یافته‌های پژوهشگران دانشگاه زوریخ مینی بر خطرهای مصرف قرص ویتامین D برای سالمندان در تقابل با توصیه‌های معمول سازمان‌های بهداشتی آثار مفید این نوع مکمل‌ها برای تقویت استخوان‌های این گروه سنی است.

 

بر اساس این پژوهش، افراد مسن با مصرف مکمل های ویتامین D با افزایش خطر سقوط مواجه می‌شوند.

 

مکمل ویتامین D ممکن است سبب شود که سالمندان خود را فعال‌تر از واقع احساس کنند و در نتیجه خود را در معرض خطر بیشتر سقوط و آسیب قرار دهند.

 

یک واکنش شیمیایی در بدن که با کمک آفتاب روی پوست فعال می‌شود، منبع اصلی ویتامین D است. اما بسیاری از افراد سالمند نمی‌توانند چنانکه لازم است آفتاب به اندازه کافی دریافت کنند، چون وقت زیادی را در داخل خانه صرف می‌کنند. منابع دیگر عبارتند از ماهی‌های روغنی، تخم مرغ و غلات صبحانه غنی شده. کمبود ویتامین D ممکن است سبب ضعف یا تغییر شکل استخوان شود.
پژوهشگران در بیمارستان دانشگاه زوریخ در سوییس 200 مرد و زن در سنین بالاتر از 70 سال را که پیش از آن دچار حادثه سقوط شده بودند، به عنوان داوطلب مورد آزمایش قرار دادند و آنها را به سه گروه تقسیم کردند.

 

به دو گروه به مدت یک سال دوزهای بالایی از ویتامین D داده شد.

 

دکتر هایک بیشاف-فِراری که مقاله پژوهشی این گروه را در را ژورنال پزشکی داخلی JAMA نوشته است، می‌گوید: «سالمندان (پانسیونرها) که دوز بالاتر ویتامین D دریافت کرده‌اند، هیچ بهبودی در عملکرد اندام تحتانی نداشته و در عوض بالاترین آمار سقوط را داشته‌اند.این اثر آسیب‌رسان در طول شش ماه اول آزمایش مشاهده شد و در طول شش ماه گذشته حفظ شده است.»

 

دستورالعمل‌های کنونی انجمن ملی بهداشت بریتانیا توصیه می کنند که افراد در سنین بالاتر از 65 سال برای تقویت استخوان‌های خود روزانه یک قرص ویتامین D مصرف کنند. این مؤسسه توصیه‌های دیگری در مورد مصرف قرص ویتامین D برای زنان باردار و اشخاصی که زمانی طولانی را در داخل خانه صرف می کنند، داشته است.