پرستاران از اکثر لیسانسیه‌ها بیشتر حقوق می‌گیرند

در آخرین روز رسمی فعالیت‌ کاری سال 94، میزبان آخرین مهمان خود از مدیران کشور در سال «دولت و ملت، هم‌دلی و هم‌زبانی» بود و او هم کسی نبود جز دکتر ایرج حریرچی ــ سخنگوی وزارت بهداشت و قائم‌مقام وزیر بهداشت؛ مدیری که جایگاه استادی و فوق‌تخصص سرطان‌های سر و گردن را یدک می‌کشد.

 

برحسب روال رایج انتشار مصاحبه‌های تفصیلی، قرار بر این گذاشته شد تا مطالب و گفت‌وگوی سخنگوی وزارت بهداشت پس از تأیید و اصلاحات لازم بعد از تعطیلات نوروزی منتشر شود، حال به‌دلیل فراخور برخی مطالب قائم‌مقام وزیر بهداشت که به‌نوعی تازگی دارد و شامل اخبار مهم و از مهمترین چالش‌های روز حوزه سلامت است، از این گفت‌وگوی مفصل؛ بحث و سؤالی درباره اختلاف چندین ماهه وزارت بهداشت با جامعه پرستاری که به‌قول حریرچی عنوان شود منتخبی از پرستاران؛ انتخاب و به آن پرداخته می‌شود.

مشکل وزارت بهداشت و پرستاران چه‌زمانی حل می‌شود؟

حریرچی: ما با قاطبه پرستاران مشکل قابل توجهی نداریم، من خودم با آقای وزیر هفته‌ای سه چهار تا شهرستان می‌رویم و به اکثر بیمارستان‌ها هم سر می‌زنیم. به‌نظر من دوستانی که اهدافی سیاسی و صنفی داشتند یک‌سری مطالبی را مطرح کردند و من از دوستانی که بعضی‌هایشان هم آدمهای دلسوزی هستند گله دارم.

افزایش مطالبه "BMW" و بنز در کشور پرایدسوار؛ اصلاً صحیح نیست

شما وقتی در مملکتی ماشین مورد استفاده مردم پراید و پژو است و خیلی‌ها هم پیاده هستند و توان مملکت هم همین است، اگر شروع کنیم مطالبه همه را بنز و "BMW" کنیم ولی مگان هم بدهیم، باختیم.

 

شما باید به شرایط مملکت توجه کنید؛ به شرایطی که مملکت می‌تواند فراهم کند. اصلاحی که در وضعیت‌های موجود می‌توان انجام داد تدریجی است. من رسماً می‌گویم تا قبل از سال 83 پرستاران ما در بخش دولتی از پرستاران بخش خصوصی و از سایر لیسانسیه‌های بخش دولتی کمتر حقوق می‌گرفتند.

من یادم است زمانی یکی از همکارانی که الآن به‌نفع جامعه پرستاری دارد صحبت می‌کند خودش از دانشگاه خودشان یک کپی حکم داشتند که دو خواهر دوقلو که هر دو لیسانس پرستاری بودند، یکی در بیمارستان کار می‌کرد و دیگری به‌عنوان مربی بهداشت در آموزش پرورش کار می‌کرد و آن مربی بهداشت با وجود آنکه 3 ماه تابستان و عید تعطیل بود و صبح تا ظهر می‌رفت، از پرستاری که در بیمارستان کار می‌کرد و تاسوعا و عاشورا و عید و .... هم شیفت داشت، بیشتر می‌گرفت.

پرستاران از تمام لیسانسیه‌ها بیشتر حقوق می‌گیرند

بنابراین با اقداماتی که رسماً طی 10 تا 12 سال گذشته انجام شده است پرستاران ما حدود 60 الی 70 درصد بیشتر از پرستاران بخش خصوصی می‌گیرند و از اکثر لیسانسیه‌هایی که استخدام دولتی هستند بیشتر دریافت می‌کنند، ولی اینکه رقم مطلوب هست و اختلافشان با جامعه پزشکی به رقم مطلوب رسیده؟ خیر. ولی ما باید ببینیم وضعیت نسبت به قبل چطور شده است.

مهندس کامپیوتر شغل ندارد ولی پرستار دارد

بنده آدرس هم می‌دهم، نماینده مردم ایلام به من می‌گفت: کسی از نیمه‌های تحصیل در رشته پرستاری انصراف داده و رفته کامپیوتر خوانده؛ الآن شما کمک کنید که وی دوباره پرستاری بخواند چون مهندس کامپیوتر شغل ندارد، حالا الآن دو سال دیگر پرستاری بخواند که بشود پرستار!

 

ما از سال آخر دولت اصلاحات با ورود و اقدام شخص آقای دکتر عارف؛ با یک مصوبه‌ای حقوق پرستاری اصلاح شد و دو یا سه مصوبه‌ای در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد داشتیم و مصوباتی که مربوط به پرداخت‌های دوره اخیر بود، البته ما نمی‌گوییم وضعیت خیلی مطلوب بوده و یا شده؛ ولی مشکل پرستاران، تعرفه پرستاری است که حدود 7 یا 8 سال است که این قانون اجرا نشده است.

تعرفه پرستاری ــ با نفت بشکه‌ای 120 دلار اجرا نشد، حال اجرایش با نفت بشکه‌ای 25 دلار دور از انتظار است

البته در حال حاضر تعرفه پرستاری را وزارت بهداشت با وزارت رفاه مطرح کرده است  که دارد کارهایش پیش می‌رود، ولی حال بررسی کنید این مصوبه در زمانی که نفت بشکه‌ای 120 دلار بود، در آن زمان اجرا نشد، حالا الآن از وزارتخانه‌ای که با نفت 25 یا 30 دلاری کار می‌کند انتظار داریم طرح بزرگی را اجرا کند.