تهران بزرگ‌ترین شهر و پایتخت کشور ایران است. این شهر همچنین مرکزاستان تهران و شهرستانهای تهران نیز می‌باشد. جمعیت آن ۸،۴۲۹،۸۰۷ نفر است و هجدهمین شهر پرجمعیت دنیا محسوب می‌شود. تهران سی و دومین شهری است که در به تاریخ ایران عنوان پایتخت رسمی انتخاب شده است.

 

نماد شهر تهران برج آزادی است. برج میلاد نیز نماد دیگر آن به حساب می‌آید. تهران میزبان نزدیک به نیمی از فعالیت‌های صنعتی کشور است.

 

در این گزارش سعی کردیم تعدادی از مکان های دیدنی تهران را برای گردش یک روزه معرفی کنیم.

بام تهران 

بام تهران مجموعه ای است در بالاترین نقطه خیابان ولنجک، که شامل امکانات تفریحی و گردشگری زیادی است . به علت وجود مناظر زیبای کوهستانی و نیز دید زیبا از بالایی ترین نقطه شهر تهران موجب شده شهروندان برای استفاده از طبیعت و مناظر زیبا، به بام تهران بیایند. جاده ای که از پارکینگ تا ایستگاه اول به صورت آسفالت ساخته شده است، به عنوان مسیری تفریحی و محلی برای پیاده روی استفاده میشود.

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه مربوط به دوره قاجاره که در تهران، میدان بهارستان واقع شده. این اثر در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

باغ عمارت مسعودیه به دستور مسعود میرزا، ملقب به ظل السلطان، فرزند ناصرالدین شاه، در ۱۲۹۵ ق، و به سرکاری رضا قلی خان (ملقب به سراج الملک) در زمینی به وسعت حدود ۴۰۰۰ مترمربع و مرکب از بیرونی (دیوان خانه) و اندرونی و دیگر ملحقات بنا شده. در واقع نام این عمارت نیز برگرفته از نام مسعود میرزا به مسعودیه شهرت یافته است. 

معمار این بنا استاد شعبان معمار باشی و ناظر آن میرزا رضا قلی خانی ملقب به سراج الملک است.

عمارت مسعودیه در طول سالهای عمر خود شاهد وقایع بسیار زیادی بوده. در جریان جنبش مشروطه با توجه به نزدیکی آن به میدان بهارستان و اختلاف ظل السلطان با برادرش مظفر الدین شاه و فرزند او، یکی از پایگاه های مشروطه خواهان و مخالفان محمد علی شاه بود. در سال ۱۲۸۷ در نزدیکی این عمارت بمبی دست ساز زیر کالسکه محمد علی شاه منفجر شد که بهانه لازم را برای به توپ بستن مجلس دست او داد. پس از واقعه بهارستان، عمارت مسعودیه نیز به همراه خانه ظهیرالدوله و سایر مشروطه خواهان به رگبار بسته شد.

بنای بسیاری از ساختمان های فرهنگی کشور در این عمارت گذاشته شد. نخستین کتابخانه و موزه ملی ایران جایی در گوشه این عمارت برپا شدند. در حدود سال های ۱۳۰۴ انجمن معارف با استفاده از یکی از اتاق های آن نخستین کتابخانه رسمی کشور را که پایه اصلی و اولیه کتابخانه ملی بود را گذاشت. چند سال بعد نیز یکی دیگر از اتاق های آن به عتیقه های باستانی که از گوشه و کنار ایران به دست آمده بود اختصاص یافت و در حقیقت نخستین موزه ایران در آن پایه گذاری شد. اشیای عتیقه همین جا در سال ۱۳۱۸ به موزه ملی منتقل شد.

 

 

پارک ژوراسیک تهران

حدود ۴۰ سال پیش محققان فرانسوی اندکی از بقایای یک دایناسور رو در حوالی کرمان کشف کرده و آن بقایا رو به سرعت به کشور خود (موزه تاریخ طبیعی پاریس) منتقل کردن و تا قبل از افتتاح پارک ژوراسیک در تهران، این موجود منقرض شده فقط در لا به لای کتاب ها در میان تصاویر فیلم های سینمایی قابل مشاهده بود.

