اخذ شهریه آموزش عجیب و غریب است

یازدهم مردادماه سال 1394، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اطلاعیه‌ استخدام حدود 5 هزار نفر از افراد واجد شرایط در وزارت آموزش و پرورش را از طریق برگزاری آزمون توانمندی‌های عمومی و تخصصی و به صورت پیمانی منتشر کرد.

بعد از اعلام جزئیات و رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش، 178 هزار و 53 نفر متقاضی شغل معلمی ثبت‌نام کردند که هزینه ثبت‌نام برای این آزمون به ازای هر نفر 48 هزار تومان بود.

با توجه به آنکه طبق ماده 21 قانون جامع ایثارگران که اعلام می‌کند « 25 درصد از سهمیه استخدام دستگاه‌های اجرایی باید از خانواده‌های شهدا، آزادگان و جانبازان 25 درصد و بالاتر صورت گیرد»، سهمیه خانواده های شاهد و ایثارگر در استخدام امسال آموزش و پرورش حدود 1300 نفر تعیین شد.

*استقبال 84 هزار نفری بانوان برای سهمیه 630 نفری

آزمون استخدام پیمانی آموزش و پرورش «بیست و هفتم شهریور سال  1394» توسط سازمان سنجش آموزش کشور و با حضور 147 هزار و 618 نفر برگزار شد که نکته جالب آن استقبال گسترده زنان با توجه به سهمیه اندک آنها بود.

در این آزمون استخدامی تنها 630 خانم مورد نیاز آموزش و پرورش برای تصدی در پست‌های آموزشی بود، اما 83 هزار و 75 خانم در آزمون شرکت کردند و در مقابل سهمیه آقایان 3073 نفر بود که  64 هزار و 543 مرد شرکت کردند و در نهایت سه برابر ظرفیت نهایی، در مرحله نخست و برای مصاحبه پذیرفته شدند.

*آغاز فرایند مصاحبه علمی با پرداخت فیش بانکی جدید و ویزیت آزاد معاینات پزشکی

از  16 آبان ماه سال جاری فرایند مصاحبه علمی و معاینات پزشکی از پذیرفته شدگان آغاز شد و تمام پذیرفته شدگان موظف بودند ضمن پرداخت فیش بانکی به مبلغ حدود 50 هزار تومان برای انجام مصاحبه، تمام آزمایشات و معاینات پزشکی را نیز با ویزیت آزاد پرداخت کنند.

*پذیرفته شدگان نهایی 3183نفر؛ 517 ظرفیت خالی ماند

شانزدهم دی‌ماه، نتایج نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام شد و سید حسن حسینی مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار داشت: در مجموع 3183 نفر از مجموع 3700 نفر به عنوان پذیرفته شده نهایی معرفی شدند و 517 نفر از ظرفیت مورد نظر خالی ماند.

*انجام 20 روزه اقدامات گزینشی پذیرفته شدگان

شاپور محمدزاده مدیر کل دبیرخانه هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش نیز در پاسخ به این پرسش که «کار گزینش پنج هزار نیروی پذیرفته شده از آزمون استخدامی آموزش و پرورش چه زمانی آغاز می‌شود؟»، اظهار داشت: کار گزینش این افراد به صورت رسمی از 22 دی ماه آغاز می‌شود.

وی افزود: در تلاش هستیم تا مطابق قولی که از قبل داده بودیم، ظرف مدت 20 روز، کار گزینش تمامی این افراد پذیرفته شده در آزمون استخدامی آموزش و پرورش را به پایان برسانیم.

*برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی و پرداخت بخشی از هزینه آموزش توسط پذیرفته شدگان

پذیرفته شدگان نهایی این آزمون در رشته‌های فنی موظف به گذراندن دوره‌های مهارت‌آموزی معلمی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های نظری موظف به طی دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان شدند و با توجه به آنکه در دفترچه اعلام اولیه آموزش و پرورش قید شده بود، «تأمین بخشی از هزینه دوره مذکور با اعلام قبلی دانشگاه فرهنگیان بر عهده پذیرفته شدگان است»، پذیرفته شدگان موظف هستند بخشی از هزینه‌های آموزش فوق را پرداخت کنند.

*«۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان، هزینه احتمالی دوره آموزشی یک ساله

البته علاقه‌مندان به استخدام در آموزش و پرورش اصلا فکر نمی‌کردند که منظور از تأمین بخشی از هزینه‌های دوره مذکور، مبلغ میلیونی باشد.

موضوع دریافت شهریه آموزش، نحوه و مقدار آن، مسئله‌ای جدی برای پذیرفته شدگان و به نوبه خود جالب و منحصر به فرد در تاریخچه برگزاری آزمون‌های استخدامی در کشور است و گفته می‌شود این هزینه‌ها برای آموزش و مربوط به خوراک و خوابگاه آنهاست.

