برگزاری بزرگ‌ترین کارگاه صورتگری جهان در میدان امام حسین(ع)

علیرضا فاطمیان پور، مدیر فرهنگی هنری منطقه 12 تهران و رئیس فرهنگسرای شهر در خصوص اجرای برنامه "پرواز 464" گفت: اتفاقات اخیر در مکه و منا و از دست دادن جمع کثیری از هموطنان عزیزمان که قلب همه ما را به درد آورد و همچنین تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص انعکاس مطلوب و موثر این فاجعه و تصریح این نکته در بیاناتشان که "فاجعه تلخ منا نباید فراموش شود" ؛ مارا بر آن داشت تا در راستای اهداف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ؛ گامی در جهت پاسداشت نام این عزیزان و تکریم خانواده های داغدارشان برداریم. در این مسیر با توجه به شهادت مظلومانه شیخ بزرگوار آیت الله نمر الباقر النمر تصمیم گرفتیم مراسم بزرگداشت این عالم برجسته را نیز همزمان برگزار کنیم.

وی افزود: در این برنامه سعی شده با توجه به ظرفیت و پتانسیل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران  شکل و شیوه اجرای کار متمایز از سایر برنامه ها در سازمانهای دیگر باشد. بدین معنی که اجرا کاملا قالب هنری داشته و از ظرفیت نیروهای ماهر فرهنگی و هنری بهره گرفته شده است.

مدیر فرهنگی هنری منطقه 12 تهران درباره جزئیات این برنامه اظهار داشت: ان شاء الله بناست  به تعداد جانباختگان فاجعه منا و همچنین حادثه جرثقیل در بیت الله الحرام هنرمندان تصویرگر در محل برگزاری مراسم حضور داشته باشند و همزمان چهره این عزیزان را در قالب تابلوهای نقاشی با دو شیوه آبرنگ و سیاه قلم ، تصویرگری نمایند. همه این عزیزان از هنرمندان متعهد و برجسته کشور هستند که به خلق آثار هنری در قالب بزرگترین کارگاه تصویرگری در جهان خواهند پرداخت. البته برای بزرگداشت عالم مجاهد شیخ نمر الباقر النمر به همت سازمان زیباسازی شهرداری ؛ یک کار حجمی و فاخر با حضور اساتید برجسته هنرهای تجسمی خلق و آماده شود. در کنار این رخداد شکوهمند ؛ میزبان چهره های شاخص مذهبی ؛ هنری ؛ بازیگران و هنرمندان عرصه های گوناگون هنری و  نیز جمع کثیری از مدیران و مسئولان برجسته کشوری خواهیم بود.

 

 

فاطمیان پور درباره شاخصه ویژه این طرح نیز گفت: اینکه بیش از 475 هنرمند نقاش و تصویرگر در یک مکان و همزمان با هم به خلق و آفرینش پیرامون یک موضوع بپردازند در جهان نظیر ندارد . ما بررسی کردیم و تحقیق کردیم ولی نمونه ای از این دست و در این ابعاد در دنیا وجود ندارد. به همین خاطر هم تصمیم داریم تا با ثبت رسمی آن در کتب مختلف ثبت رکورد ؛ این اتفاق برجسته و فاخر فرهنگی هنری را برای همیشه ماندگار کنیم. علاوه بر این کتیبه ای به امضا و اثر انگشت همه 475 نفر هنرمند شرکت کننده به منظور الزام در احقاق حقوق جانباختگان فاجعه منا و حادثه بیت الله الحرام برای ارسال به سازمان ملل متحد آماده می‌شود.

 

 

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۲ تهران در خصوص زمان و محل برگزاری این کارگاه بزرگ صورتگری نیز گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده برنامه در روز جمعه از ساعت 10 تا 17 در میدان امام حسین(ع) و پیاده راه 17 شهریور برگزار می شود و البته اختتامیه نیز قبل از اذان مغرب در همین محل با حضور همه هنرمندان و میهمانان ویژه برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا تابلوهای نقاشی پس از مراسم در جای خاصی نگهداری خواهند شد؟ تصریح کرد: بناست پس از اتمام کار هنرمندان در این کارگاه یک روزه ؛ نمایشگاه ویژه ای در صحن حرم رضوی برگزار گردد و به امید خداوند متعال پس از متبرک نمودن این آثار فاخر ؛ با برگزاری برنامه های متعدد در چند استان انتخابی این آثار به خانواده های بازمانده تقدیم خواهد شد.

فاطمیان پور مشارکت‌کنندگان در این برنامه را علاوه بر شهرداری منطقه 12 تهران و فرهنگسرای شهر، صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری فارس و نیز انجمن جانباختگان مکه و منا عنوان کرد.