اعتبار نگهداری از معتادان متجاهر چگونه تأمین می‌شود؟

به گزارش افکارخبر به نقل از باشگاه خبرنگاران، اعتیاد، بلای خانمان‌سوزی که این روزها گریبان‌گیر بسیاری از خانواده‌ها و جوانان شده است، مصرف این مواد به امید اینکه وابستگی برای آن‌ها ندارد روزبه‌روز بینشان شدت می یابد.

 

اعتیاد تفریحی جوانان به مواد مخدر از قلیان شروع و به مواد جدید و با نام‌های گوناگون کنونی تغییر کرده است.
 
متأسفانه آمار تعداد معتادان در کشور روزبه‌روز در حال افزایش است، در همین راستا چندی پیش عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور از آمار تعداد معتادان در ایران خبر داد و می‌گوید: 1/5 درصد از مردم ایران مبتلا به اعتیاد هستند همچنین 98 درصدی که سالم هستند باید احساس مسئولیت کنند و به مسئولان مربوطه کمک کنند تا اعتیاد را از جامعه ریشه‌کن کنیم.

 

هر چند می‌توان گفت که از این 98 درصد، درصدی را نیز مسئولان کشوری تشکیل می‌دهند که بهتر است در این راستا قدم‌های مثبتی را برداشته و جهت ریشه‌کن کردن اعتیاد در میان جوانان کمر همت ببندند.

 

وزیر کشور عنوان کرد: در کشور ایران تنها 15 درصد معتادان موفق به ترک اعتیاد می‌شوند و 85 درصد باقی مانده دوباره در دام این بلای‌خانمان سوز گرفتار می‌شوند اما در سطح جهانی از میان افرادی که مصرف مواد مخدر را کنار می‌گذارند تنها 20 درصد آن‌ها موفق می‌شوند و 80 درصد دیگر دوباره به دام اعتیاد گرفتار می‌شوند.

 

سردار حسین ساجدی‌نیا، فرمانده پلیس تهران اعلام کرد که 38 پاتوق و محل اجتماع "معتادان متجاهر" و کارتن خواب در سطح شهر تهران وجود دارد.

 

 وی افزود: 37 مکان از این پاتوق‌ها معادل دوسوم معتادان و آسیب‌های اجتماعی موجود، در محله هرندی پایتخت است.

 

** ظرفیت نگهداری 6000 نفر معتاد متجاهر

 

با توجه به حضور این تعداد مصرف‌کننده در سطح کشور بدون شک باید محلی برای نگهداری معتادان بی‌سرپناه در نظر گرفته شود.

 

محمدرضا آذرنیا دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد  مخدر استان تهران از برنامه استانداری برای افزایش ظرفیت نگهداری از معتادان متجاهر تا 6 هزار نفر خبر داد و می‌گوید: ظرفیت نگهداری از معتادان در تهران در دولت قبل  250 نفر بوده که این تعداد به 2900 نفر افزایش یافته است.

 

آذرنیا در ادامه بیان کرد:می‌توان گفت با برنامه‌ریزی و تأمین هزینه‌ها ظرفیت نگهداری 6 هزار معتاد متجاهد را در تهران خواهیم داشت.

 

اما هادی‌نژاد، معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از مشخص نبودن محل تأمین اعتبار معتادان متجاهر گلایه  و عنوان کرد: همه مسئولان برای بهبود وضعیت قول می‌دهند اما پیشرفتی حاصل نمی‌شود چرا که پرداخت هزینه نگهداری معتادان متجاهر مشخص نیست توسط چه سازمانی باید تقبل شود .

 

وی افزود: مجلس سال گذشته 170 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است که تنها 70 درصد آن تخصیص داده شده و این در حالی است که برای نگهداری معتادان شهر تهران سالانه 64 میلیارد تومان پول لازم است.

 

وی بیان کرد: تهران با همه زیبایی‌هایی که دارد اما لکه‌های نامأنوس همچون فرحزاد و ... دارد و حتی معتادان در حاشیه اتوبان‌های چمران، نیایش و ... لابه‌لای شمشاد‌ها پنهان می‌شوند و حتی دیده شده که با آرامش و یک سیخ از صندوق‌های کمیته امداد پول درمی‌آورند و هیچ‌کس اعتراض نمی‌کند.

 

گفتنی است، امید است هزینه نگهداری از معتادان تهرانی که نیازمند سالانه 64 میلیارد تومان پول است هرچه سریع‌تر تأمین شود.