محمود مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان شانزدهم آذر ماه امسال، گفت: هزینه برگزاری دروه آموزشی یک ساله که احتمالا از دهه آخر آذر برای پذیرفته شدگان استخدامی وزارت آموزش و پرورش آغاز می شود، ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان خواهد بود.

وی افزود: هنوز دقیقاً هزینه‌ای که دانشجویان باید پرداخت کنند محاسبه نشده و تابع منابعی است که از طریق آموزش و پرورش و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار می گیرد؛ هرچه منابع مالی بیشتر در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد، از شرکت کنندگان کمتر هزینه دریافت می شود.

*مبلغ شهریه در هاله‌ای از ابهام

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در اطلاعیه روز اول اعلام کردیم بخشی از هزینه‌ها را خود داوطلبان تأمین کنند، اظهار داشت: در جلسه‌ای که با مسئولان دانشگاه فرهنگیان داشتم، تأکید شد تا جایی که مقدور است از تجهیزات و اعتبارات دانشگاه استفاده شود.

وی در واکنش به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه «آیا مبلغ آموزش این داوطلبان کمتر از 10 میلیون تومان است؟»، خاطرنشان کرد: یقیناً کمتر است.

در این راستا پیگیری‌های خبرنگار فارس مبنی بر مشخص شدن هزینه نهایی آموزش پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش هنوز بی‌نتیجه مانده است چرا که مسئولان دانشگاه فرهنگیان اعلام کردند که آموزش و پرورش هنوز مبلغ دریافتی را مشخص نکر‌ده‌اند و آنها باید این مبلغ را تعیین کنند.

* رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس: اخذ شهریه آموزش عجیب و غریب است

سیدحسین نقوی حسینی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی، اخذ شهریه آموزش از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش را عجیب و غریب دانست و اظهار داشت: چنین منطقی در آموزش و پرورش حاکم نبوده است و اخذ این مبالغ به نفع حوزه تعلیم و تربیت نیست.

وی تصریح کرد: این افراد تحصیلات آکادمیک دانشگاهی را گذرانده‌اند و می‌خواهند وارد آموزش و پرورش شوند، حال با چه منطقی باید هزینه‌های آموزش را خودشان پرداخت کنند؛ مانند این است که ارتش برای جذب افسر مورد نیاز خود از طریق آزمون نیرو جذب کند و برای آموزش آنها، بگوید که باید هزینه‌های آموزشی را خودتان پرداخت کنید که این موضوع منطقی نیست.

*عضو کمیسیون آموزش مجلس: اخذ شهریه مبنای قانونی ندارد/ مبالغ از حقوق آنها کسر می‌شود

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اخذ شهریه آموزش از پذیرفته شدگان استخدامی آموزش و پرورش را فاقد مبنای قانونی دانست و اظهار داشت: آموزش پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آزاد نیست که نیاز به دریافت شهریه آموزش باشد و دریافت چنین مبلغی خلاف قانون است.

همچنین قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه جزئیات اخذ شهریه آموزش از پذیرفته شدگان استخدامی آموزش و پرورش چندان مشخص و روشن نیست، اظهار داشت: مقرر شده است مشاور کمیسیون آموزش مجلس در این خصوص بررسی‌های لازم را انجام دهد و نتایج بررسی را به کمیسیون ارائه دهد.

وی تصریح کرد: البته احتمال می‌دهم که این پذیرفته شدگان مانند دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از بدو اموزش استخدام شده و حقوق دریافت کنند و این مبالغ دریافتی از حقوق آنها کسر شود.

* صدور احکام استخدامی، بعد از آموزش در دانشگاه فرهنگیان

پیگیری‌ها حاکی از آن است که پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش از بدو آموزش، استخدام نخواهند شد و در این راستا مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: احکام استخدامی نفرات جدید ورودی به آموزش و پرورش پس از دوره آموزشی یکساله صادر خواهد شد و مطابق مجوز استخدامی که به آموزش و پرورش داده شده است، صدور احکام استخدامی این افراد جدید بعد از برگزاری آزمون، مصاحبه و آموزش یکساله در صورت موفقیت در آموزش خواهد بود.

* برگزاری جلسه در خصوص تعیین تکلیف افرادی که توان پرداخت شهریه را ندارند

پیگیری‌های خبرنگار فارس در خصوص این موضوع که اگر فرد پذیرفته شده نهایی در مناطقی باشد که توان پرداخت این هزینه را نداشته باشد، شرایطش چگونه خواهد شد، به جایی نرسید و مسئولان آموزش و پرورش صرفاً از برگزاری جلساتی با دانشگاه فرهنگیان در این خصوص خبر دادند.