قلبتان چند می ارزد
بیماریهای قلبی وعروقی در حال حاضر جزو سه علت اصلی فوت انسانها در دنیاست و حتی به اعتقاد پزشکان در حال تبدیل شدن به اصلی ترین عامل مرگ ومیر است اگرچه خطرات وعوارض برخی از بیماریها به دلیل ماهیت شان به راحتی قابل درمان است ولی عوارض ناشی از بیماریهای قلبی وعروقی اغلب ماندگار ،ناتوان کننده و پرهزینه است هرچند که با رعایت برخی نکات درمانی می توان از بروز آن پیشگیری کرد.

 

دکتر مجید نایب زاده متخصص بیماری های قلب وعروق  در خصوص ساختمان قلب و چگونگی بیماری های قلبی می گوید:برای این که ببینیم بیماری قلبی چیست، باید ساختمان و اجزای آن را بشناسیم . هر یک از اجزای قلب وظایفی به عهده دارند. چنانچه هر کدام دچار اختلال شود، بیماری های خاص خودش را ایجاد می کند. مثلا عروق قلب وکرونر اگر درگیر شوند بیماری های ایسکمیک قلبی که معروف به «حمله قلبی است» اتفاق می افتد.

وی مهم ترین علامت حمله قلبی را درد سینه عنوان می کند ومی افزاید : معمولا مردم وقتی برای دردهای قلبی مراجعه می کنند دستشان را روی سینه شان می گذارند فشار می دهند ومی گویند سینه ام درد می کند در واقع یکی از نشانه های بیماری قلبی درد سینه است.

دکتر نایب زاده به روش های درمان بیماری های قلبی و عروقی اشاره و تصریح می کند:آنژیوگرافی یک روش تشخیصی برای پی بردن به گرفتگی عروق کرونراست. اگرگرفتگی رگ بسیارشدید باشد با بالن و توسط آنژیوپلاستی قابل درمان است . در مواقعی هم اگر با آنژیوپلاستی قابل درمان نباشد بیمار پس از مشاوره با جراح قلب و عمل جراحی سلامتی خود را باز می یابد.البته یک بیمار قلبی باید همیشه تحت نظر باشد وبا مراجعات مکرر ومنظم در تمام طول عمر خود دارو مصرف کند.

وی در باره نقش سلول های بنیادی در درمان بیماری قلبی می گوید :وقتی سکته یا انفارکتوس اتفاق می افتد یعنی یک رگی از عروق تغذیه کننده قلب دچار انسداد می شود و به بافت ماهیچه ها که تغذیه کننده عروق است خون نمی رسد و دچارآسیب غیر قابل برگشت می شود که به آن نکروز می گویند که هر چه گسترده تر باشد، ماهیچه قلب به عنوان پمپ دچار اختلال فانکشن بیشتری می شود و در واقع قسمتی از قلب از بین می رود و دچار نارسایی می شود، یکی از روش هایی که می تواند ازنارسایی قلب پیشگیری کند و باعث اصلاحش شود، سلول های بنیادی است که از طریق آنژیوگرافی یا مستقیم از راه قفسه صدری پوست به داخل ماهیچه قلب می کارند. اما تا این لحظه کاربردهای سلولهای بنیادی که تا چه اندازه موثر باشد کاملا ثابت نشده و نیاز به بررسی و کار بیشتری دارد.