افزایش جراحی‌های زیبایی غیرضروری سونامی امروز جامعه جوان کشور ما شده است.

 

با نگاهی به اطرافمان در سطح شهر و به خصوص در خیابان‌ها و محل‌های پرتردد با خیل انبوهی از چهره‌های چسب‌زده بر روی بینی، گونه‌های برجسته، چشم‌ها و ابروهای کشیده مواجه می‌شویم که در این مورد نه سن و سال و جنسیت مهم است نه بالای شهر و پایین شهر بودن افراد مطرح است.

 

از توجه به ظاهر و زیبایی صورت که این روزها به نوعی به یک ارزش در میان زنان و دختران و حتی در بین مردان تبدیل شده، بگذریم شباهت بسیار در بعضی از چهره‌ها و ظاهر بسیاری از دختران و پسران جلب توجه می‌کند اینکه در هر دوره یک مدل مو، سبک آرایش، بینی و لب مُد می‌شود و دختران و پسران برای جا نماندن از مُد از این سبک پیروی می‌کنند و به شکل اپیدمی رواج پیدا می‌کند حتی اگر با موازین و شئونات جامعه و ساختار آن خانواده هماهنگی نداشته باشد.

 

با توجه به اینکه از عمر علم جراحی زیبایی در ایران مدت زمان زیادی نمی‌گذرد، اما در این فاصله کوتاه، رتبه نخست جراحی بینی در دنیا به نام کشور ایران رقم خورده است هر چند نباید از مزایا و فواید بسیار این علم و جراحی پلاستیک بگذریم، چرا که این علم در مواردی مانند نقص عضو ناشی از تصادفات، سوختگی، بیماری‌های مادرزادی و مشکلات جسمی به کمک بسیاری از افراد آمده و زیبایی دوباره را به آن‌ها بازگردانده است.

 

اما در این بین افرادی در مطب‌ها و کلینیک‌های پزشکی دیده می‌‌شوند که نه تنها کوچکترین نقصی در چهره خود ندارند بلکه وسواس، مُدهای غیرمتعارف برای زیباتر شدن که بیشتر هم در بین دختران و زنان شایع است و نیز جلب توجه خود زیر تیغ جراحی می‌روند.

 

زهرا، 20ساله، در این‌باره می‌گوید: سالها بود که فکر می‌کردم بینی‌ام بزرگ است و نیاز به عمل دارد که نهایت بعد از جراحی و یک بار ترمیم هنوز هم فکر می‌کنم آن‌طور که باید بینی‌ام کوچک نشده است.

 

** جراحی غیرضروری خود عامل وسواس

 

جراحی‌های زیبایی غیرضروری خود به عاملی تبدیل شده تا فرد را بیش از پیش در خود فرو ببرد زیرا متقاضیان بدون در نظر گرفتن سن، جنس و بدون در نظر گرفتن عوارض آن، زیر تیغ می‌روند.

 

** تبلیغات ماهواره‌ای، فضاهای مجازی علل اصلی جراحی‌های غیرمتعارف

 

چشم و هم‌چشمی، مدگرایی، تبلیغات رسانه‌ای همه از جمله عوامل تحریک کننده و گسترش این نوع جراحی‌ها است. کافی است کمی در سایت‌های تبلیغاتی، اینستاگرام یا تلگرام فعال باشید، آن‌وقت با حجم انبوه انواع تبلیغات آرایشی و زیبایی شاهد هستیم که در ترغیب کردن به انجام کارهایی برای آرایش دائم، انواع کاشت و تاتو و لاغری بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

 

فیلم‌ها و سریال‌های داخلی با تغییر در باورها و اعتقادهای دینی مردم، خودنمایی، فخرفروشی و بویژه سریال‌های ترکیه‌ای به دنبال تزریق فرهنگ خود به جوامع ما هستند.

 

از دلایل جراحی‌های زیبایی بدون ضرورت که بگذریم باید به پیامد‌ها و آسیب‌های جسمی و روحی بپردازیم که در بسیاری از موارد حتی با صرف هزینه‌های سنگین نیز قابل جبران نخواهد بود و در مواردی برای فرد افسردگی به همراه خواهد داشت و گاهی موجب بروز مشکلات تنفسی، عفونت‌های ناشی از ژل تزریق شده در زیر پوست، نرسیدن به نقطه مطلوب و راضی کننده، سرزنش خانواده و تردشدن از اجتماع را به وفور به همراه خواهد داشت که تنها راهکار آن را شاید بتوان، فرهنگ‌سازی، آموزش در خانواده‌ها و نظام آموزشی، اصلاح الگوهای فرهنگی و افزایش اعتماد به نفس از طریق درون‌سازی ارزش‌های اخلاقی دانست که امید است در کاهش جراحی‌های زیبایی غیرضروری اثرگذار باشد.