چالش توسعه نیافتگی یک مساله کلیدی در کشور است

محمدباقر قالیباف در همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران اظهار داشت: در حال حاضر یک عنصر وحدت‌بخش در کشور بحث عقب‌ماندگی در کشور است و مرتب به این موضوع اشاره می‌کنیم که کشوری در حال توسعه هستیم و چندین نسل است که به این موضوع اشاره می‌شود.

وی ادامه داد: از چشم‌انداز دانش سیاسی و ژئوپلتیک چگونه می‌توانیم به چالش عقب‌افتادگی و توسعه نگری نگاه کنیم.

قالیباف گفت: همیشه به توسعه از نظر اقتصادی نگاه کردیم و اگر وضعیت اقتصادی قابل قبول شود به توسعه دست پیدا کرده‌ایم.

وی یادآور شد: در سالیان طولانی به این موضوع پرداخته شده که نگاه یکجانبه‌گرایانه در حوزه اقتصادی راه برون رفت نیست و توسعه یک موضوع چند وجهی است و در زمینه‌های مختلف باید به توسعه پرداخته شود.

شهردار تهران گفت: در دو دهه اخیر در اکثر کشورها بحث میان رشته‌ای در مسائل در دستور کار قرار محیط‌های علمی قرار گرفته است.

وی گفت: در حوزه جغرافیایی سیاسی بیش از هر چیزی معطوف به تحلیل روابط محیط جغرافیایی و قدرت سیاسی هستیم.

قالیباف با اشاره به رویکرد تمرکززدایی در نظام اداری و اجرایی کشور گفت: توسعه و پیشرفت به عنوان ضرورت قطعی در مقطع کنونی کشور است و چالش توسعه نیافتگی یک مساله کلیدی کشور ما محسوب می‌شود، لذا در این مرحله در نظام اسلامی باید به این مساله کلیدی پاسخ داده شود. 

شهردار تهران افزود: اگر کارآمدی دین در اداره که تفکر آن در نظام اداری و اجرایی است نتوانست پاسخگو باشیم به هدف انقلاب نیز نرسیده‌ایم.

وی یادآور شد: ما باید بگوییم که یک کشور توسعه یافته هستیم و این اقدام قطعا در قدرت ملی ما تاثیرگذار است.

قالیباف گفت: پیشرفت می‌تواند ما را در حوزه قدرت ملی بالا ببرد و قطعا این آمادگی را داریم.

وی یادآور شد: در گفت ما انقلاب اسلامی ما از دو لبه قیچی تحجر و سکولار نیز باید عبور کنیم.

شهردار تهران یادآور شد: اولویت حکومت کارآمد در فرایند توسعه و پیشرفت در کشورهای مشابه است و در این کشورها رابطه‌ای بین قدرت سیاسی و بقیه برخوردها را می‌بینیم.

قالیباف با اشاره به اینکه تمرکزگرایی به عنوان چالش کلیدی و اجرایی نظام ما گفت: بعضا ضعف‌های ساختاری در مجموعه حکومت داریم.

وی با تاکید بر اینکه قانون اساسی تاکید بر عدم تمرکززدایی دارد گفت: ما سه الگوی متمرکز، نیمه‌متمرکز  و غیر متمرکز در پیش رو داریم و ما نمی‌توانیم الگوی متمرکز و غیر متمرکز را در اداره شهر پیاده کنیم.

شهردار تهران افزود: با توجه به اینکه اقتصاد ملی ما متکی به نفت است و مبالغی که در جامعه فرهنگی سیاسی ما موجود است ما نمی‌توانیم به سمت نظام فدرال پیش برویم و نظام متمرکز فعلی نیز ما را از کارآمدی انداخته است لذا بررسی ما این است که به سمت یک نظام ادای نیمه متمرکز پیش برویم.