اتمام بازنگری طرح تفصیلی مناطق 8 و 13/ « طرح تفصیلی شهر تهران» فاقد استاندارد کارشناسی است

گروه اجتماعی-محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارخبر، با بیان این که کمیسین ماده 5 طبق اصولی تصویب شده به بازنگری طرح تفصیلی شهر تهران می پردازد، خاطرنشان کرد: معاونت شهرسازی نیز طبق این اصول مصوب به بازنگری می پردازد. بنابه گزارش های ارسالی برگرفته از بازنگری مناطق تا کنون می توان گفت پهنه G یا پهنه فضای سبز در این طرح بیش از حد معمول گنجانده شده بود.

وی با اشاره به این که تا کنون طرح تفصیلی منطقه 8 و 13 شهرداری تهران مورد بازنگری قرار گرفته است، عنوان کرد: این در حالی است که پایش یعنی تغییرات ذکر شده برای منطقه 8 در کمیسیون ماده 5 مورد تصویب قرار گرفته است.

 سالاری با بیان این که بسیاری از مطالعات صورت گرفته توسط مشاوران برای تدوین طرح تفصیلی منطبق با واقعیت های موجود در شهر تهران نبوده است، عنوان کرد: در تمام سال های گذشته این شهر بدون قانون و نقشه راه برای ساخت و ساز اداره شده است. از این منظر می توان به این طرح نمره مثبت داد اما ای کاش سوال هایی که رسانه ها و دیده بان های شهری در حال حاضر در قالب واکاوی طرح تفصیلی مطرح می کنند هنگام تدوین و ابتدای ابلاغ این طرح پرسیده می شد.

وی با تاکید بر این که طرح تفصیلی موجود شهر تهران از نظر کارشناسی قابل قبول نیست و دارای ایرادهای زیاد است، گفت: متاسفانه در فرآیند تدوین این طرح نگاه تصمیم گیران دولتی به نگاه کارشناسان حاکم بوده به گونه ای که استاندارد کارشناسی در تدوین این طرح از بین رفته است.

 رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تنها در یکی از جلسه های بررسی این طرح به دستور رییس جمهور وقت بر خلاف نظر کارشناسی حجم زیادی جمعیت در مدت زمان 45 دقیقه به یک پهنه بندی افزوده شد. این اقدام به معنی پایبند نبودن به مطالعات امکان سنجی و نظرهای کارشناسی است.

سالاری با بیان این که جدای از ورود سلایق شخصی به روند تدوین طرح تفصیلی مطالعات برخی از مشاوران و کارشناسان این طرح نیز میدانی نبوده است، گفت: در نتیجه چنین روندی در این طرح گاه می بینیم کاربری تجاری در دل کاربری مسکونی قرار دارد.

سالاری با اشاره به این که نمایندگان شورای شهر بیشتر از لیست های سیاسی و نه از حوزه های تخصصی مدیریت شهری انتخاب می شوند، عنوان کرد: در زمان تدوین طرح تفصیلی نمایندگان شورای شهر نیز نتوانستند به عنوان دیده بان خوبی برای این طرح عمل کنند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان این که در سال اول اجرای طرح تفصیلی مقرر بود مغایرت های این طرح احصا شود، گفت: بخشی از این مغایرت ها اجتناب ناپذیر است اما تعداد آنها بسیار بیشتر از حد معمول بود.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که در دوره اخیر احصاء مغایرت های طرح تفصیلی و جامع هر چند دیرهنگام در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: اما برخی از مغایرت هایی که تا این مرحله احصاء شده است در اجرا مورد توجه قرار نمی گیرد. در نتیجه باید در حال حاضر به همین مفاد طرح تفصیلی چه بازنگری شده باشد چه بازنگری نشده باشد، پاینبند باشیم زیرا قانون بد بهتر از بی قانونی است.