برخی موزه‌ها از جمله زیباترین بناهای جهان هستند که گنجینه‌های تمدن‌های بشری را در خود جای دادند، بر این حسب با 10 موزه شگفت انگیز دینا آشنا می‌شویم.

موزه اورسه، فرانسه

این موزه که در سمت چپ رود سن قرار دارد، در سال 1986 افتتاح شد. ساختمان آن که به سبک معماری نئوکلاسیک فرانسوی است، در گذشته ایستگاه راه آهن و پس از آن نیز مدتی هتل بود.

طراحی و چیدمان داخلی موزه شکلی است که تمام زیبایی اصیل آن به نمایش گذشته شده، گالری‌ها گرداگرد طاق و تالار مرکزی ساختمان قرار دارند و نور طبیعی از سقف شیشه ای آن به درون ساختمان می‌تابد.

هدف از تاسیس این موزه گردآوری و نمایش آثاری بوده که از نظر دوره تاریخی بین مرکز فرهنگی پمپیدو و موزه لوور قرار می‌گیرند. تمرکز اصلی آن روی آثار هنری اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است و بزرگترین گنجینه نقاشی‌های امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم را در خود جا داده است.

موزه گوگنهایم، بیلبائو، اسپانیا

 

در اواخر دهه هشتاد میلادی و همزمان با طرح‌های گسترده بازسازی شهر بیلبائو ایده اولیه گشایش موزه ای در این شهر بین مقامات دولت محلی ناحیه باسک و بنیاد گوگنهایم مطرح شد.

فرانک گری معمار آمریکایی- کانادایی در مسابقه طراحی این بنا پیروز شد و این موزه در اکتبر 1997 افتتاح شد. این بنای خیره کننده در لبه رودخانه نرویون و در قلب صنعتی قدیمی شهر ساخته شده است.

ساختمان آن اساساً از شیشه و سنگ ساخته شده و با سقفی مواج و خرامان از جنس فلز تیتانیوم به سرعت به بنابی محبوب و مشهور بدل شد. فیلیپ جانسون معمار سرشناس و از دوستداران این موزه آن را "عظیم ترین بنای دوران ما" توصیف کرده است.

موزه اسکار نیمار، برزیل

 

این موزه در سال 2002 افتتاح شد و چون شبیه یک چشم بزرگ انسان است که روی ستونی زرد رنگ قرار گرفته از ابتدا "چشم" لقب گرفت.

اسکار نیمار معمار پرآوازه بزریلی (که موزه نام او را برخود دارد) این بنا را طراحی کرد. او یکی از عناصر مهم در معماری مدرن جهان بود و زمانیکه این ساختمان تکیمل شد 95 سال داشت. در این موزه که فضای داخلی آن حدود 700 متر مربع است، آثار هنری بین المللی و بسیاری از آثار اسکار نیمار گردآوری شده اند.

موزه بریتانیا، لندن

 

به گزارش بی بی سی، بخش اولیه و مرکزی این بنا را رابرت اسمیرک معمار بریتانیایی در سبک نئو کلاسیک طراحی کرده و موزه در سال 1852 افتتاح شد.

ورودی عظیم جنوبی با ستون‌ها و سنتوری‌های عظیمش از معماری یونان باستان الهام گرفته است. در سال 2000 دفتر معماری نورمن فاستر و شرکا با طراحی و تغییر حیاط اندرونی موزه و با ساختن سقف شیشه ای بسیار زیبایی این حیاط را به بزرگترین فضای سرپوشیده در اروپا بدل کرد.

موزه سلطنتی اونتاریو، کانادا

 

این موزه تاریخ طبیعی، هنر و فرهنگ بزرگترین موزه کاناداست و بیش از 6 میلیون شی و اثر هنری در آن نگهداری می‌شود.

علاوه بر ساختمان اصلی موزه که بنایی متعلق به قرن بیستم است، در سال 2007 یک ورودی جدید به آن افزوده شد که مایکل لی چین کریستال نام گرفت و به گفته خود موزه "نماد متمایز و جدیدی از تورنتو در قرن 21 است."

