معرفی دستگاه های مقصر در امر زمین خواری/ «حریم» ؛ منبع درآمد برخی از شهرداری ها

گروه اجتماعی- محسن تاجیک شهردار شمشک در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارخبر با اشاره به این که زمین خواری در محدوده شمشک کاملا تحت کنترل است، عنوان کرد: شهرداری شمشک با استفاده از نقشه طرح هادی تمامی اراضی ملی را شناسایی و از محدوده آنها مطلع است.

 

وی تاکید کرد: حتی اجازه نمی دهیم دستگاه های دولتی به این زمین ها وارد شده و دخل و تصرفی داشته باشند.

 

شهردار شمشک با اشاره به این که در حفاظت از زمین های ملی محدده شمشک با منابع طبیعی و محیط زیست هماهنگی لازم را  داریم، گفت: در صورتی که زمین خواری در این محدوده رخ دهد پیش از ورود سایر سازمان ها شهرداری راسا اقدام می کند.

تاجیک از رفع تصرف 5 هزار متر از زمین های ملی که توسط یک شخص تصرف شده بود در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: با اطلاع از محدوده زمین های ملی و مستسنیات مردم به سرعت وارد این محدوده شده و با رفع تصرف نسبت به دریافت جریمه از این شخص نیز اقدام کردیم.

تاکید بر نقش شهرداری ها در کنترل زمین خواری

تاجیک با اشاره به این که شناسایی زمین های ملی با استفاده از نقشه طرح های هادی اقدامی زمان بر و سخت است، عنوان کرد: با این وجود این اقدام ساده ترین و کم هزینه ترین راه برای مقابله با زمین خواری در حریم است زیرا با اطلاع از محدوده زمین های ملی پروانه ای نیز برای ساخت و ساز صادر نمی شود و در راستای اجرای ماده 147 قانون توسعه برنامه اراضی ملی به فضای سبز تبدیل شده و با کاربری فضای سبز تثبیت می شود. اطمینان داریم در صورتی که تمامی شهرهای موجود در حریم به این اقدام دست بزنند می توانیم شاهد حذف زمین خواری، کوه خواری و دریاخواری باشیم.

وی اشاره به این که در مقابله با زمین خواری با تداخل دستگاه ها مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سازمان منابع طبیعی نیز به دلیل کمبود نیرو امکان نظارت بر زمین های ملی در سطح کشور را ندارد.

شهردار شمشک با تاکید بر این که حذف زمین خواری منوط به اجرای درست وظایف از سوی دستگاه های نظارتی است، گفت: وزارت جهادکشاورزی اصلی ترین متولی مقابله با زمین خواری در حریم است که متاسفانه در سال های اخیر ضعیف عمل کرده. این در حالی است که شهرداری ها در این موضوع متولی دستگاه ها شده اند و وظایف آنها را به دوش می کشند.

تاجیک به تبصره یک ماده یک قانون حفظ اراضی زراعی مصوب سال 1374 اشاره و اظهار کرد: آیین نامه اجرایی این قانون از سال 85 مصوب شده و ذکر می کند در حریم شهرهای ری، اسلامشهر، دو بخش شمیرانات، ورامین و پاکدشت نباید هیچ نوع ساخت و سازی صورت گیرد. بدین منظور در صورت ساخت و ساز شهرداری می تواند راسا بدون حکم قضایی حکم تخریب را اجرا کند.

وی با ابراز تاسف نسبت به این که برخی از شهرداری های استان تهران به حریم به عنوان  یک منبع درآمد نگاه می کنند، گفت: متاسفانه در ماده صد نیز قیدی تحت عنوان اخذ نظریه تبصره یک ماده یک وجود ندارد. این در حالی است که دستورالعمل این قانون وجود دارد اما قید دریافت این تبصره ذکر نشده است.

تاجیک ادامه داد: اما باید به صورت قانونی مصوب می شد که کمیسیون های ماده 100 پیش از این که در حریم شهرها هر نوع پرونده ای را رسیدگی کنند باید به دریافت تبصره یک ماده یک قانون حفظ اراضی زراعی و باغات اقدام کنند. در سال های گذشته بسیاری از این شهرها نسبت به اخذ این مصوبه اقدام نمی کردند اما اخیرا به این موضوع توجه می شود.

رصد زمین خوارها در ستاد ساخت و ساز استان تهران

شهردار شمشک با ابراز خرسندی نسبت به این که از دو سال پیش تا کنون با تشکیل ستاد ساخت و ساز استان تهران در استانداری زمین خواری ها به دقت رصد می شود، خاطرنشان کرد: برخلاف ادعاها موجود از دو سال پیش تا کنون موردی نداشته ایم که زمین ملی تصرف شده توسط افراد سودجو موفق به دریافت سند شود. این موضوع پس از تشکیل ستاد ویژه زمین خواری شدت گرفته و به صورت ویژه تحت نظارت است.

تاجیک ادامه داد: هر چند همواره افرادی وجود دارند  که با اطلاع از قانون راه های دور زدن آن را نیز بدانند. پرونده ای افراد به کارشناس ارجاع داده می شود و کارشناس نیز بدون توجه به قانون آنچه مد نظر خودش است را انجام می دهد.

این مقام مسئول با تاکید بر شناسایی اراضی ملی در محدوده و حریم شهرها برای مقابله با زمین خواری عنوان کرد: همچنین نقشه هادی باید با طرح های توسعه و عمران شهری تطابق داده شود تا این اراضی در دو مرحله شناسایی شود.

 

شهردار شمشک با تاکید بر این که وزارت جهادکشاورزی باید به صورت جدی در شناسایی اراضی ملی و برخودر با ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم برخ همکاری جدی با شهرداری ها داشته باشد، گفت: بدون شک اجرای این امر مهم با تشکیل یک کمیته مشترک بین شهرداری ها، منابع طبیعی، محیط زیست و جهاد کشاورزی و با جلسه ها و بازدید های ماهانه در حریم شهرها امکان پذیر است.