این هفته نیز انتشار یک عکس در شبکه های مجازی از شعبه الکترونیکی بانک شهر در میدان فردوسی زمینه ساز تولید یکی از خبرهای مهم حوزه شهری بود. گفته می شود شعب الکترونیکی قرار بوده در بیش از ۱۰۰ نقطه تهران نصب شود که به دلیل برخی مقاومت ها تنها با نصب ۱۱ شعبه موافقت می شود اما نصب همین تعداد اتاقک و اشغال فضای پیاده به نفع شعب بانک شهر با نگاه انسان محوری که مدیریت شهری مدعی اوست در تضاد است.

این هفته  رئیس کمیته عمران شورای شهر از جمع‌آوری شعب الکترونیکی بانک شهر که درپیاده‌روها مستقر شده‌اند، خبرداد و به به یکی از خبرگزاری ها گفت: اینکه بررسی‌های لازم درباره تعیین‌تکلیف شعب الکترونیکی بانک شهر که در سطح تهران مستقرشده‌اند، صورت گرفته است و براساس بررسی‌ها مشخص شد، شرکت ساماندهی مشاغل زیرنظر معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، موظف به ارائه مجوز به شعب الکترونیک است.

اقبال شاکری، با بیان اینکه معاونت خدمات شهری لیستی از این شعب که در سراسر شهر مستقر هستند تهیه کرده است، در ادامه گفت: قرار شد تا شعبی که در داخل پیاده‌روها قرار دارند و مختل‌کننده رفت‌و‌آمد عمومی و حقوق شهروندی است، جمع‌آوری شوند. بر‌این‌اساس به گفته معاونت خدمات شهری، پیگیری و شناسایی شعبی که خلاف اصول در معابر مستقر شده‌اند، ادامه دارد تا نسبت به حذف و جمع‌آوری این شعب اقدام کند.

از‌سوی‌دیگر مدیرعامل شرکت توسعه و نوآوری شهر نیز گفت‌: برای احداث ۲۰۰ کیوسک شهری، بانک مجوزها را از شهرداری گرفته است. مسیح قائمی، درباره احداث ۲۰۰ کیوسک شهری بانک شهر که احداث برخی از آنها تجاوز به حریم شهری است، گفت: بدون اخذ مجوز قادر نبودیم این بانک‌ها را احداث کنیم، پس احداث آنها به معنای دریافت مجوز از شهرداری است. وی در پاسخ به سؤال دیگری که اگر شهرداری بخواهد به درخواست همه بانک‌ها برای ارائه مجوز کیوسک بانک پاسخ مثبت بدهد، امکان تردد در شهر باقی نمی‌ماند، گفت: اینکه چگونه و بر‌چه اساسی مجوز داده می‌شود، مربوط به شرکت مربوطه در شهرداری است، ما تقاضا دادیم و مجوز را گرفتیم.

 ۳ کارتن خواب اوردوز کردند

زمستان امسال نیز آمار مرگ کارتن خواب های تهرانی به دلیل اوردوز بالا رفت. مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری با اشاره به سه فوتی کارتن خواب در فصل سرما گفت: هر سه مورد فوتی اوردوز کردند و علت مرگ سرما نبوده است.

فرزاد هوشیار مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه گفته می شود کارتن خواب فوت شده در هرندی بر اثر سرما فوت کرده، گفت: نماینده پزشکی قانونی با حضور در محل اعلام کرد: علت مرگ کارتن خواب اوردوز بوده نه سرمای هوا.وی افزود: ما ۱۸ مددسرا در تهران راه اندازی کردیم که حداقل شبی ۳ هزار نفر را با دو وعده غذای گرم پوشش می دهند.

هوشیار در پاسخ به سئوال دیگر که امسال به نسبت پارسال ۱۲ نفر کمتر فوت کردند، گفت: ۱۵ فوتی آمار پزشک قانونی بود اما اعلام  نکردند چند نفر آنها در اثر اوردوز فوت کرده بودند متاسفانه مواد مخدر صنعتی در تهران اصلا استاندارد نیست بلکه مخلوطی است از قرص های آمفتامین تاریخ مصرف گذشته که در آشپزخانه های غیراستاندارد تولید می شود و همین ها عامل مهمی در مرگ معتادان است.

مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری تاکید کرد: ما در مددسراها هم اوردوز داریم اما چون پزشک در مددسراها مستقر است، معمولا منجر به فوت نمی شود اما کارتن خواب ها به ویژه در محله های جنوبی بازار با اوردوز معمولا دچار مرگ می شوند.

 استعفای شهردار منطقه ۲ در پی حادثه سعادت آباد

این هفته شهردار منطقه دو تهران در پی حادثه سعادت آباد و حواشی که یک هفته‌ای است اخبار حوزه شهری را تحت‌الشعاع قرار داده است، استعفا داد. اوایل هفته گذشته فیلمی از سوی یکی از خبرگزاری‌ها منتشر و به سرعت در شبکه‌ها و گروه‌های مجازی پخش شد که در آن ماموران شهرداری با حمله به کارگران یک کارواش حدود ۱۰ نفر از کارگران را زخمی کردند.

