فرح فرزانه در رابطه با سرطان رحم اظهار داشت: سرطان رحم را می‌توان در مراحل اولیه و با تغییر وضعیت رگل ماهیانه تشخیص داد به این صورت که اگر فردی با خونریزی‌های نامنظم یا لکه بینی به پزشک مراجعه کرد، می‌توان با یک بیوبسی گرفتن از داخل رحم که بسیار کار ساده‌ای است، بیماری را به‌موقع تشخیص داد.

دبیر علمی اولین کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در زنان، مامایی و نازایی در مورد حفظ باروری در سرطان رحم بیان کرد: بیمارانی که مبتلابه سرطان رحم می‌شوند و مایل به حفظ باروری خود هستند، نیز اگر زود مراجعه کند و در مراحل بسیار اولیه تشخیص سرطان داده شود، می‌توان با دارو بیماری را به مدت سه ماه کنترل کرد.

فرزانه ادامه داد : اگر سرطان به این دارو جواب داد، دیگر بیمار نیازی به خارج کردن رحم ندارد. بنابراین به او فرصت داده می‌شود تا بارداری‌اش صورت بگیرد و پس از تولد فرزند اقدام به خارج کردن رحم کرد.

وی گفت : البته در علم نازایی، حتی در صورت خارج کردن رحم، می‌توان برای حفظ بارداری اگر تخمدان‌های آن‌ها سالم باشد، از رحم اجاره‌ای استفاده و یا جنین، تخمک و یا بافت تخمدان را فیریز کرد. بنابراین علاوه بر اینکه سرطان رحم و دهانه رحم را می‌توان در مراحل اولیه تشخیص داد، می‌توان با انجام اقداماتی باروری بیمار را حفظ کرد و فقط نیاز به افزایش سطح آگاهی عموم مردم دارد.

فرزانه تأکید کرد: در رابطه با سرطان تخمدان در ایران نیز مانند پیشرفته‌ترین مراکز دنیا نمی‌توان این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد و در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود که در اکثر موارد به‌صورت اتفاقی و تصادفی است.

وی خاطرنشان کرد: به هر صورت اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، حتی می‌توان یک تخمدان را خارج و تخمدان دیگر را حفظ کرد تا فرد باروری خود را از دست ندهد.

فرزانه گفت: اگر بتوان کاری کرد که سرطان‌های رحم، دهانه رحم و تخمدان بروز نیابد، که بسیار عالی است که البته در مورد سرطان دهانه رحم این اتفاق در کشورهای پیشرفته دنیا در حال جریان است اما حتی درصورتی‌که نتوان از بروز این بیماری پیشگیری کرد، می‌توان در مراحل اولیه آن را تشخیص داد و کنترل و درمان و حتی باروری بیمار را حفظ کرد.

فلوشیپ آنکولوژی زنان در مورد سرطان دهانه رحم به دلیل اینکه توانسته است علل بروز آن را کنترل کنند، انتظار می رود که تا 10 سال آینده شمار مبتلایان به آن کاهش یابد.

فرزانه سرطان دهانه رحم با تعدد ازدواج ها و رفتارهای جنسی، سن ازدواج (اگر زیر 16 سال باشد، خطر ابتلا دو برابر است) و با سیگار و قلیان (احتمال ابتلا به آن 14 برابر می شود) در ارتباط است و مربوط به سن خاصی نیست و می توان با اصلاح رفتارها از بروز آن پیشگیری کرد.

وی در مورد علائم این بیماری گفت: لکه بینی های بعد از نزدیکی، زخم های مقاوم دهانه رحم که بعد از شش ماه تا یک سال برطرف نشده باشد، ترشحات واژینال مزمن از جمله علائم این بیماری است.

فرزانه اظهار داشت: در رابطه با سرطان رحم نیز توصیه می شود زنانی که هنوز یائسه نشده اند، هر خونریزی غیرطبیعی که پیدا می کنند و یا تغییری در ماهانه خود مشاهده می کنند، حتما به پزشک مراجعه کنند. این سرطان را با انجام بررسی های لازم می توان در مراحل اولیه تشخیص داد و کنترل کرد.

اولین کنگره بین المللی چالش های بالینی در مامایی، زنان و نازایی از 27 تا 30 بهمن ماه سال جاری با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی حوزه زنان در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.