برای نخستین بار در ایران، پارک ژوراسیک تهران (پارک دایناسورهای متحرک) محیطی مفرح و هیجان انگیز برای خانواده ها بویژه کودکان و نوجوانان فراهم آورده که بازدید از آن رو به همه خانواده ها توصیه می کنیم.

 

باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی ر این باغ سعی شده با توجه به پیشینه تاریخی ایران از دوره باستان تا کنون آثار به جای مانده به عنوان نماد در فضایی سبز که یادآور ایرانی کوچک است، گردآوری شود.

در گذشته باغ در اختیار خانه سینما با فعالیت های جانبی آن بوده که با مرمت نهایی در سال ۱۳۸۴- ۱۳۸۵ تغییر کاربری داده و تبدیل به موزه فعلی شده است.

طرح اولیه باغ نیز به جز درخت های کهنسال به صورت کنونی نبوده و تمامی آبراه حوضچه دیوارها و نرده های اطراف باغ در سال ۱۳۸۵ مرمت شده است.

پل طبیعت

پل طبیعت یک پل سه طبقه غیرخودرویی و پیاده روئیه که در تهران قرار داره و از مهرماه ۱۳۹۳ افتتاح شده. این پل از عرض بزرگراه مدرس می گذره. طول این پل ۳۰۰ متر بوده و سازه اش ۲۰۰۰ تنه. پل طبیعت بزرگ ترین پل غیرخودرویی ایران محسوب می شه. پل طبیعت زیر نظر شرکت نوسازی عباس آباد ساخته شده. برای ساخت این پل ۱۴۰۰۰ قطعه فولادی در ابعاد مختلف در ارتفاع ۴۰ متری زمین برشکاری، سر هم و نصب شده. با ساخت پل طبیعت بوستان های طالقانی در شرق و آب و آتش و بنادر در غرب زمین های عباس آباد به هم متصل می شن. پل طبیعت ۷۰۰۰ مترمربع مساحت داره. این پل به گفته مدیر عامل سازنده آن نماد جدیدی برای شهر تهرانه. زمان احداث سازه پل حدود دو سال طول کشید. این پل در ۲۰ مهر سال ۱۳۹۳ افتتاح شد.این پل در بزرگراه مدرس تهران واقع شده، پلی سه طبقه با طراحی ارگانیک و شبیه به درخته. این پل بوستان آب و آتش در غرب اراضی عباس آباد رو به بوستان طالقانی در شرق متصل می کنه. فرم درختی ستون ها و انتخاب نام «طبیعت» برای پل، هر دو تاکیدیست بر پیوستگی دو فضای سبز (دوطبیعت) توسط پل.

کاخ سفید/ موزه ملت 

این بنا در مجموعه سعد آباده که علاوه بر اینکه به امور اداری و تشریفاتی تعلق داشته، اقامت کاه تابستانی شاه و فرح هم بوده. طبقه های مختلف این کاخ دیدنی های خاص خودشو دارد.

این بنا اولین زندان مدرن ایرانه که در دوران رضا شاه در سال ۱۳۱۱ توسط مهندسان آلمانی کامل شد و به عنوان اولین زندان مدرن در ایران شروع به کار کرد. بعدها این محل اولین زندان اختصاصی زنان شد. در دوران محمد رضا پهلوی این زندان از سوی ساواک و کمیته مشترک ضدخرابکاری جهت بازداشت و شکنجه زندانیان سیاسی مورد استفاده قرار می گرفت.

این موزه که در میدان مشق یا باغ ملی قرار داره سال ۱۳۸۲ افتتاح شده تحولات تاریخی ، سیاسی و نظامی زیادی را در طول عمر خودش دیده. این موزه بر اساس اسناد و مدارک موجود به دقت بازسازی شده و بسیار دیدنی است .

