بعضی از مقولات دقت‌نظر نشده است، مشکلات این محدوده قدمت 70 ساله دارد.

بیشترین مشکلات در کدام قسمت بازار است؟

ملکی: محدوده بازار از شمال عودلاجان، شرق سرویس، جنوب هرندی و غرب سنگلج است بیشترین آسیب در جنوب هرندی است که همزمان با رشد تهران آسیب‌های آن بیشتر شده است جمعیت منطقه 12 در 40 سال گذشته کاهش پیدا کرده است و به نقاط دیگر شهر کوچ کرده اند.

می‌توان با طرح انضباط شهری زندگی را به این منطقه شهر برگرداند؟

ملکی: محمد باقر قالیباف شهردار تهران طرح انضباط شهری را برای بازگشت جریان زندگی در این محلات تعریف کرد و در ادامه طرح بزرگتری را ایجاد کرد، طرح ارتقاء کیفیت زندگی در مرکز تاریخی ایران با دو رویکرد که ابتدا توسعه گردشگری، میراثی و تاریخی منطقه 12 است.

و نکته دوم که مهمتر از اولیه رویکرد زیست مؤمنانه است. سکونت، اشتغال، تفریح ، گردشگری ،عبادت و معنویت در این منطقه در حال بررسی است.

شورایی‌ها معتقد است طرحی در این باره به آنها ارائه نشده است؟

ملکی: در حدود 6 جلسه علنی شورای شهر این طرح بررسی شد. طرح توسط شهردار و معاونانش ارائه شد. دستگاه‌های بهزیستی، استانداری کمیته امداد، ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در صحن شورا حضور پیدا کردند. چرا که دراین طرح باید تمام دستگاه های ذی ربط حضور داشته باشند.

امروزه آسیب‌های اجتماعی دغدغه خیلی از مردم و مدیران است و به تعبیر مسئولان در سالهای گذشته نسبت به آن کم لطفی و کم‌توجهی شده است و امروزه دست به گریبان خیلی از محلات تهران است.

در خصوص کارتن‌خواب‌های هرندی توضیح دهید؟

ملکی:در حدود یک سال و 8 ماه گذشته شهرداری اقدامات خود را در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی در هرندی آغاز کرد. یکی از مهمترین مشکلاتی که نمی‌گذاشت وارد کار اجتماعی و فرهنگی در محله شویم امنیت محله بود  .همچنین کارتن‌خواب‌ها نیز جریان زندگی را مختل کرده‌اند البته کارتن‌خواب همه جا وجود دارند در برخی از نقاط کم ولی در هرندی، فرحزاد و حاشیه بزرگراه‌‌های چمران و نیایش زیاد هستند.

در نگاه اول شهرداری در این خصوص مسئولیت مستقیمی نداشت و در جلساتی که گذاشتیم بخشی از وظایف را پذیرفتیم و زیرساخت‌ها را فراهم کردیم.

زیرساخت اول جمع‌آوری و غربالگری بود. اقدام دوم سم‌زدایی و ترک اعتیاد بود. طبق قانون ماده 15 و 16 که برای ترک و نگهداری هستند کمپ‌هایی در اختیار شهرداری و دستگاه‌های مختلف قرار گرفت.

 

چند کمپ برای ترک اعتیاد معتادان در نظر گرفتید؟

ملکی: شهرداری تهران تمام ظرفیت خود را در این زمینه پای کار آورده است. ایجاد کمپ‌ و استاندارد کردن آن قدری سخت است.

گفته می شد که وزارت بهداشت مجوزی به کمپ شفق نداده است؟

ملکی:مجوزهای لازم از وزارت بهداشت سازمان ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت کشور اخذ شد؛ کمپ‌ شفق به عنوان ماده 16زنان کارتن‌‌خواب شروع به کار کرد.

جمع‌آوری را از  زنان کارتن‌خواب که بیشتر آسیب را داشتند شروع کردیم و بیش از 400 نفر جمع شدند.

تکلیف  فرزندان زنان کارتن خواب چه می‌شود؟

ملکی: بعضی از زنان کارتن خواب فرزندان کوچکی دارند که باید برای آنها فکری می‌شد فضایی برای نگهداری فرزندانشان ایجاد کردیم. خیلی از این فرزندان شناسنامه ندارند،‌ فرزندانی هستند که پدر و مادر آنها مشخص نیست.

 رنج سنی زنان کارتن خواب چقدر است؟

ملکی:بیشتر میانسال هستند. تحصیل‌کرده هم در بین این افراد وجود دارد. بالغ بر 90 درصد معتادین کارتن خواب چندین بار ترک کردند و مجدداً به فضای خود بازگشته‌اند.

