برخی خبرها حاکی از آن است با کمک رنگ مو می‌توان اطلاعاتی جالب راجع به میزان هوش و IQ افراد بدست آورد. طبق آماری که در  NLSY79 منتشر شد، نشان داد افرادی که به طور طبیعی رنگ موی بلوند و روشن‌تری دارند ضریب هوشی بالاتری نیز دارند.

 

در این تحقیق نشان داده شد که ضریب هوشی افراد بلوند و بور در مقایسه با افرادی که موهای خرمایی، مشکی و پرکلاغی دارند بیشتر است. علاوه بر این گفته می‌شود که افراد بور حس شوخ‌طبعی بهتر و بیشتری دارند و بیشتر اهل سرگرمی و تفریح هستند. این در حالی است که تحقیقات پیش از این نشان داده بود که ضریب هوشی بورها نسبت به چشم و ابرو مشکی‌ها کمی کمتر است.

 

به این علت که تفاوت ضریب هوشی بلوندها با اختلاف کمی بیشتر از سایر افراد است،  زاگورسک، محقق منابع انسانی و مدرس دانشگاه و هدایت‌کننده تیم تحقیقاتی راجع به رابطه رنگ مو و ضریب هوشی در این باره گفت: نمی‌توانیم بگوییم بلوندها باهوش‌تر از افراد دیگر هستند، بلکه می‌توانیم بگوییم بلوندها و بورها کم‌هوش‌تر از سایر افراد نمی‌توانند باشند.

 

این تحقیق که نشان داد بلوندها کمی باهوش‌تر از سایر افراد هستند بر روی زنان انجام شده بود، با تکرار این آزمایش بر روی مردان مشخص شد که میان ضریب هوشی مردان سفید پوست و بلوند و سایر مردان تفاوتی دیده نمی‌شود.