پیمانکاران شهربان از ناجا مجوز دارند اما نباید اموال دستفروشان تخریب شود

گروه اجتماعی-ناصر امانی معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران در گفت و گو باخبرنگارشهری افکارخبر با اشاره به این که نیروهای شهربان پیش از به کارگیری آموزش های لازم را دریافت می کنند، خاطرنشان کرد: برخوردهایی که  از سوی شهربان و حریم بان گزارش می شود را نباید یک طرفه دید بلکه باید عکس العمل متقابل افرادی که تخلف می کنند نیز باید دیده شود.

وی با ابراز تاسف نسبت به این که رسانه ها و شبکه های اجتماعی موضوع برخورد نیروهای شهربان با متخلفان را به صورت یک طرفه قضاوت می کنند، ادامه داد: بارها به متخلفان تذکر کتبی و شفاهی داده می شود و پس از آن برای اعمال قانون مراجعه می کنند.

معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران با تاکید بر این که شهرداری تهران به نیروهای شهربان اجازه نمی دهد در برخورد با متخلف بر خلاف عرف، اخلاق و قانون رفتار کند، گفت: به هیچ وجه نباید اموال افرادی که سد معبر کرده اند یا هر نوع تخلف دیگری را انجام داده اند، خراب شود.همچنین نباید هیچ برخورد فیزیکی صورت گرفته و از قوه قهریه استفاده شود.

مقاوت در برابر قانون به فرهنگ عمومی تبدیل شده

امانی با ابراز تاسف نسبت به تبدیل شدن مقاومت در برابر قانون به جزیی از فرهنگ عمومی عنوان کرد:کنش و واکنش ها در جامعه ما به سطح مطلوب و ایده آل نرسیده و به فرهنگ سازی زیادی در این رابطه نیاز داریم.

وی ادامه داد: ما ادعا نداریم که نیروهای شهربان هیچ تخلفی نمی کنند اما شهرداری کنترل ها و آموزش های لازم را انجام می دهد زیرا اساس بنای شهرداری برخورد با متخلفان هنگام اعمال قانون نیست.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که شهرداری کمیسیونی برای رسیدگی به تخلفات برای کارکنان کادر خود دارد، عنوان کرد: همچنین در صورتی که آسیبی از هر نوع وارد شود شخص می تواند به مراجع قضایی مراجعه کرده و با طرح شکایت اطمینان داشته باشد که دستگاه قضا رسیدگی می کند.

امانی با رد این موضوع که شهرداری بدون انجام بررسی های لازم و تنها با بکارگیری افرادی قوی هیکل نیروهای شهربان را تشکیل می دهد، عنوان کرد: شرکت هایی که این افراد را استخدام می کنند پیمانکار هستند  اما تا هنگامی که از نیروی انتظامی مجوز و تاییدیه لازم را نگیرند مجاز به راه اندازی شرکت برای انجام وظایف شهربانی نیستند.

وی ادامه داد: این شرکت ها باید استانداردهای لازم را داشته باشند. یکی از این استانداردها نحوه جذب و به کارگیری نیروها است. شهرداری نیز با شرکت هایی که این مجوز را از نیروی انتظامی دریافت نکرده باشند به هیچ وجه قراداد منعقد نمی کند.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که برخود نیروهای شهربان با متخلفان در طول سال های گذشته نیز وجود داشته است، عنوان کرد: دلیل پررنگ شدن این برخوردها در زمان حاضر افزایش حساسیت های اجتماعی است و این برای ما جای خشنودی دارد زیرا این موضوع خروجی برخی از اقدامات فرهنگی شهرداری به ویژه در حوزه حقوق شهروندی است.

وی در پایان گفت: طبیعتا با تبدیل شهرداری از نهادی خدماتی به نهادی اجتماعی - فرهنگی سطح توقعات شهروندان افزایش یافته و حادثه ای کوچک ابعاد رسانه ای بزرگی پیدا می کند که بعضا مورد اغراق قرار گیرد.