بررسی علل اصلی تصادفات جاده ای

هرساله با آغاز سال نو شمسی مسافرت های هم وطنان آغاز می شود و در تعطیلات نوروزی، تردد خودروها در جاده ها بسیار زیاد می شود. با زیاد شدن حضور خودروها در جاده های کشور متاسفانه تعداد تصادفات نیز افزایش یافته و این تاسف زمانی دو چندان می شود که تعداد قابل توجهی از هموطنان در این تصادفات کشته و مجروح می شوند.

 

به طور کلی سه ضلع خطای انسانی، جاده و نقص فنی خودرو از عوامل اصلی بروز حادثه می باشند. نکته ای که در این حوادث قابل تامل است نقش بسیار زیاد خطای انسانی در تصادفات است.

 

در این خصوص رئیس پلیس راهور ناجا تعداد کشته های سر صحنه تصادفات در تعطیلات نوروز ( 17 روز طرح نوروز ) را بیش از 380 نفر بیان کرد.

 

سردار تقی مهری با اشاره به اینکه در 17 روز طرح ترافیک نوروزی در جاده های کشور 294 فقره تصادف فوتی اتفاق افتاد، اعلام کرد:‌ تعداد فوتی های تصادفات جاده ای بعد از جمع بندی آمار کشته های سرصحنه، پیش بیمارستانی و بیمارستانی افزایش می یابد.

 

سردار مهری با اشاره به اینکه تصادفات سالانه موجب هدر رفت 6 درصد درآمد ناخالص ملی می شود، افزود: برای پیشگیری از تصادفات و کاهش هزینه های جانی و مالی به برنامه ای مدون و جدی نیاز است.

 

سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا نیز با جمع بندی آمار حوادث طرح نوروزی گفت: تصادفات فوتی در نوروز 5 درصد کاهش، جرحی 5 درصد افزایش و خسارتی 11 درصد کاهش یافته است.

 

از سوی دیگر جمال الدینی، معاون جمعیت هلال احمر با بیان اینکه آمارهای ارائه شده در بحث تصادفات جاده ای قابل قبول نیست، درباره چرایی آمار بالای حوادث و تلفات جاده ای گفت: عوامل انسانی در تصادفات جاده ای نقش بالایی دارند و با توجه به آماری که اعلام شد، 403 فوتی در صحنه تصادفات اتفاق افتاده که البته به نظر می رسد این آمارها با افزایش دو درصدی که در انتقال بیماران به بیمارستان داشته ایم، کاهش چشمگیری در آمارهای فوتی نداریم.

 

وی گفت: مهمترین عامل تلفات جاده ای مسلماً خطای انسانی است که نقش بالای 50 درصد را دارد اما واقعیت این است که نقش انسانی را نمی توان نادیده گرفت، هرچند که ممکن است عوامل غیرانسانی مانند زیرساخت های جاده ای یا وسایل نقلیه بر آن تأثیرگذار باشد.

 

به گفته معاون جمعیت هلال احمر  حدود 50 درصد علت تصادفات واژگونی بوده است که در آن عوامل انسانی نقش تعیین کننده ای دارد و در واقع نمی توانیم از این نقش تعیین کننده غافل باشیم.

 

جمال الدینی در ادامه با بیان اینکه آمارهای ارائه شده قابل قبول نیست، گفت: آمارها بین 16 هزار تا 17 هزار و 900 متغیر است و طبق آمار سازمان بهداشت جهانی هر 30 دقیقه یک نفر در کشورمان فوت می کند و هر یک دقیقه یک مجروح داریم.

 

وی افزود: ما یک درصد جمعیت جهان را داریم، ولی متاسفانه یک و نیم درصد میزان فوتی را داریم.

 

وی با بیان اینکه بیش از 17 هزار کشته در بخش تصادفات آمار بسیار بالایی است،  افزود:10 تا 15 برابر این تعداد مجروح ناشی از تصادفات جاده ای داریم که گروه سنی آنها 15 تا 29 سال است.

 

به گفته معاون جمعیت هلال احمر در سال های اخیر نزدیک به 51 درصد تصادفات در شعاع 30 کیلومتری شهرها اتفاق می افتد که باید فکری برای آن کرد.

 

از سوی دیگر سرهنگ حمیدی رئیس پلیس راه راهور نیز گفت: در حوزه ایمنی خودرو، راه ها و حتی حوزه بهداشت با استاندارد جهانی فاصله داریم به طوری که 50  درصد کشته های تصادفات جاده ای بعد از انتقال از صحنه تصادفات هستند. رتبه بندی جهانی متناسب با جمعیت و تعداد خودروهاست اما آن چیزی که نُرم منطقی است و در دنیا وجود دارد متناسب با تعداد خودرو، این تصادفات مقایسه می شود و اکنون تعداد تلفاتی که داریم در میانگین کشورهای آسیایی وضع ما بهتر است و از میانگین دنیا که عدد مشخصی دارد، شرایط ما باز بهتر است.

 

وی اضافه کرد: تنها تفاوت فاصله ما با کشورهای اروپایی است که آنها نیز به لحاظ جغرافیا، فیزیک و نوع خودرو، ایمنی و سامانه های کنترلی، کاملاً‌ با ما متفاوت هستند.

 

سرهنگ حمیدی گفت: البته ما در حوزه ایمنی خودرو، ایمنی راه ها و حتی بهداشت فاصله داریم به طوری که 50 درصد کشته های ناشی از حوادث رانندگی بعد از انتقال از سر صحنه تصادفات است و در واقع نیاز به تجهیز گروه های امدادی داریم.

 

وی درباره کاهش 4 درصدی حوادث رانندگی در ایام نوروز نیز گفت: در بحث کاهش حوادث رانندگی مسلماً افزایش جریمه ها مؤثر بوده است و در حوزه پیشگیری باید اقدامات مؤثری انجام دهیم که یکی از راه های پیشگیری، افزایش هزینه تخلفات است.

 

رئیس پلیس راه راهور افزود: اکنون شش-هفت درصد تولید ناخالص ما هزینه تصادفات جاده ای می شود.

 

از طرفی قربانی، مدیرکل ایمنی و حریم راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور اظهار کرد: شناسایی نقاط حادثه خیز، برنامه ای برای ارتقای کیفی راه هاست.

 

مهران قربانی درباره چرایی آمار بالای حوادث و تلفات جاده ای معتقد است که  در بحث شناسایی نقاط حادثه خیز، ما به دنبال ارتقای سطح کیفی راه ها هستیم و حتی کشورهای پیشرفته نیز به دنبال شناسایی نقاط حادثه خیز خود هستند تا آن را ارتقاء دهند.

 

وی با بیان اینکه این گونه نیست که تمامی تصادفات جاده ای در آن 5 هزار نقطه حادثه خیز جاده های کشور باشد بلکه 15 تا 20 درصد تصادفات در این نقاط رخ می دهد و علت عمده این تصادفات رفتار غلط رانندگی در جاده هاست.

 

با بررسی مصاحبه ها و گزارش های مسوولان ذی ربط درخصوص طرح ترافیک نوروز 1395 ، در می یابیم که خطای انسانی و رفتار نادرست رانندگی مهمترین عامل در بروز تصادفات و حوادث جاده ای است که جا دارد همه ی سازمان ها و دستگاه های ذی ربط تدابیر ویژه ای بیندیشند.