این موضوع در صحن علنی شورای شهر تهران نیز مورد بررسی قرار گرفت و رئیس سازمان بازرسی شهرداری درخصوص جزئیات این حادثه به نمایندگان پارلمان شهری توضیحاتی ارائه کرد. شهردار تهران نیز درباره حادثه سعادت‌آباد به رسانه‌ها توضیحاتی داد. پس از سخنان شهردار تهران  این هفته عزیزالله نظری، شهردار منطقه دو از سمت خود استعفا کرد. او در بخشی ازنامه اش به شهردار تهران که درسایت شهرنوشت آمده، گفته است: ه رغم غیرقانونی بودن اقدامات متصدیان کارواش و هیات امنای مسجد بنده به عنوان بالاترین مسئول اجرایی در منطقه ضمن ابراز تاسف در این حادثه پذیرش قصور در مدیریت صحن عملیات و عرض پوزش خدمت شما و همینطور خانواده بزرگ شهرداری تهران که اتفاق اخیر موجب شکل‌گیری موجی از تخریب این جمع در شهرداری تهران شده است مسوولیت این واقعه را برگردن گرفته و به این وسیله استعفای خویش را به اطلاع  می‌رسانیم. پس از این استعفا اعضای شورای شهر ازشهردار تهران درخواست کردند با این استعفا موافقت نکند.

LRT اولویت تهران نیست

این هفته ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در پی اعلام احداث نخستین خط قطار سبک شهری در منطقه ۱۱ و ۱۲ گفت : در حال حاضر با توجه به او و عقب ماندگی هایی که در حوزه مترو وجود دارد اولویت شورای شهر تهران، تکمیل خطوط باقی مانده مترو است.

وی با بیان این که احتمال راه اندازی خط قطار سبک شهری در محدوده مرکزی در سال آینده پایین است٬ گفت: رویکرد شورا و شهرداری تهران در بودجه سال آینده بحث حمل و نقل عمومی به ویژه مترو است.

درآمد ۳۰ میلیونی برخی از دستفروشان

موضوع دست‌فروشان، بساط‌گستران و حواشی‌های پیرامون آن‌ها یکی از موضوعاتی است که در روزهای اخیر به بحث داغ رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بدل شده است.

در نشست هم اندیشی پدیده بساط گستری در شهر تهران که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، مدیرعامل شرکت شهربان با بیان اینکه معضل دستفروشی از زمان قاجار وجود داشته است، گفت: بر اساس تماس با سامانه ۱۳۷ در شش ماهه اول سال ۹۴ هشت هزار و ۷۱۳ مورد سد معبر اصناف، ۶ هزار و ۴۳۱ مورد سد معبر مصالح و ۲۴ هزار و ۶۷۴ مورد سد معبر دست‌فروشان به این سامانه گزارش داده شد.

وی با اشاره به ۲۰ نقطه حساس در تهران مانند ۱۵ خرداد و محدوده بازار، هفت تیر و تجریش که آسیب بساط گستری را در آنها به صورت جدی داریم گفت: در ۱۵ خرداد ۳۰ نفر از افراد پشت پرده پدیده بساط گستری دستگیر شدند.

مدیرعامل شهربان شهرداری تهران گفت: یکی از سردسته های بساط گستری در محدوده بازار تهران براساس اظهارات خود وگزارش پلیس امنیت روزانه ۳۰ میلیون تومان درآمد داشته است.

مدیرعامل شهربان با بیان اینکه طی چندماه گذشته ۱۰۰ شهربان اقدام به رشوه گیری کرده بودند که در کمیته انضباطی با آنها برخورد شد، گفت: در حال حاضر ۲۵۰ شهربان تحصیل کرده استخدام کرده ایم.

عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: دست فروشی عارضه اجتماعی است که ده‌ها دلیل پشت آن خوابیده است و ارگان‌های مختلف مسئول آن هستند. اقتصاد نامناسب در کشور آن را ایجاد می کند. برخی افراد که از نظر اقتصادی شرایط نامناسبی دارند رزق و روزی خود را از این طریق به دست می آورند و ناگزیر اقدام به دستفروشی می کنند.

عبداللهی تاکید کرد: اما دانستن این نکته ضروری است که با بررسی‌های صورت گرفته، از کل دستفروشان تنها ۱۰ درصد آنها مستحق هستند و بیش از ۹۰ درصد از این افراد جزو تولیدکنندگان هستند که در قالب تیم و گروه های بزرگ اقدام به بساط گستری می کنند.

تصویب آخرین جزییات بودجه ۹۵

این هفته پارلمان محلی پایتخت آخرین جزئیات لایحه بودجه ۹۵ شهرداری تهران را به تصویب رساند. مطابق با پیشنهاد کمیسیون تلفیق شورای شهر تهران، سقف منابع و درآمدهای بودجه شهر تهران برای سال آینده از ۱۸ هزار و ۷۱۶ میلیارد تومان پیشنهاد شهرداری به ۱۷ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که با احتساب بودجه سازمان ها و شرکت های زیرمجموعه شهرداری تهران بودجه سال ۹۵ شهرداری معادل ۲۳ هزار و ۶۲۱ میلیارد تومان خواهد شد. مطابق با مصوبه شورای شهر تهران سهم درآمدهای پایدار در بودجه ۹۵ پایتخت نیز با کاهش ۴۰۰ میلیارد تومانی کسب درآمد از محل فروش املاک، به ۵/۲۴ درصد افزایش پیدا کرد.