علت مخالفت دولت با قانون امر به معروف چه بود؟

حجت‌الاسلام زرگر درباره اقدامات صورت گرفته برای احیای فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: از سال 72 برای امر به معروف و نهی از منکر در کشور تلاش می‌شود و خوشبختانه اقداماتی که برای فرهنگ سازی لازم و ضروری بوده، انجام شده است و امسال نیز قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر با تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور اضافه کرد: خوشبختانه در قانون مسائل خوبی پیش‌بینی شده است به طوری که دست‌اندرکاران و کارشناسان معتقدند با توجه به متن قانون و دستورالعمل اجرایی تصویب شده، یک قانون خوب و جامعی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد.

وی افزود: البته مانند هر قانون دست نوشته بشر، این قانون نیز ممکن است نواقصی داشته باشد اما به مرور زمان برطرف می‌شود. خوشبختانه در مجموع در حال حاضر یک چهارچوب اساسی برای اجرایی کردن و کار فرهنگی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر داریم.

زرگر با بیان اینکه در قانون تشکیلات خوبی پیش‌بینی شده است گفت: ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر دارای 17 عضو متشکل از شش وزیر، فرمانده نیروی انتظامی، فرمانده بسیج و نماینده قوه‌قضائیه  است که این اعضا، مسائل را به عنوان اتاق فکر مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند و سپس در جلسات ستاد تصویب می‌شود.

تعیین ائمه جمعه سراسر کشور به عنوان روسای ستاد امر به معروف

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر از تعیین امامان جمعه در استان‌ها و شهرستان‌ها به عنوان روسای ستادهای استانی و شهرستانی امر به معروف و نهی از منکر خبر داد و افزود: در ادارات، سازمان‌ها و نهادها نیز شوراهای امر به معروف و نهی از منکر پیش بینی شده است و وزارتخانه و سازمان‌ها موظف هستند برای این تشکیلات، بودجه پیش‌بینی کنند.

زرگر در پاسخ به این سئوال که در مجموع به اقدامات انجام شده در حوزه امر به معروف و نهی از منکر چه نمره‌ای می‌دهد گفت: نمی‌توانم نمره بدهم زیرا گستردگی امر به معروف و نهی از منکر بسیار زیاد است. تمام فرائض حتی نماز که بالاترین فریضه است در سایه امر به معروف احیا می‌شود. اگر قرار باشد برای این فریضه کار کنیم خیلی سخت است بگوییم خوب کار کردیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه باید این فریضه به فرهنگ عمومی تبدیل شود افزود: به عنوان مثال زمانی که فردی از خانه بیرون می‌آید باید برای فریضه امر به معروف و نهی از منکر مانند تمام کارهای دیگر برنامه داشته باشد و همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، هرگاه منکری دید فقط بگوید و برود؛ چرا درگیر می‌شود؟.

دولت قانون امر به معروف را دخالت در کار نیروی انتظامی و وزارت کشور می‌دانست

زرگر در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه در زمان تصویب این قانون، دولت ایراداتی به آن گرفته بود و مخالف اجرای قانون یاد شده بود گفت: ما ارتباطی تنگاتنگی با دولت داشتیم و جلسات متعددی در این خصوص برگزار کردیم. همان ابتدا مسائلی مطرح شد و به ذهن دوستان می‌آمد که این قانون تداخل در کار وزارت کشور و نیروی انظامی است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: موقعی که توضیح دادیم و گفتیم که اگر قرار است دخالت باشد باید قانون بسیج که سال 72 تصویب شد و نیروهای بسیج به عنوان ضابط قضایی تعیین شدند، دخالت محسوب می‌شد. ضابط قضایی یعنی کار نیروی انتظامی را بکند چرا آن موقع گفته نشد و الان که این قانون تصویب شده، اینطور می‌گویند. 

وی تاکید کرد: ضمن اینکه در این قانون آموزش نیروها با هماهنگی قوه‌قضائیه، نیروی انتظامی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر پیش‌بینی شده در حالی که آن موقع وظیفه آموزش نیروها بر عهده خودشان بود. لذا الان تفاهم‌نامه در حال امضا بین این سه نهاد است تا آموزش‌های لازم داده شود.