محمد حقانی با بیان این که مشکلات محیط زیستی یکی از اساسی ترین مسائل امروزی شهرهای ما است، گفت: عدم توجه به حفظ محیط زیست و نگهداری از آن باعث ایجاد صدمات بسیار زیادی در شهرها می شوند محصول این بی توجهی آلودگی هوا، آب، خاک و... است که هر یک از این موارد برای زیست انسانی بسیار خطرناک هستند. برای نمونه کافی است اشاره کنیم میزان سرانه فضای سبز بر اساس مطالعات انجام گرفته برای شهرهای ایران بین ۷ تا ۱۲ متر مربع برای هر نفر است که در مقایسه با شاخص تعیین شده از سوی محیط زیست سازمان ملل متحد که برای هر نفر ۲۰تا۲۵ متر مربع است، رقم کمتری است.

حقانی با بیان این که استاندارد سرانه فضای سبز جدا از استانداردهای فضاهای تفریحی در دنیا برای هر فرد ۲۵ متر مربع است و در ایران برای هر فرد ۹ متر مربع گفت: در حالی که در حال حاضر تنها ۴.۶ متر مربع از این فضا در تهران تامین شده است. این در حالی است که هر روز در شهر خود شاهد از بین رفتن باغ ها، درختان، تغییر کاربری ها از فضای سبز به مسکونی، ساخت و سازهای بی رویه و... و در نهایت شهرفروشی هستیم.

حقانی با بیان این که میزان بازیافت پسماند در ایران کمتر از ۲۰ درصد است و بیش از ۸۰ درصد از پسماند در ایران دفن می شود، گفت: سرانه تولید پسماند در شبانه روز در استان تهران به ازای هر نفر ۷۵۰ تا ۸۰۰ گرم است که این میزان در کشورهای اروپایی ۳۰۰ تا ۳۵۰ گرم است. که علاوه بر مشکلات زیست محیطی که در بر دارد، روزانه یک میلیارد تومان از ثروت تهران زیر خاک می رود. عدم مدیریت صحیح و برنامه ریزی دقیق در خصوص مسائل محیط زیستی سبب شده است که در ایران ۱۰ میلیون متر مربع شیرابه از تولیدات زباله ها به وجود می آید که این میزان برای از بین بردن هکتارها زمین و خاک کفایت کند.

به گفته حقانی محیط زیست کشور به سبب برخی غفلت‌های مدیریتی در گذشته و امروز و نادیده گرفتن مدیریت راهبردی محیط زیست در برخی برنامه‌ریزی‌های کلان، در شرایط نامطلوبی قرار دارد. به طوری که استفاده از منابع طبیعی در تهران حدود ۷ برابر ظرفیت طبیعی است و ظرفیت اکولوژیکی تهران سال ۱۳۷۵ به پایان رسیده است. که نتیجه آن صدمات و خسارت های جبران ناپذیری است که به شهروندان وارد می شود به طوری که بر اساس آمار موجود در سال ۱۳۹۳در شهر تهران ۲۳هزار نفر بر اثر بیماری های قلبی و عروقی و پنج هزار و ۱۸۵ نفر براثر بیمارهای تنفسی فوت شده اند. این نتیجه مستقیم عدم توجه به محیط زیست شهری است.