وضعیت معیشتی بازنشستگان تا پایان سال سر و سامان می یابد؟

 پس از اتمام دوره کارکرد، افراد در دوران بازنشستگی قرار می گیرند. این دوران دغدغه های بسیاری را از جمله نگرانی از وضعیت معیشتی و شرایط نابسامان اقتصادی برای آن ها به همراه دارد.

 

در همین راستا در سال های اخیر تاسیس صندوقی ویژه برای بهبود شرایط معیشتی بازنشستگان از جمله راهکارهای مسئولان مربوطه در این خصوص است. صندوق بازنشستگی باید براساس هدف اجتماعی خود نقطه اتصال جامعه با دولت برای ارتقاء منزلت اجتماعی باشد.

 

*از افزایش تورم تا حقوق بازنشستگان در پیش بودن راهی بس طولانی

 

متاسفانه در سال های اخیر تورم فاصله زیادی با دستمزد کارگران ایجاد کرده و به همین دلیل معیشت بازنشستگان را با دشواری های متعددی مواجه کرده است به همین دلیل صندوق بازنشستگی و اعتباراتی همچون وام و اعطای کارت های اعتباری که به آن تعلق داده اند شاید تا حدودی از مشکلات پیش روی آن ها بکاهد.

 

چندی پیش علی‌ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص رفاه و تامین صندوق بازنشستگی کشوری از توزیع کارت اعتباری رفاه اجتماعی برای بازنشستگان خبر داد.

 

به گفته وی، این کارت ها یک بار مصرف نبوده و پس از هر خرید دوباره شارژ می شوند. 

 

ربیعی افزود: بازنشستگان می توانند با مراجعه به اتحادیه ها و فروشگاه های بزرگ کالاهای خود را خریداری کنند.

وی ابراز امیدواری کرد با توزیع کارت‌های خرید، فروش کالاهای تولید داخل بیشتر شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه تصریح کرد: کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان در مرحله اول به 2 میلیون و 700 هزار بازنشسته تامین اجتماعی ارائه می شود و بر اساس این طرح افراد می توانند به فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی ها مراجعه کنند.

ربیعی افزود: میزان اعتبار کارت هر فرد یک سوم حقوق ضربدر 12 است؛ برای مثال اگر کسی یک و نیم میلیون تومان مستمری می گیرد کارت اعتبار این فرد تا 6 میلیون اعتبار دارد.

وی همچنین صندوق بازنشستگی کشوری را صندوق فرهیختگی ایرانیان بیان کرد و گفت: این صندوق ارزش های نسلی را در خود جای داده است.

*قول پرداخت وام های بازنشستگی تحقق یافت

پس از توزیع کارت چندی پیش ثبت نام دریافت وام‌های ضروری قرض‌الحسنه بازنشستگان کشوری از ۱۹ مهرماه تا ۲۳ آبان ماه جاری از طریق سایت صندوق بازنشستگان کشوری انجام شد و اکنون در آستانه قرارگیری در پایان سال و براساس قرعه کشی انجام شده، وام‌ها در پنج مرحله به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می‌شود.

همچنین برای پرداخت وام 2 میلیون تومانی قرض‌الحسنه صندوق، هیچ ضامن و یا وثیقه‌ای که معمول و مرسوم است، از بازنشستگان دریافت نشده است.

عباس رشیدی مدیرکل فرهنگی اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری، مدت بازپرداخت وام‌های قرض‌الحسنه این دوره را ۳۶ ماه ذکر کرد و گفت: ماهانه ۶۰ هزار تومان از حقوق بازنشستگان بابت بازپرداخت وام‌های دریافتی از صندوق بازنشستگی کسر می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس قرعه کشی انجام شده، این وام‌ها در پنج مرحله به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می‌شود، اظهار داشت: اغلب کسانی که ثبت نام کردند مشمول دریافت وام شدند و تاکنون به حدود 200 هزار نفر از این افراد و در چهار مرحله، این مبلغ پرداخت شده است.

امید است با توجه به تاکید رئیس جمهور مبنی بر اینکه در طول اجرای برنامه ششم باید عقب افتادگی دستمزدها جبران شود وضعیت صندوق بازنشستگی نیز روز به روز بهبود یابد.