زیکا المپیک را تعطیل می‌کند؟

ایرج حریرچی در ششمین نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به تسنیم درباره عواقب ویروس زیکا برای برگزاری المپیک در برزیل و اینکه کمیته ملی املپیک به وزارت بهداشت نامه‌ای نوشته است درباره چند و چون اعزام ورزشکاران کشور برای المپیک ریودوژانیرو پاسخ داد: زیکا یک بیماری بین‌المللی است و بنده نیز حتما پیگیر نامه کمیته ملی المپیک در زمینه چگونگی اعزام ورزشکارانمان به المپیک ریودوژانیرو خواهیم بود.

وی درباره امکان تعطیلی المپیک ریودوژانیرو براساس شیوع بیماری زیکا عنوان کرد: این مسئله‌ای که سازمان بهداشت جهانی درباره آن تصمیم خواهد گرفت. وزارت بهداشت ایران نیز مسلما تصمیماتی خواهد داشت که آن را بعد از بررسی‌های لازم اعلام خواهیم کرد.

اختلاف 19 میلیارد تومانی وزارت بهداشت با دیوان محاسبات بررسی می‌شود

حریرچی همچنین در پاسخ به نسبت به چند و چون نامه دیوان محاسبات که عنوان شده بود درصدی از بودجه‌های طرح تحول سلامت صرف خرید خودرو و هدایا شده است پاسخ داد: از 4800 میلیارد تومان بودجه طرح تحول سلام 99.6 درصد آن دقیقا طبق قانون صرف هزینه‌های مربوطه شده است و فقط 4 درصد یعنی رقمی در حدود 19 میلیارد تومان سازمان دیوان محاسبات به این بودجه نقد داشته است ولی ارتباطی به تخلف ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در توضیحات بیشتر عنوان کرد دیوان محاسبات به نوعی هزینه‌کرد 99.6 درصد اعتبارات طرح تحول سلامت را تایید کرده است و از این بررسی دیوان نیز ما تشکر می‌کنیم ولی اشکالی که گرفته شده است به برخی انتقال‌های بودجه از یک سال به سال دیگر بوده است. و آن هم جزو اختیارات قانونی ما بوده زیرا دانشگاه‌ها این اختیار را دارند که این بودجه‌ها را در زمانهای مختلف به زمانهای دیگر منتقل کنند زیرا گاهی پول و اعتبار نمی‌رسد و براساس اختیارات باید اعتبارات در ماه‌های اول سال هزینه شود.

وی همچنین در توضیحات بیشتر درباره اشکالی که دیوان محاسبات در زمینه هزینه‌های طرح تحول سلامت گرفته است پاسخ داد: براساس مصوبه هدفمندی نحوه هزینه‌کردها کاملا مشخص است و یک بند وجود دارد که وزارت بهداشت می‌تواند تا یک درصد از این اعتبار را برای ترویج، مدیریت، پایش و نظارت تحول هزینه کند. مثلا این هزینه‌ها برای افرادی که خارج از ساعات اداری فعالیت می‌کنند یا برای تبلیغات صدا و سیما و یا مواردی از این دست بنابر این از نظر ما تخلفی صورت نپذیرفته اما با این وجود همین اشکال دیوان محاسبات در حال بررسی است.

حریرچی عنوان کرد: بنابراین برای ما حتی یک ریال نیز مهم است و رسیدگی در زمینه این اشکال دیوان محاسبات در حال انجام است تا حقانیت فعالیت‌ها اثبات شود و اگر تخلفی صورت گرفته باشد منابع را در این زمینه جابه‌جا خواهیم کرد و رسیدگی قانونی نیز حتما صورت می‌پذیرد.