باغ فردوس نه تنها یک قصر تاریخی قجری در شمال تهرانه بلکه امروز نگینی ماندگار و دیرینه در پیشانی تهرانه. گچ بری های کم نظیر دوره قاجاریه و توخالی بودن آویزهایی که از سقف پایین اومدن، از جذاب ترین بخش های این عمارت زیباست.در سال ۱۳۵۰ ساختمان موجود در باغ به مرکز فرهنگی و هنری و نمایشگاهی تبدیل شد و بعد از انقلاب هم در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

خانه اتحادیه که قبلا اسمش خانه امین السلطان بوده و اکثرا به اسم خانه دایی جان ناپلئون (به دلیل اینکه این خانه لوکیشن سریال دایی جان ناپلئون بوده) می شناسن، هم از خیابان فردوسی راه داره هم از لاله زار، از اون خونه باغ های دوره قاجاریه بوده. پیشنهاد می کنم برید توی کوچه معروف به اتحادیه در خیابان لاله زار و حتما سر در فوق العاده قشنگ این خونه رو ببینید چون ستون تو کار نیم گرد در دو طرف ورودی با قرنیز زیباش آدمو می بره به صد سال قبل.

 

حمام نواب تهران /قتل گاه کریم آبمنگل

تهران حمام های زیادی داشته که اکثرشون تعطیل شدن یا از بین رفتن، ولی بخت با حمام نواب یار بوده و نه تنها از بین نرفته، بلکه مرمت هم شده. دلیلش هم این است که لوکیشن یکی از به یاد ماندنی ترین فیلم های سینمای ایران،یعنی فیلم قیصر بوده، همون جایی که قیصر کریم آبمنگل رو به قتل رسوند. از آن زمان نام حمام نواب بر سر زبان ها افتاد و هر چقدر گذشت، نوستالژیک تر شد. این حمام الان تبدیل به نمایشگاه صنایع دستی شده. به هر حال دیدن این حمام طالبان زیادی دارد که شما هم می توانین یکی از انها باشید.

 

روستای وَردیج و واریش

در غربی‌ترین نقطه شهر تهران و در امتداد جاده‌ای کوهستانی و پیچ در پیچ، دو روستای کوچک و آرام در دل کوه‌های البرز میانی قرار گرفتن به نام وَردیج و واریش. روستاهایی که فارغ از همهمه و شلوغی شهر تهران، ساکت و آرام در دل کوهستان البرز جا خوش کرده‌اند. دسترسی به این روستاها از طریق اتوبان تهران-کرج و از بالای وردآورد امکان‌پذیره. از بالای محله وردآورد، جاده‌ای آسفالته و پیچ در پیچ به سبک و سیاق جاده امامزاده داوود، در امتداد رودخانه و دره‌ای عمیق به روستای وَردیج و بعد از اون به واریش منتهی می‌شه. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل بهار، خصوصاً اردیبهشت ماهه، چرا که در این موقع از سال، باغ‌های وردیج و واریش با شکوفه‌های زیبای گیلاس و آلبالو یکدست سفیدپوش شده و مناظری بدیع از طبیعت دلنشین بهار رو به نمایش می‌گذارن. دره‌های عمیق، باغ‌های سرسبز و کوه‌های مرتفع، مناظر چشم‌نوازیست که در طول جاده و در طی مسیر، چشم‌های زیبابین و کنجکاو شما رو به خود جلب خواهند کرد. ارتفاع روستای وردیج از سطح دریا یک هزار و ۸۵۰ متر و ارتفاع روستای واریش، ۲ هزار و ۲۵۰ متر.

 

آرامگاه ظهیرالدوله

یه گورستان قدیمی و با ارزش تاریخی که اعتبار خودش رو مدیون بزرگان ادب، هنر، سیاست و آزادی خواهان معروفه و فقط دو روز پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ تا ۴ بعدازظهر برای بازدید اقوام و آشنایان افراد متوفی و عامه مردم بازه. این قبرستان، نزدیک به ۴۰۰ قبر رو در خودش جای داده که اکثر قبرها در حال خراب شدن و فرسایش است. 

 

میدان 15خرداد  

این بازار بین خیابان های مولوی در جنوب، سیروس (مصطفی خمینی) در شرق، بوذرجمهری (پانزده خرداد) در شمال و خیام در غرب قرار گرفته و در تقاطع این خیابان ها میدان محمدیه، چهارراه مولوی و چهارراه سیروس قرار گرفتن. میدان پانزده خرداد بیرون از محدوده بازار و سبزه میدان در محدوده بازار قرار گرفته . این بازار از مهم ترین مرکز تجاری و بازرگانیه تهران هست. «بازار تهران» به همراه بناهای تاریخی محدودش مثل مسجد امام، مسجد جامع و... از مجموعه های مهم تاریخی و هنری شهر تهران محسوب می شه و به خاطر قدمت طولانی و تاریخچه اش از دیدنی ترین های شهر تهران به حساب میاد. فضای سنتی و گذرگاه های مسقف این بازار با معماری قدیمی ایرانی برای هر کسی زیبا و جذاب است.

