هزار هکتار تهران در تصرف ۳۳ تعاونی

پیرو تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر آزادسازی زمین های شمال و شرق تهران از طریق پرداخت عوض زمین یا خانه به دارندگان اسناد قانونی محدوده‌های درگیر به منظور تبدیل این حریم‌ها به فضای آزاد و سبز و طبیعی، جلسه بررسی رفع تصرفات در پارک ملی سرخه حصار قدیمی ترین پارک ملی جهان با نگاه ویژه به رفع تصرفات ناشی از شهرک سازی زیتون در این منطقه با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت راه و شهرسازی، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد.

ابتکار در این جلسه ضمن ابراز تاسف از ساخت و سازهای صورت گرفته در این منطقه، گفت: تصاویر ماهواره‌ای به خوبی نشان می‌دهد که با پیگیری‌های متعدد و به رغم فشار بسیار زیادی که بر سازمان حفاظت محیط زیست وجود داشت، تا سال 1384 هیچ گونه ساخت و ساز و سکونت دائمی در این منطقه شکل نگرفته بوده و تمامی ساخت و سازها و سکونت‌ها مربوط به دوره 84 تا 92 است.

وی افزود: آگاه‌سازی و اطلاع رسانی به ساکنان مناطق تصرف شده مبنی بر اینکه تنها راه حل موجود، دریافت عوض زمین یا خانه است، اقدامی الزامی است.

ابتکار یکی از اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در آن زمان را استفاده از قانون ماده 9 (تملک اراضی) برای رد تصاحب این اراضی دانست و افزود: به رغم آگهی رسمی سازمان در روزنامه رسمی کشور و تاکید بر عدم مجوز ساخت و ساز و لزوم دریافت معوض، دادگاه با صدور رای باطل برای درخواست سازمان، کار را با دشواری‌هایی مواجه ساخت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار ورود جدی قوه قضائیه به این موضوع به منظور اجرایی شدن بیانات رهبر انقلاب شد و تاکید کرد: دولت عزم جدی برای آزادسازی اراضی ملی از تصرفات دارد.

** این تصرفات به پشتوانه موارد متعدد تخلفات قانونی شکل گرفته

فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با مرور سابقه ایجاد این تصرفات و همچنین اقدامات انجام شده تا سال 1384 برای رفع این تصرفات، گفت: متاسفانه این تصرفات به پشتوانه موارد متعدد تخلفات قانونی شکل گرفته است.

وی با یادآوری این موضوع که تعداد اولیه اعضای تعاونی حدود 750 نفر بود، اظهارداشت: متاسفانه اقدام خلاف قانون یکی از اعضای این تعاونی منجر به شکل‌گیری تخلفی وسیع و افزایش تعداد اعضاء به 3 هزار نفر، کار را برای مذاکره بسیار سخت کرد.

**تهدید محیط زیست منطقه سرخه حصار بر اثر عدم اجرای مسئولیت متولیان محیط زیست طی سال ها 84 - 92

محمدهادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و کرمی معاون این اداره نیز گزارشی مبسوط از روند اقدامات انجام شده طی دو سال اخیر برای جلوگیری از ادامه روند ساخت و سازی که طی هشت سال دولت گذشته شکل گرفت بود، ارائه دادند.

حیدرزاده ضمن اشاره به ایست بازرسی ابتدای ورودی این پارک، گفت: با هر گونه جابه جایی و حمل و نقل مصالح به منظور توقف روند ساخت و ساز در این منطقه، کاملا برخورد می‌شود.

وی نامه‌نگاری به ارگان‌های اجرایی مرتبط پیرو دستور اکید رهبر انقلاب و درخواست عدم ارائه خدمات انشعابات را از دیگر اقدامات در این زمینه اعلام کرد و افزود: خوشبختانه در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از اعضای تعاونی‌های متخلف برای دریافت زمین یا مسکن معوض اعلام امادگی کرده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن یادآوری آخرین مصوبه دولت یازدهم در این زمینه، وزارت راه و شهرسازی را متولی و مسئول اصلی برای دادن زمین یا ملک معوض به اعضاء این تعاونی‌ها دانست و خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه همکاری لازم را با ارگان های ذیربط خواهد داشت.