البته این سازه پیچیده شیشه ای و آلومینیومی که در اسکلتی فولادی قرار گرفته منتقدانی هم دارد و در سال 2009 در فهرست "زشت ترین بناهای جهان" در ردیف هشتم قرار گرفت.

موزه سومایا، مکزیکوسیتی

 

این موسسه فرهنگی خصوصی در سال 1994 تاسیس شد و بناهای آن در دو نقطه از شهر، میدان لرتو و میدان کارسو قرار دارند.

بنای واقع در میدان کارسو که در سال 2011 افتتاح شد، توسط فرناندو رومرو معمار مکزیکی طراحی شده و مهندسی آن با دفتر مهندسی اووه آروپ و فرانک گری بوده است.

اسکلت این بنا با ارتفاع 46 متری با 16 هزار کاشی آلومینیومی 6 ضلعی پوشانده شده است. بخش اعظم آثار هنری که در این موزه 6 طبقه نگهداری می‌شوند مربوط به مکزیک و اروپا هستند و یکی از آنها بزرگترین کلکسیون از آثار رودین در خارج از فرانسه است.

موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ، روسیه

 

یکی از بزرگترین و قدیمی ترین موزه‌های جهان است که در سال 1764 توسط کاترین کبیر، امپراتور روسیه افتتاح شد و در آن بیش از سه میلیون شی و اثر هنری نگهداری می‌شود.

مجموعه ارمیتاژ که موزه ای دولتی است، چندین بنا را شامل می‌شود از جمله قصر بزرگ و مجلل سبز و سفید رنگ، معروف به کاخ زمستانی که اقامتگاه تزارهای روسیه بود. این قصر عظیم اساساً توسط فرانچسکو راسترلی بارتولومئو و به سبک گوتیک مجلل طراحی شده است.

موزه هنر اسلامی، دوحه

 

این بنا که در سال 2008 در پایتخت قطر افتتاح شد، توسط آی ام پی معمار برنده جایزه پریتزکر طراحی شده است

او در سن 91 سالگی برای الهام طراحی ساختمان این موزه 6 ماه در کشورهای عربی سفر کرد. این بنای پنج طبقه با سنگ آهک و روی زمین‌هایی ساخته شده که به شکل مصنوعی به ساحل افزوده شده اند.

موزه هنر اسلامی به تمامی بندرگاه دوحه اشراف دارد و دو بازوی اصلی ساحتمان با یک حیاط بزرگ اندرونی به یک دیگر وصل شدند. در آن انواع و اقسام آثار هنری اسلامی چهارده قرن گذشته نگهداری می‌شوند.

موزه واتیکان، ایتالیا

 

موزه شهر واتیکان توسط پاپ ژولیوس دوم در قرن شانزدهم افتتاح شد. این مجموعه ساحتمان 52 گالری دارد و یکی از بزرگترین موزه‌های جهان است.

در مجموعه نقاشی‌ها و مجسمه‌های مذهبی این موزه آثاری از رافائل، تیتیان و کارواجیو نگهداری می‌شوند. گالری نقشه‌ها و گالری پرده‌های نگارین جز معروفترین‌ها هستند. آخرین سالن این بنا کلیسای زیبای سیستین است که دیوارهای آن توسط هنرمندانی از جمله پروجینو و بوتیچلی و سقف آن توسط میکل آنژ نقاشی شده است.

موزه ملی هنر، اوزاکا

 

پس از تخریب ساحتمان اصلی این موزه در سالهای دهه هفتاد، بنای جدید آن که توسط سزار پلی طراحی شده در سال 2004 افتتاح شد. بخش اعظم موزه و از جمله کلکسیون آثار هنری آن در زیرزمین قرار دارد و فقط تالار ورودی ان روی زمین است. دفتر معماری سزار پلی برای متعجب کردن بازدید کنندگان یک ورودی فولادی و شیشه ای طراحی کرده که شبیه ریگ‌های حاشیه رودخانه و یا نیزار است.