از هم گسیختگی مالی در شهرداری تهران/ انتقاد از درج نشدن نیروهای مازاد در محاسبات مالی

گروه اجتماعی- رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارخبر با بیان این که بعید است شهرداری بتواند تا پایان سال کسری بودجه خود را جبران کند، عنوان کرد: اگر شهرداری تهران چشم انتظار پرداخت عوارض و بدهی هایی از این قبیل تا پایان سال است این عدد تنها هفت درصد یعنی 366 میلیارد تومان از بودجه را شامل می شود که حتی اگر صد در صد محقق شود عدد قابل توجهی را شامل نمی شود.

وی با بیان این که بر اساس گزارش عملکرد 6 ماهه اول سال شهرداری 15 درصد کمتر از آنچه که پیش بینی شده بود، منابع تامین شده است، اظهار کرد: منابع بودجه کاملا مشخص و سه ردیف را شامل  می شود. سهم درآمدها 7 هزار و 423 میلیارد تومان، سهم  دارایی های سرمایه ای 10 هزار میلیارد تومان و سهم  دارایی های مالی  یک هزار و 290 میلیارد تومان است که جمع این عدد بیانگر عدد بودجه شهرداری در سال جاری یعنی 17 هزار و 200 میلیارد تومان است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که از بودجه سال جاری شهرداری بر اساس گزارش ها تنها 10 هزار میلیارد تومان محقق شده است، گفت: در صورتی که بسیار خوشبین باشیم تا انتهای سال کمتر از 15 هزار میلیارد تومان بیشتر محقق نمی شود.

وی با تاکید بر این که مهم تر از کسری بودجه سال 94 نگاه واقعی نسبت به بودجه سال 95 است، خاطرنشان کرد: در صورتی که بودجه سال 94 محقق نمی شود نباید برای سال آینده عدد کلی بودجه را افزایش داده و 18 هزار و 700 میلیارد تومان پیشنهاد دهیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بودجه سال آتی شهرداری تهران باید بین 15 تا 16 هزار میلیارد تومان باشد.

وی با بیان این که شهرداری با داعیه حفاظت از محیط زیست بر توسعه مترو تاکید فراوان دارد، خاطرنشان کرد: در این بخش در 9 ماه ابتدای سال تنها 13 درصد برای تملک و بودجه سرمایه ای تخصیص نیافته است.یعنی از 2 هزار و 85 میلیارد تومان 277 میلیارد تومان تخصیص داده است. این در حالیست که انتظار داشتیم در این زمان 75 درصد از بودجه تعیین شده را تخصیص دهند.

حافظی با اشار به بودجه هزینه ای شهرداری تهران  در بخش مترو که به حقوق پرسنل اشاره دارد، گفت: برای این بخش در سال جاری 283 میلیارد تومان پیش بینی شده بود که در 9 ماه ابتدای سال  95 درصد این منابع یعنی 270 میلیارد تومان هزینه شده است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که هزینه کرد بالای شهرداری در حوزه حقوق و دستمزد باید توضیح داده شود، عنوان کرد: ممکن است که شهرداری برآورد بودجه در این بخش را با انحراف انجام داده باشد که بعید به نظر می رسد. همچنین ممکن است پرسنل مازاد داشته اند این تعداد را برای مشخص نشدن در محاسبات لحاظ نکرده اند و اکنون برای حقوق و دستمزد در انتهای سال با مشکل مواجه شده اند.که بنده این احتمال را منطقی تر می دانم.

کاهش سهم درآمدهای پایدار در بودجه 95 بر خلاف نظر شورا

وی با بیان این که وضعیت مالی در شهرداری با نابسامانی و از هم گسیختگی مواجه است، اظهار کرد: در راهبردها یی که برای سیاست های اجرایی و الزام های تدوین بودجه به شهردار ابلاغ کرده کرده ایم خواسته ایم یکی از رویکردهایش تقویت منابع پایدار و افزایش آنها باشد.

حافظی در پایان عنوان کرد: متاسفانه سهم درآمدهای پایدار در بودجه 95 نسبت به سال جاری کاهش یافته است و سهم منابع پایدار در کل منابع از 44.7 در سال جاری به 39.6 درصد در سال 95 کاهش یافته است. این اعداد بیانگر این است که سیاست های شورای شهر در تدوین بودجه سال آتی مورد توجه شهرداری قرار نگرفته است.