حیدرزاده پردیس را یکی از مناطق پیشنهادی برای پرداخت زمین یا مسکن معوض معرفی کرد و گفت: لازم است قبل از پرداخت معوض‌ها، تخلفات متعدد شکل گرفته در این تعاونی‌ها به ویژه تعاونی زیتون مورد بررسی قرار گیرد که به طور مثال می‌توان به صدور 3600 سند مسکونی برای این منطقه اشاره کرد.

وی اشاره ای هم به همکاری مثبت اداره کل حریم شهرداری تهران و نیروی انتظامی در این زمینه داشت و افزود: متاسفانه تعدد و تنوع ذینفعان در این پروژه به چالش بزرگ تبدیل شده است.

حیدرزاده از عدم نظارت و جدیت سازمان حفاظت محیط زیست طی دوره 1384 تا 1392 نیز گلایه کرد و گفت: عدم اجرای مسئولیت‌های قانونی توسط مسئولان وقت منجر به ایجاد مراکز خرید در این منطقه حساس طبیعی شده، به گونه‌ای که در حال حاضر جمعیت وحوش منطقه نیز با تهدیدهای متعددی از جمله شکار روبه رو هستند.

**تصرف 1000 هکتار از اراضی شمال و شرق تهران توسط 33 تعاونی متخلف

پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با اعلام اینکه تا کنون 33 تعاونی مسکن متخلف در شمال و شرق تهران شناسایی شده است، گفت: مجموع اراضی که باید آزاد شوند حدود 1000 هکتار است.

وی ادامه داد: بسیاری از این تعاونی در بدو امر، زمین‌ها را به صورت رایگان تصاحب کرده اند ولی اکنون بسیار مدعی هستند.

حناچی با شرح سلسله اقدامات صورت گرفته برای رفع تصرف از این اراضی، اظهار کرد:جمع‌بندی کار کارشناسان در این خصوص، به‌زودی در جلسه شورای عالی شهرسازی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز یکی از اعضای آن است، ارائه خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی سخت‌ترین بخش کار را برقراری توافق با کلیه اعضاء تعاونی ها برای دریافت زمین یا مسکن معوض دانست و تاکید کرد: با اعلام عدم صدور مجوز برای ایجاد انشعابات مختلف به منظور جلوگیری از گسترش تخریب حریم شهر، ایجاد سکونتگاه جدید برای تعداد خانوارهای درگیر این پروژه‌ها، از دیگر چالش‌های موجود است.

حمید گشتاسب میگونی مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه ضمن هشدار برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه، خواستار تطبیق حریم شهرک های مسکونی جدید اطراف تهران (مسکن مهر) با مرز مصوب مناطق تحت حفاظت سازمان، شد.

**ضرورت ارائه دادخواست دولت علیه مدیرعامل تعاونی‌های متخلف برای باطل کردن مجوز دریافت زمین دولتی

مهدی ناظم نیا معاون سازمان بازرسی کل کشور نیز در این جلسه با یادآوری بند ج در خصوص دریافت زمین دولتی خواستار تنظیم و ارائه دادخواست دولت علیه مدیرعامل تعاونی‌های مذکور برای باطل کردن مجوز دریافت زمین دولتی شد و تاکید کرد: سند رسمی تنها با رای دادگاه باطل خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات حاد قانونی در خصوص پروژه زیتون و پروژه‌های مشابه، همچنین پیچیدگی‌های متعدد در این خصوص، گفت: گزارش تهیه شده توسط سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه بیانگر تخلفات متعدد قانونی در این پرونده است.

**تحت هیچ شرایطی اجازه سکونت در منطقه سرخه حصار صادر نخواهد شد

ارسلان منصوری معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز با بیان اینکه تحت هیچ شرایطی اجازه سکونت در منطقه سرخه حصار صادر نخواهد شد، گفت: همه اعضاء تعاونی مذکور باید بدانند که ابطال سندها قطعی است.