دانشمندان آمریکایی با استفاده از تکنیک «ویرایش ژن» پیشرفته گام‌های بلندی به سمت پیداکردن راه درمانی برای بیماری ایدز(HIV+) برداشتند.

بر اساس گزارش ایندیپندنت، پس از سال‌ها تحقیق، تیمی از دانشگاه «تمپل»(Temple University) پنسیلوانیا روشی برای از بین بردن ویروس اچ‌آی‌وی(HIV) یافتند.

این شیوه این‌گونه است که ویروس ایدز را از سلول‌های انسانی فرد مبتلا به شیوه بریدن(snipping) جدا می‌کنند.

این آزمایش موفقیت‌آمیز در محیط  آزمایشگاه صورت گرفت‌ اما تیم پزشکی امیدوارند که بتوانند این آزمایش را بر روی انسان و در عرض 3 سال به سرانجام برسانند.

در مطالعه‌ای که سال 2014، انجام گرفت محققان موفق شدند دی‌ان‌ای(DNA) ویروس اچ‌آی‌وی(HIV) را از سلول‌های طبیعی انسان جدا کنند.

این بار، آن‌ها با استفاده از همان فن آوری برای حذف آن از سلول‌های تی‌شکل(T) آلوده شده که نقش عمده‌ای در سیستم ایمنی بدن بازی می‌کنند.

این آزمایش در یک پروژه شبیه‌سازی دقیق‌تر از ویروس در محیط داخل بدن بیمار انجام شد؛ در طول این مطالعات، این تیم از خون افراد مبتلا به HIV استفاده کردند.

نتایج این آزمایش به طور قطعی ثابت کرده است که استفاده از این روش درمانی می‌تواند به از بین بردن ویروس ایدز و جلوگیری از آلوده کردن دیگر سلول‌ها بیانجامد.

«ویرایش ژن» زمینه مهمی برای تحقیقات پزشکی است اما بیم آن می‌رود که این روند اثرات منفی روی مرزهای سلولی داشته باشد و در نتیجه مشکلات بیشتری دامن‌گیر سلامتی فرد شود.

«کامل خلیلی» (Kamel Khalili) رئیس این تیم مطالعاتی در گفت‌وگو با روزنامه «دیلی‌تلگراف» گفت: "این مطالعه «پتانسیل عظیمی» است و بر اساس یافته‌های ما باید ظرف مدت سه سال به آزمایش‌های بالینی وارد شویم".

در رابطه با جزئیات این تحقیقات مهم، مقاله‌ای در مجله معتبر علمی منتشر شده است.