حسن جمشیدیان در آستانه برگزاری " روز ملی سلامت مردان" - ششم اسفند- ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: ناباروری یک معضل اجتماعی به شمار می‌رود و در موارد زیادی منجر به طلاق و فروپاشی خانواده‌ها شده و می‌شود که بی‌تردید آسیب های مختلفی نیز به همراه دارد.

وی ادامه داد: حدود 15 درصد از زوج‌های با شرایط طبیعی به رغم نداشتن مشکل در طول یک سال اول بچه دار نمی‌شوند حال آنکه توصیه می‌کنیم دختران و پسران جوان قبل از ازدواج حتماً موضوع باروری و سلامت جنسی شان را نیز بررسی کنند.

این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار عنوان کرد: ناباروی در 30 درصد موارد به مردان و در 50 درصد موارد به زنان مربوط است. در 20 درصد موارد هم امکان دارد که هر دو زوج دارای مشکل باشند یا هر یک از آنها بدون هیچ مشکلی بلکه به دلایل ناشناخته نیز بچه دار نشوند.

ناباروری در کشور متولی ندارد

وی تأکید کرد: متأسفانه بیمه‌ها به هیچ عنوان از درمان‌های ناباروری حمایت نمی‌کنند چرا که بیمه‌ها انجام تکنیک‌ها و روش‌های کمک باروری را یک عمل فانتزی می‌دانند و به هیچ عنوان برای این موضوع کاری انجام نمی‌دهند و مردم باید هزینه‌های سنگینی برای درمان‌شان از جیب خود بپردازند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: بیماران نابارور در کشور متولی مشخصی ندارند در حالیکه این امر به عنوان یک معضل خانوادگی و اجتماعی به شمار می‌رود؛ بنابراین باید از زوج‌های نابارور حمایت شود.

وی همچنین افزود: از آنجا که روش‌های درمان ناباروری گران قیمت هستند دولت باید از بیمه‌ها حمایت بیشتری کند تا آنها نیز بتوانند روش‌هایی مانند میکرواینجکشن؛ آی یو آی و... را تحت پوشش قرار دهند و مشکلات موجود را به حداقل‌های ممکن کاهش دهند.

جمشیدیان در ادامه بیان کرد: مبتکر اصلی روز ملی سلامت مردان انجمن ارولوژی است و امیدواریم در آینده علاوه بر روز سلامت مردان، روز سلامت کودکان و جوانان را هم داشته باشیم زیرا موجب توجه و اهمیت افراد نسبت به بیماری‌ها می‌شود.

به گزارش انجمن ارولوژی ایران، همزمان با ششم اسفند -روز سلامت مردان-برنامه‌های متنوعی از جمله ویزیت‌های رایگان پزشکان اورولوژیست از سوی انجمن اورولوژی ایران در سراسر کشور برگزار می‌شود.