ناصر رضایی پور درباره قوانین نوشیدن آب اظهار داشت: تا تشنگی واقعی و راستین ایجاد نشود، باید از نوشیدن آب پرهیز کرد.

نوشیدن آب زیاد در طول روز هیچ پایه علمی و هیچ سند علمی و دانشگاهی ندارد

به گفته وی توصیه به نوشیدن آب زیاد در طول روز و برای همه افراد، هیچ پایه علمی و هیچ سند علمی و دانشگاهی ندارد و در مقابل، در طب ایرانی توصیه می‌شود، به‌جز گرم‌مزاجان و کودکان، بقیه افراد حتی بر تشنگی خود صبر کنند تا از واقعی‌بودن آن مطمئن شوند.

مصرف آب زیاد به‌ تدریج معده، دچار سوءمزاج سردوتر می‌کند

این دستیار دکترای تخصصی طب سنتی دانشگاه شاهد افزود: در صورتی که شخص آب زیاد بنوشد، به‌‌تدریج معده، دچار سوءمزاج سردوتر (نفخ و صدای قرقر، ترش‌کردن، سوء‌هضم و...) و پس از آن، کبد نیز دچار سردی و ضعف می‌‌شود.

رضایی پور ادامه داد: ضعف, سستی اعصاب, معده و کبد، بدرنگی پوست رخسار و بدن، فراموشی و کندذهنی، نزله (ترشحات پشت‌حلقی)، تورم دست‌وپا و زیر چشم، و اختلال عملکرد کبدی و حتی کبد چرب، از عوارض پُرنوشی بی‌دلیل آب است.

وی عنوان کرد: زیان پُرنوشی بی‌دلیل آب، در صاحبان مزاج سردوتر یا کسانی که معده‌های سردوتر دارند یا به سوءمزاج سردوتر دچارند، بیشتر است.

این دستیار دکترای تخصصی طب سنتی دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: به فرموده محمدبن زکریای رازی پدر پزشکی بالینی زیان‌بارترین کارها برای کبد، برهم‌خوری و عدم رعایت ترتیب غذا و نوشیدن آب ناشتا پس از حمام، نزدیکی جنسی و ورزش است؛ چراکه کبد گرم‌شده به‌خاطر اشتیاق به دریافت سریع آب، ناگهان سردمی‌شود.