زاهدی متخصص داخلی با اشاره به بروز بیماری هپاتیت اظهار داشت: هنگامی که مردم روی به تغذیه ناسالم می‌آورند و غذاهایی با طبع گرم بیش از نیاز بدن‌شان مصرف کنند، کبد آنها دچار تورم شده و فعالیتش مختل می‌شود و فرد دچار هپاتیت خواهد شد.

 

وی بیان کرد: هپاتیت A سلول‌های کبد را ملتهب و عملکردش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

این متخصص با بیان این که علائم هپاتیت چند هفته پس از ابتلا به ویروس ظاهر می‌شود، افزود: خستگی، درد شکم، تب خفیف، درد عضلانی، زردی پوست، کاهش اشتها و درد در ناحیه کبد از علائم هپاتیت A است.

 

وی ابراز داشت: در موارد نادری هپاتیت سبب نارسایی کبدی می‌شود که اگر به موقع به آن رسیدگی نشود کبد از کار می‌افتد.

 

زاهدی ادامه داد: برای این نوع از هپاتیت داروی خاصی نیست و بدن انسان به صورت اتوماتیک بعد از حدود دو ماه کبد را ترمیم می‌کند و فرد بیمار باید مسائل بهداشتی را کاملاً رعایت کند تا هیچ مشکلی پیش نیاید.

 

وی تصریح کرد: هپاتیت B یک عفونت کبدی خطرناک است که سبب نارسایی کبد و بروز سرطان کبد و یا سیروز کبدی می‌شود که سیروز کبدی بافت‌های کبد را زخمی و مقاومت آن را کاهش می‌دهد.

 

زاهدی تأکید کرد: هپاتیت B حاد پس از 6 ماه به وسیله سیستم ایمنی بدن التیام می‌یابد ولی در هپاتیت B مزمن، به خاطر مقابله نکردن سیستم دفاعی بدن با ویروس، عفونت کبد به مدت طولانی در بدن ماندگار می‌شود و سبب بروز سرطان می‌شود.

 

این متخصص عنوان کرد: درد شکمی، درد مفاصل، کاهش اشتها، تهوع، خستگی و ضعف بدن از نشانه‌های هپاتیت B است.

 

وی در پایان گفت: مصرف دخانیات، مواد الکل‌دار، رعایت نکردن بهداشت، مصرف مواد غذایی با طبع گرم و خوردن غذاهای چرب، بروز بیماری هپاتیت را افزایش می‌دهد.