محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد در تحقیقات اخیر خود دریافتند مصرف میوه ها و سبزیجات حاوی مقادیر بالای ماده ایی موسوم به فلاونوئید به مرور زمان منجر به کنترل وزن می شود.

مونیکا برتوئیا، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما با بررسی هفت گروه متفاوت از فلاونوئیدها متوجه شدیم که افزایش مصرف این مواد با اضافه وزن کمتر همراه است.»

طبق یافته این محققان، سیب، گلابی، میوه های توتی، و فلفل ها در فهرست محصولات غنی از فلاونوئید قرار دارند.

این تیم تحقیق، با بررسی وضعیت بیش از ۱۲۴ هزار مرد و زن شرکت کننده در مطالعه، به ارزیابی تاثیر میزان هفت نوع فلاونوئید مصرفی آنها در طول مدت ۲۴ سال پرداختند.

شرکت کنندگان به هنگام ثبت نام در این مطالعه در طیف سنین مختلف بودند. آنها از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۱، وزن، عادات سبک زندگی و هر نوع ابتلا به بیماری خود را هر دو سال یک بار گزارش می کردند. همچنین هر چهار سال یک بار، در مورد رژیم غذایی شان گزارش می کردند.

محققان در این تحقیق، به بیشترین ارتباط بین حفظ وزن در مورد مصرف فلاونوئیدهایی همچون فلاونول ها، آنتوسیانین ها و پلیمرهای فلاونوئید دست یافتند.

به گفته برتوئیا، «ما دریافتیم که یک چهارم فنجان توت فرنگی یا گیلاس حاوی حدود ۱۰ میلیگرم آنتوسیانین است و هر ۱۰ میلی گرم از این ماده با نیم گرم اضافه وزن کمتر در طول چهار سال مرتبط است.»