نحوه هزینه کرد بودجه فرهنگی شهرداری آن را به کمیته امدادی دیگر تبدیل می کند

گروه اجتماعی- احمد حکیمی پور رییس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارخبر، با تاکید بر تغییر رویه شیوه هزینه کرد بودجه فرهنگی شهرداری تهران از مناسبت محوری به نتیجه محوری، عنوان کرد: حوزه فرهنگ حوزه تغییر رفتار است لذا باید نتیجه هزینه کرد در این حوزه در رفتار شهروندان و زندگی روزمره آنها دیده شود.

وی با ابراز تاسف نسبت به این که شهرداری بودجه فرهنگی خود را بیشتر صرف مناسبت ها می کند تا اقدامات نتیجه و اثر بخش، گفت: از سوی دیگر بخشی از اقدامات فرهنگی شهرداری تهران بر اثر موازی کاری با سایر نهادها و دستگاه ها خنثی شده و از بین می رود.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که شورای شهر تهران این رویه را تایید نمی کند، ادامه داد: در برنامه دوم توسعه جهتگیری فرهنگی شهرداری تهران تعیین شد اما بر اساس ارزیابی ها تنها به میزان اندکی توانسته ایم روند عملکرد شهرداری را در حوزه فرهنگی تغییر دهیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به این که سه درصد از بودجه تمام معاونت ها باید در حوزه آموزش  و فرهنگ هزینه شود، اظهار کرد: بر اساس پایش های صورت گرفته نحوه هزینه کرد بودجه معاونت های شهرداری در حوزه آموزش که می تواند منجر به تغیر رفتار و فرهنگسازی شود از دید ما مطلوب نیست.

حکیمی پور با ابراز تاسف نسبت به این که روند فعلی مدیریت شهری در حوزه فرهنگی مشارکت مردمی را در بسیاری از عرصه ها با چالش مواجه کرده و منجر به هزینه تراشی می شود، گفت: ادامه این روند این تصور را به وجود می آورد که در آینده شهرداری وظایف دستگاه هایی همانند کمیته امداد را بر عهده بگیرد. این روند از سال 1390 به بعد اوج گرفته و متاسفانه قابل کنترل نیست.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این که در برنامه دوم توسعه تلاش کردیم تمام فعالیت های شهرداری در حوزه فرهنگی سنجش پذیر و نتیجه محور باشد، گفت: اما تا وضعیت مطلوب راه درازی در پیش داریم.کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در حال بررسی این موضوع است تا بتوان شاخص هایی را در این حوزه تعریف و تعیین کرد.

حکیمی پور با اشاره به این که اولویت شهرداری در حوزه فرهنگی هزینه کرد در حوزه های تخصصی مدیریت شهری است، گفت: در غیر این صورت منجر به هزینه تراشی می شود.