 

لفیناریوم برج میلاد

لفیناریوم برج میلاد نخستین دلفیناریوم غیر ساحلی در خاورمیانه و مرتفع ترین دلفیناریوم جهان دارای با تجربه ترین مربیان خاورمیانه در حد استاندارد های بین المللیه. در حال حاضر در این پارک، چهار شیر دریایی زندگی می کنه که از کشورهای اسپانیا، هلند و آمریکای جنوبی آورده شده و توسط بهترین مربیان خاورمیانه آموزش دیدن. این شیرهای دریایی با انجام حرکات آکروباتیک گردشگران رو تشویق به بازدید از آن می کنند. این مکان سه هزار و ۲۰۰ متر مربع وسعت داره و ظرفیت پذیرایی از بازدیدکنندگان روزانه در هر سانس ۱۲۰۰ نفره. آموزش های لازم به شیرهای دریایی برای گرفتن عکس یادگاری، کشیدن نقاشی ونواختن ساز دهنی داده شده. پارک دلفین های برج میلاد تهران از طریق تکنولوژی شبیه سازی شده آب اقیانوس قابلیت نگهداری انواع پستانداران دریایی رو در پایتخت ایران فراهم کرده.

 

کاخ مستوفی الممالک

این بنای تاریخی ده منطقه ده ونک تهران قرار گرفته و از جاذبه های تاریخی و میراث فرهنگی شهر تهرانه. هرچند خاندان مستوفی خود متولی آرامگاه مستوفی الممالک هستند اما تابلوهای نقاشی و کتب موجود در این بنا در وضعیت مناسبی نیستند و درب این مکان تاریخی هم به عنوان برگی از تاریخ دوره قاجار به روی عموم بسته ست.

 

دشتی ناشناخته در اطراف تهران 

میخواهیم مکان ناشناخته دیگری در ایران را معرفی کنیم که آبشار دوقلو نام دارد.آبشار دوقلو، آبشاری است در شمال تهران و در مسیر کوهنوردی دربند به توچال که دلیل نام‌گذاری آن، دوشاخه‌شدن آب هنگام ریزش از ارتفاع است‌. این آبشار همچون سایر آبشارهای فصلی استان تهران مانند آبشار فصلی پیچ آدران در کیلومتر ۱۵ جاده کرج – چالوس، آبشار سنگان در مسیر امام‌زاده داوود و آبشار منظریه در ناحیه شمیرانات از ذوب برف‌ها در بآبشار دوقلو در ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا، نزدیک به پناهگاه شیرپلا و در مسیر اصلی صعود به توچال قرار دارد. ارتفاع تقریبی این آبشار، ۲۰ متر است. کمال الملک ، در یکی از آثار خود در سال ۱۲۶۳، این آبشار را به تصویر کشیده‌استهار و تابستان پدید می‌آید.

 

به دریاچه معجزه بروید  

سکوت کنید، اینجا پر از آرامش است؛ قرن هاست که ساکنان« لزور» روزها و شب هایشان را آرام پشت سر می گذارند و مهمان تازه ای نباید آسودگی شان را برهم بزند. لزور با وجود آنکه چندان از پایتخت دور نیست، اما سال هاست که روال آرام زندگی را همچنان حفظ کرده. اینجا روستایی است پر از باغ و پرچین و گندم زارهایی که هنوز می شود کشاورزانی را با ابزار قدیمی کشت، مثل گاو آهن در کشتزارهایشان دید. لزورِ آرام، طبیعتی آرام هم دارد. از میان کوچه باغ های باریک و کناره رودخانه اش که بگذرید، مهمان تنگه و کوه و دشتی می شوید که صدای باد، آب و پرندگان، بیشترین صدای آنجاست. برای رسیدن به بخش های مختلف طبیعت روستا که لزوری ها به هر کدامشان نامی داده اند، باید یکی دو ساعتی وقت گذاشت، از پایتخت تا لزور حدود 2 ساعت و نیم راه است. پس صبح زود راه بیفتید تا یک روز تعطیل را در آرامش این روستای بکر بگذرانید.

