از انقراض گونه‌هایی از پرندگان تا تهدید انسان‌ها به مرگ!

وقتی آئینی باستانی در سه شنبه آخر سال شکلی مدرنیته گرفته و با غفلت برخی مردم عجین می‌شود تا با انفجارهای مهیب و به راه انداختن آتش‌های گسترده در مناطقی ناامن و نامناسب برای طبیعت و حیات وحش منطقه به بار آورد که ترک دیار و لانه از جانب گونه‌های جانوری، تخریب چهره شهر، افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی، اختلال در روند تخم گذاری پرندگان و آسیب قدرت شنوایی انسان و گونه‌های  جانوری را نتیجه خواهد داد.

 

متأسفانه آسیب‌های جدی و جبران ناپذیر استفاده از ترقه مواد محترقه و نسخه‌های رنگی بر انسان محیط زیست و گونه‌های جانوری وگیاهی بر فراز شهروندان عزیز ما همچنان در پشت پرده و هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

 

از روشن کردن آتش در بستر آسفالت‌ تا انتشار گاز گلخانه‌ای هم کنون که جهان با حل و کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای دست به گریبان شده باید پرده از واقعیت روشن کردن آتش در بستر آسفالت برداشت، که در روزهای چهارشنبه سوری و گاهاً در 13 فروردین از جانب برخی از شهروندان ما به وقوع می‌پیوند.

 

دلاور نجفی کارشناس محیط زیست طبیعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص روشن کردن آسفالت در بسترهای نامناسب چون آسفالت می‌گوید: با روشن کردن آتش در بسترهای آسفالت نه تنها بافت شهری دچار آسیب می‌شود بلکه دود ناشی از سوختن آن باعث انتشار دی اکسید کربن می‌شودکه مولفه‌ اساسی انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمایشی زمین است.

 

وی ادامه داد: آلودگی ناشی از سوختن آسفالت بسیار بدتر از آلودگی خودروهاست.

 

 **ورود ضایعات آتش سوزی و آلودگی آبها

 

 بعد از آتش سوزی علاوه بر اینکه منظر شهرمان زشت و نامناسب می‌شود ضایعاتی پس از آتش روشن کردن بر جای می‌ماند که به گفته نجفی کارشناس محیط زیست وارد آبهای جاری و سطحی حتی زیر زمینی شده و موجبات آلودگی آنها را ایجاد می‌کند.

 

 **اختلال در روند تخم گذاری و لانه گزینی پرندگان 

 

از آنجایی که زمان برگزاری مراسم سه شنبه آخر سال با لانه گزینی و تخم گذاری پرندگان مصادف شده، مطمئناً انفجارهای مهیب، دود و آلودگی‌های صوتی این روز روند طبیعی چرخه زیستی حیات وحش را دچار اختلالی جبران ناپذیر خواهد کرد.

 

 نجفی کارشناس محیط طبیعی در این خصوص معتقد است: انسان و موجودات از نظر خلقت تحمل حدی از شنیدن صداهای  محیط را دارند و اگر صدا از ظرفیت استاندارد خود بگذرد علاوه بر اینکه موجبات اختلال در شنیدار را مهیا می‌کند تبعات دیگری نیز برای گونه‌های جانوری دارد.

 

 وی ادامه داد: از آنجایی که زمان برگزاری مراسم سه شنبه آخر سال با لانه گزینی و تخم گذاری پرندگان عجین شده برگزاری این مراسم باستانی به شکل امروری موجبات فراری دادن این گونه‌ها را از لانه خود و حتی شهر فراهم کرده و در روند تخم گذاری آنها اختلالی ایجاد می‌شود که غیر قابل جبران است.

 

 **آلودگی صوتی و مرگ انسان و گنجشک

 

تجربه‌ها نشان داده نه صورت انفجار گاها باعث ایجاد‌ شوکی شده نتیجه‌ای جز مرگ گونه‌های جانوری و حتی انسان‌ها نداشته است.

 

 نجفی کارشناس محیط طبیعی در این باره معتقد است: آلودگی صوتی ممکن است باعث ایجاد شوکی شود که حاصلی جز مرگ انسان‌ها و گونه‌های حساسی چون پرندگان نداشته باشد و ما طی سالیان گذشته شاهد مرگ ناشی از آلودگی صوتی و حتی کاهش و فرار پرندگان از زیستگاهشان بوده‌ایم.