بار بیماری‌های روانی در کشور قابل توجه است

امیر جعفریان در نشست خبری اظهار داشت: علیرغم محدودیت‌های اعتباری تولیدات علمی در این دانشگاه حجم زیادی داشته و 245 برنامه آموزشی نیز اجرایی شده است.

وی افزود: طبق آمارهای انجام شده 24 درصد علت مرگ و میر در کشور بیماری‌های قلبی، 10 درصد سکته و 8 درصد به دلیل تصادفات بوده است که با تغییر سبک زندگی و تغذیه سالم می‌توان از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته جلوگیری کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:علیرغم اینکه تخت بیمارستانی کمبود داریم و باید این مسئله برطرف شود ولی باید توجه کنیم که با اقدامات پیشگیرانه مانع از وقوع انواع سکته و بیماری‌های قلبی شویم و یا در مسیری که حادثه‌خیز است صحیح نیست که بیمارستان ساخته شود بلکه باید اولویت را به اصلاح جاده بدهیم چرا که با این روش به اهداف مورد نظر در کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات نمی‌رسیم.

جعفریان افزود: هر کسی باید در جایگاه خود به موضوع سلامت توجه کند به طور مثال در مبحث آلودگی هوا بخشی از آن توسط مردم قابل کاهش است البته دولت نیز در این زمینه و رفع آن سهیم بوده و باید اقدامات لازم انجام شود لذا هر سازمانی باید به نوبه خود به نقش‌‌اش توجه کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بار بیماری‌های روانی در کشور قابل توجه است، بیمارانی که با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می‌کنند تنها 20 درصدشان حداقل خدمت کافی را می‌گیرند و بخش قابل توجهی از دریافت خدمات محرومند. بنابراین رسانه‌ها نقش مؤثری در انتقال پیام‌های سلامت دارند، مردان مجرد و بیکار که با مشکلات روانی مواجه شوند بیشترین ضرر را می‌بینند و این مسائل به سلامت عمومی جامعه بازمی‌گردد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از رونمایی 22 قلم داروی جدید طی دهه فجر امسال توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و گفت: 50 مرکز رشد در زیرمجموعه این دانشگاه قرار دارد و همزمان با رونمایی داروهای جدید دستگاه پیشرفته‌ای که در جراحی‌های ظریف به ویژه جراحی‌های مغز کاربرد دارد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

جعفریان در رابطه با طرح رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران امسال در طرحی تحت عنوان «راد» رتبه دوم را گرفت، گفت: رتبه‌بندی دانشگاه‌ها نسبی است ما خودمان را غیرقابل رقابت با دانشگاه‌ها نمی‌دانیم. اینکه امسال رتبه دوم را کسب کرده‌ایم جدی می‌گیریم و بررسی می‌کنیم که اگر مسائلی وجود دارد آن را رفع کنیم البته دانشگاه‌های دیگر نیز خوب هستند و می‌توانند با ما رقابت کنند ما نیز از این مسئله استقبال می‌کنیم.