اگر قصد اقامت در لزور را دارید، می توانید در چادر بمانید یا یک خانه روستایی اجاره کنید. لزور در دل طبیعت قرار دارد و می توانید هر جایی که خواستید، اتراق کنید اما توصیه ما این است که در کنار بنای امامزاده بمانید.

لزور در 26 کیلومتری جاده فیروز کوه قرار دارد و قبل از لزور، باید به شهر ارجمند برسید.

 

- وارد جاده فیروز کوه که شدید، چند کیلومتر بعد از «نمرود» و پمپ گاز و بنزین در سمت راست جاده، یک دوربرگردان می بینید که در ابتدایش یک تابلو، مسیر شهر « ارجمند» را نشان می دهد. بلافاصله پس از آنکه در مسیر تهران قرار گرفتید، در سمت راست جاده، یک تابلو دوباره خروجی ارجمند را نشان می دهد. جاده 36 کیلومتری تا لزور آسفالت است و حدود نیم ساعت بعد و پس از گذشتن از روستای « سله بن» و ارجمند به لزور، آخرین روستای این مسیر، خواهید رسید.

- در لزور، روستا را که به سمت کوهستان ادامه دهید، طبیعت بکر در انتظارتان است. ساکنان روستا به این تنگه ها و دشت ها اسامی مختلفی مثل لاسک، موج چشمه و سیاه رود داده اند، اما از میان اینها، طبیعت لاسک از همه مشهورتر است.

- از روستا تا دشت:

پس از اینکه به لزور رسیدید، می توانید خودروتان را در میدانگاه ابتدای روستا پارک کنید و پیاده، راهی دشت شوید. درست در همین میدانگاه، یک مسجد و تکیه قرار دارد. اگر از روستاییان سراغ جایی را برای تماشای طبیعت و تفرج بگیرید، به شما نشانی « لاسک» یا به قول خودشان« لاسنگ» را می دهند. تمام مسیر شما تا لاسک، یک جاده مالروست که گاهی شکل تنگه به خود می گیرد و از میان باغ های میوه و مزارع گندم می گذرد. تا رسیدن به تنگه لاسک، حدود یک ساعت و نیم در کنار رودخانه پیاده روی خواهید کرد که آبشارهای کوچک در میانه اش شکل گرفته اند. در میانه رسیدن به لاسک، یک امامزاده زیبا هم قرار دارد که محلی ها آن را به نام«خوشنام» می شناسند، می توانید آنجا هم کمی استراحت کنید.

- از دشت تا دریاچه:

اگر چه لاسک، مقصد بیشتر مسافران لزور است، اما می توانید حدود 2 ساعت دیگر هم پیاده بروید و به دریاچه«معجزه» برسید. مسیر رسیدن به دریاچه از لاسک تقریباً مشخص است؛ چون تورهای دوچرخه سواری زیادی آنجا برگزار می شود و مسیر به خوبی پاکوب شده؛ البته از خود لزور هم یک راه خاکی ماشین رو وجود دارد که می توانید نشانی اش را از مردم محلی بگیرید.

 لزور، امکانات گردشگری زیادی ندارد، ولی بقالی و نانوایی دارد و می توانید از سرویس بهداشتی مسجد هم استفاده کنید.

- اینجا هم مثل هر جای دیگر نظافت را رعایت کنید و برای حفظ پاکیزگی روستا، هیچ زباله ای در روستا جا نگذارید.

- در میانه پیاده روی از عکاسی طبیعت بکر لزور و سبک زندگی روستاییان غافل نشوید.

- اگر می خواهید تا دریاچه بروید یا دیگر دیدنی های اطراف را ببینید، با بلدهای محلی همراه شوید یا دست کم نشانی را به طور دقیق از آنها بگیرید.

- برای کمک به اقتصاد روستا از مردم محلی خرید کنید.