اسفندیار چهاربند:همه از آموزش‌ و پرورش انتظار دارند

آموزش و پرورش شهر تهران و پژوهشگاه وزارت نیرو با هدف بهینه سازی مصرف انرژی در مدارس تفاهمنامه‌ای را امضا کردند.

طبق اعلام محمدصادق قاضی‌زاده رئیس پژوهشگاه وزارت نیرو، ایران در بحث استفاده بی‌رویه از منابع جزو کشورهای در معرض خطر است که می‌توان با استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش فرهنگ مصرف بهینه را از همان سنین پایین در میان افراد جامعه نهادینه کرد.

وی افزود: در برخی مواقع شاهدیم که کارکنان مدرسه پس از تعطیلی، لامپ‌ها را خاموش نمی‌کنند و سرایدار مدرسه نیز نسبت به این موضوع بی‌توجه است که همین مسئله منجر به هدررفت مقدار بسیاری از انرژی می‌شود.

رئیس پژوهشگاه وزارت نیرو ادامه داد: در معماری جدید می‌توان فضای مدارس را به‌گونه‌ای طراحی کرد که نیاز به نور مصنوعی نداشته باشند و با استفاده از نور طبیعی روشنایی داشته باشند.

** همه از آموزش‌ و پرورش انتظار دارند

در ادامه این مراسم اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: همه نهادها از آموزش و پرورش انتظار دارند به عنوان مثال وزارت بهداشت خواستار ترویج فرهنگ سلامت، ستاد مبارزه با مواد مخدر خواستار مقابله با اعتیاد و محیط زیست خواستار حفاظت از عرصه‌های طبیعی کشور با استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش هستند.

وی افزود: گنجاندن تمام این اهداف در برنامه درسی طی یک سال تحصیلی دشوار است چرا که وظیفه اصلی آموزش و پرورش انتقال دانش به فرزندان مردم است و به نظر می‌رسد برای تحقق این اهداف باید همکاری دستگاه‌های مختلف با آموزش و پرورش پررنگ‌تر و عمیق‌تر باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه با اشاره به اقتصاد متکی به نفت گفت: زمانی که نفت استخراج شد انگلیسی‌ها آن را به بودجه ما تزریق و ما را به نفت وابسته (معتاد) کردند به گونه‌ای که هم اکنون استفاده ما از نور خورشید همانند انسان‌های اولیه است.

چهاربند ادامه داد: اقتصاد آموزش و پرورش نیز متکی به نفت است و این یعنی نسلی برای تحقق اقتصاد بدون نفت تربیت نمی‌شود؛ توسعه پایدار یعنی در مصرف منابع محدودیتی برای نسل آینده ایجاد نکنیم، ولی نسبت به این موضوع بی توجه هستیم و سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود محدودیت‌هایی را در خصوص منابع و انرژی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به این که در برنامه سالانه آموزش و پرورش شهر تهران مدارس سبز تعریف شده است، گفت: مصرف انرژی در این مدارس به صورت بهینه است باید توجه داشته باشیم که یک میلیون و 100 هزار دانش‌آموز در قالب 760 هزار خانواده مخاطبان ما در آموزش و پرورش تهران هستند بنابراین ظرفیت بزرگی را برای انتقال مصرف بهینه در اختیار داریم.