پایتخت در آستانه وضعیت قرمز

 محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران  درباره وضعیت کیفیت هوای تهران با توجه به پایداری هوا در روزهای گذشته گفت: براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر کیفیت هوای تهران طی روز چهارشنبه نیز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. وی یادآور شد: در این روز میزان غلظت آلاینده‌های با قطر کمتر از

5/2 میکرون به عدد  149 رسیده است و این نشان‌دهنده وضعیت ناسالم هوا برای گروه‌های حساس است. رستگاری درباره ادامه آلودگی هوا و احتمال تشدید آن در روزهای آینده تصریح کرد: با توجه به پایداری هوا و پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود غلظت آلاینده‌ها در روز پنجشنبه افزایش داشته باشد و هوا همچنان در شرایط ناسالم باقی بماند. به گفته وی براساس داده‌های ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا شاخص کیفی هوا روی عدد 149 قرار گرفته که تنها به میزان یک رقم با وضعیت قرمز و هشدار (150) فاصله دارد.

ناتوانی محیط‌زیست در برابر آلودگی هوا

این در حالی است که مدیرکل سابق محیط‌زیست استان تهران با ابراز تاسف از پدیده آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها، سازمان حفاظت محیط‌زیست را در برابر این مشکل ناتوان دانسته است. محمدباقر صدوق، مدیرکل سابق محیط‌زیست استان تهران با نقد راهکارهای مقابله با آلودگی هوا درباره این موضوع که تعداد روزهای پاک نسبت  به گذشته بیشتر شده است، گفت: آمارهایی که  ارائه می‌شود قابل اعتماد نیست و نوعی عددسازی است. وی بیان داشت: عمده‌ترین دلیل آلودگی هوای تهران به سبب شرایط پایداری هواست و این پایداری در کلانشهرها و مناطق کوهپایه‌ای و در فصل پاییز و زمستان یعنی در ماه‌های آذر و دی‌ماه بیشتر ایجاد می‌شود. صدوق موضوع آلودگی هوا را نوعی از بلایای طبیعی در کلانشهرها عنوان کرد و افزود: انسان می‌تواند این نوع از بلایا را مدیریت کند؛ متاسفانه سازمان حفاظت محیط‌زیست قدرت مقابله با آلودگی هوا را ندارد و بهتر است این برنامه به شهرداری یا سایر دستگاه‌ها سپرده شود و این سازمان نقش نظارتی را انجام دهد. وی اطلاعیه‌های صادر شده درباره کیفیت بنزین را دروغ دانست و تصریح کرد: متاسفانه بنزینی که خریداری شده نیز بی‌کیفیت است و مدیران ذی‌ربط باید در این‌باره پاسخ دهند. صدوق درباره اتهام‌هایی که نسبت به بنزین پتروشیمی دولت قبل وارد می‌کنند، اظهار داشت: دلیل تکیه بر بنزین‌های پتروشیمی تحریم‌ها بود؛ در حال حاضر نیز بنزین‌های خریداری شده کیفیت لازم را ندارد.

آثار فاجعه‌آمیز آلودگی هوا بر سلامت

«سلامت بسیاری از افراد جامعه در معرض خطر جدی قرار گرفته و بسیاری از بیمار‌ی‌های غیرواگیر به آلودگی هوا وابستگی دارد». وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همزمان با دومین روز برگزاری چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا  با بیان این مطلب اظهار داشت: آلودگی هوا در سال 94 به معضل جدی سلامتی شهروندان در کلانشهرهای ایران تبدیل شده و بسیاری از شهرهای کشور به دلایل گوناگون بویژه تعدد خودروهای سبک و سنگین در کانون آلایندگی‌های هوا قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد، سلامت بسیاری از افراد جامعه در معرض خطر جدی قرار گرفته و بسیاری از بیماری‌‌های غیرواگیر به آلودگی هوا وابستگی دارد، یادآور شد: همچنین خطر مرگ زودرس، بسیاری را تهدید می‌کند. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ابراز امیدواری کرد با توسعه دانش و با روشن شدن ابعاد فاجعه‌آمیز آلودگی هوا بر سلامت شهروندان در تهران و سایر کلانشهرهای کشور، برنامه‌های کاهش آلودگی هوا مبتنی بر اصول علمی و با نگاهی بر اثرات سلامتی و بهداشتی تدوین و اجرا شود.

بحث بر سر ملاک تصمیم‌گیری درباره آلودگی هوا

همچنین رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن اشاره به تلاش و توجه وزارت بهداشت برای به حداقل رساندن آسیب ناشی از آلودگی هوا به شهروندان، تاکید کرد تصمیم‌گیری درباره آلودگی هوا باید براساس شاخص بدترین نقطه تهران به لحاظ آلودگی باشد.

خسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه

 130 ایستگاه پایش کیفیت هوا در تهران وجود دارد، گفت: یک بحث این است که میانگین اعداد 30 ایستگاه را گرفته و براساس آن درباره آلودگی شهر قضاوت و تصمیم‌گیری کنیم یا اینکه بدترین نقطه شهر را در نظر بگیریم و براساس شاخص آن نقطه، تصمیم‌گیری‌ها را انجام دهیم. وی با بیان اینکه وزارت بهداشت سعی دارد از رسیدن آسیب به شهروندان به هر طریقی جلوگیری کند و آسیب را به حداقل برساند، خاطرنشان کرد: بر سر این موضوع بحث وجود دارد و قرار است در کمیسیونی این موضوع مورد بازنگری قرار گیرد و امیدواریم به یک تصمیم مشترک برسیم.