این افراد بعد از ترک جایی برای رفتن ندارند و کمتر از 48 ساعت جایی  دوباره به پارک هرندی می‌روند ممکن است چند روز تحمل کند و سپس برای غذا نیاز به پول دارند و دوباره دست به اعتیاد و غیره بزنند.

شنیده ام برخی 35 تا 50 بار هم ترک کرده‌اند که البته 5 بار و 15 بار خیلی زیاد تکرار می‌شد.

فارس: در حال حاضر برای این افراد بعد از ترک چه برنامه ای دارید؟

ملکی: این افراد بعد از سم‌زدایی و درمان وارد فضایی می‌شوند که حداقل 6 ماه جایی برای زندگی دارند و سعی می کنیم با خانواده های آنها مذاکره کنیم و همچنین با ایجاد فضای مناسب  آنها را دوباره به زندگی بازگردانیم.

در کنار سیستم‌های غربالگری در این مرحله باید پرونده تشکیل دهند. برخی افراد چند بار ترک کرده‌اند، سوابق جرم مانند دزدی و ...  دارند. این مدارک همه جمع‌آوری می‌شود و همه اینها تبدیل به یک پرونده می‌شود. 

نجات یک انسان نجات یک جامعه است و برای هر کدام یک جریان و پرونده دقیقی تشکیل می‌دهیم و رسیدگی می‌کنیم تا جایی که بتوانیم برای این کار زیرساخت فراهم می‌کنیم و حتماً از توان مردم و خیریه‌هایی که خیلی خیرخواه‌اند در پارک هرندی غذا توزیع می‌کنند و معضلاتی را برای شهر ایجاد می‌کنند.

تکلیف متکدیان خارجی چه می‌شود؟

ملکی: خیلی برای آنها توان نداریم و متکدیان خارجی را در مرز می‌کنیم.

کارتن خواب‌های شهرستانی چه می‌شوند؟

ملکی:آنها را به استان‌های خودشان می فرستیم. زیرساخت ‌آن در وزارت کشور و استانداری‌ها دیده شده است. در شهرستان به دلیل بی کاری این افراد به شهر تهران پناه می‌آوردند و جمعیت 10 تا 15 هزار نفری در تهران را تشکیل داده‌اند.

تعداد کارتن‌خواب‌های تهرانی چه قدر است؟

ملکی: چون تا امروز غربالگری دقیق نکردیم آمار دقیقی نداریم ولی تعداد کارتن خواب های تهرانی 5 تا 6 هزار نفر بیشتر نیست.

30 روز برای معتادین درمان و 6 ماه ساماندهی و نگهداری انجام می‌دهیم.در این مدت روی این افراد کار مددکاری اجتماعی انجام می‌شود و امیدواریم به جامعه برگردند.

 تا جایی که در توان داشته باشیم برای این افراد فضای اشتغال ایجاد می‌کنیم. تعدادی از این کارتن خواب ها خانم‌های حامله و تعدادی هم دو جنسه هستند.

 توزیع کوپن حمام در بین کارتن خواب ها داشتید؟

 

ملکی: در یک دوره این اقدام صورت گرفت.

شهرداری ساماندهی کارتن خواب ها را به عهده گرفته است؟

ملکی: سازمان بهزیستی متولی ساماندهی آسیب‌های اجتماعی است.

در خصوص ماده 16 کارتن خواب ها توضیح دهید؟

ملکی: فضای کمپ ماده 16 چیزی شبیه زندان است و مجبورا در آن فضا می‌مانند در 30 روز درمان و ترک اعتیاد صورت می‌گیرد.

هزینه ترک اعتیاد هر معتاد برای شهرداری چقدر است؟

ملکی: قیمت ترک اختیاری برای هر فرد  حدود 500 هزار تومان است. این هزینه را شهرداری در حال حاضر نمی‌پردازد و زیرساخت را فراهم کرده‌ایم.

معتادان متجاهر زندگی را در شهر مختل می‌کنند. جریان زندگی در منطقه 12 دچار اختلال شده است. برنامه ما این است که کل این افراد را جمع آوری کنیم.

در خصوص سوختن برخی کارتن خواب ها در هرندی توضیح می‌دهید؟

ملکی:کارتن خواب ها وضعیت این محله را خراب کرده بودند. مردم از نزدیک منازل خود کارتن‌خواب‌ها را دور کردند و وسایل باقی‌مانده که آشغال بود را آتش زدند. اینکه  کارتن‌خوابی سوخته باشد؛ آمار نداریم.