نوای موسیقی عاشیق در طبیعت منحصر به فرد «کهکیلویه و بویراحمد»

گروه اجتماعی به گزارش افکارنیوز اگر به دنبال یک سفر نوروزی متفاوت هستید که نه از استان های معروف همانند فارس و اصفهان در آن خبری باشد و نه از جنگل و دریا سری به کهکلویه و بویر احمد بزنید و همقدم با عشایر غیور زندگی در دل طبیعت را تجربه کنید.

با حضور در روستای تنگ تامرادی می توانید شاهد چشم اندازهای کوهستانی زیبا و پوشش گیاهی سرسبزش در فصل تابستان و بهار باشدی که با طبیعت زیبایش دل عاشقان طبیعت را برده است به گونه ای که می تواند یکی از نقاط جذاب برای گردشگران طبیعی یا اکوتوریست ها باشد بخصوص این که بخشی از جمعیت این روستا عشایر کوچرو هستند.

برای لذت از طبیعت این روستا از آبشار تنگ تامرادی شروع کنید که تابلویی از درخت های کهنسال سربه فلک کشیده و گل و گیاهان خودروی است. در ادامه هم به  چشمه بلوط عسلی در نزدیکی این آبشار بروید و از زیبای حوضچه های طبیعی لذت ببرید.

اما یکی دیگر از دلایل جذاب بودن این روستا برای اکوتوریست ها ارتفاعات سربه فلک کشیده اش است که در زمستان پوشیده از برف است و در بهار و تابستان غرق در گل های رنگارنگ و زیباست.

اما همانند بسیاری از روستاهای ایران در این روستا نیز تاریخ با شما سخن می گوید. در ورودی این روستا و در مجاورت روستای حسین آباد دخمه و مقبره ای از دوران هخامنشی وجود دارد که گفته می شود متعلق به یکی از سرداران یا نجبای هخامنشی است.

 اگر گشت و گذارتان در این روستای رنگارنگ به پایان رسیده می توانید کره محلی، روغن ، کشک، گردو و گبه با خود سوغات ببرید.

در ادامه عبور از سرزمین عشایر روستایی در جوار کوهستان زیبای دنا را به شما معرفی می کنیم؛ روستای کاکان که به دلیل وجود پیست اسکی در زمستان مقصد برخی از ورزشکاران است.

در برخی از نقاط این روستا کتیبه هایی متعلق به دوران هخامنشیان کشف شده است زیرا بیش از 2 هزار سال قدمت دارد.

یکی از جاذبه های منحصر به فرد  این روستا آبشار مارگون است که در مرز کهکلویه و بویر احمد و استان فارس قرار دارد. تصویری بدیع از لاله های واژگون وحشی دامنه های این آبشار را به نقطه ای خیره کننده برای هر بیننده ای تبدیل کرده است. در کنار این آبشار نیزهفت چشمه و چشمه نمک  قرار دارد.

اما از دوران قاجار در این روستا  قلعه ای به نام خوانین بر جای مانده است تا بتوانید در دل تاریخ هم قدمی بزنید.

گفتنی است موسیقی معروف عاشیق به این مردمان تعلق دارد مردمی که پوشش عمده شان لباس های محلی لری و قشقایی است که خود جاذبه ای برای گردشگران است زیرا زنان روستا لباس های الوانی به تن دارند که شامل بورکنوعی کلاه مخملی کوچک)،آرخالیق(نیم تنه مخمل) ،لچک ، یایلیق، تنبان یا شلیته و پیراهن است. اما برخی از زن ها نیز لباس های محلی بویر احمدی به تن دارند که شامل چارقد لاکی سیاه رنگ، مس نا(دستمال دور سر،لچک)، پیراهن، تنبون، دستبند و چادر است. مردها هم لباس های محلی بویر احمدی یا قشقایی به تن می کنند.