ماجرای پرورش شتر برای کاهش نرخ دیه به کجا رسید؟
ماه رجب از نیمه گذشته و بخشی از مردم با وجود افزایش حق بیمه شخص ثالث درپی افزایش نرخ دیه که با احتساب ماههای حرام به 253 میلیون تومان می رسد برای گرفتن الحاقیه مراجعه نکرده اند . به گفته فعالان صنعت بیمه اگر چه هنوز بین میزان افزایش سالانه نرخ دیه و حق بیمه شکاف وجود دارد و حق بیمه متناسب با نرخ دیه افزایش نیافته است اما با این وجود روند صعود ی نرخ دیه علاوه بر طفره رفتن برخی برای گرفتن الحاقیه با عث متضرر شدن صنعت بیمه نیز شده است . فعالان صنعت بیمه بر این باورندکه برای جلوگیری از افزایش نرخ دیه باید قیمت شتر که مبنای محاسبه است از طریق افزایش عرضه آن به بازار کاهش یابد .

"حمید احمد زاده کاشانی" کارشناس رسمی دادگستری در حوزه بیمه ، درباره تاثیر افزایش نرخ دیه گفت :قوه قضائیه هر سال با توجه به قیمت شتر بر اساس آنچه در شرع تعیین شده نرخ دیه را محاسبه و اعلام می کند که هر سال به دلیل افزایش قیمت شتر نرخ دیه نیز افزایش می یاید ، این درحالیست که شرکت های بیمه خودشان رغبتی برای افزایش حق بیمه ندارند چرا که هر قدر تعهد شرکت های بیمه برای پرداخت دیه افزایش پیدا کند نه تنها برای شرکت های بیمه سودی ندارد بلکه باعث زیان آنها می شود .

به گفته این کارشناس ،اگر نگاهی به آمار صنعت بیمه بیاندازیم ضریب خسارت در رشته ثالث بالای 100 است ، حتی اگر فرض کنیم این ضریب زیر 100 یعنی 90 یا 95 هم باشد باز هم برای صنعت بیمه زیان دارد چون هزینه های سر باری که متوجه صنعت بیمه است علاوه برخسارت باعث می شود از 100 ریال حق بیمه که گرفته می شود حداقل بین 105 تا 110 ریال پرداختی داشته باشد بنابراین حق بیمه افزایش یابد زیان هم بیشتر می شود بنابراین شرکت های بیمه تمایل دارند که دیه ثابت بماند .

وی در پاسخ به این پرسش که پرداخت خسارت در کشورهای مسلمان دیگر چگونه است گفت :در کشورهای مسلمان شرایط سهل تری وجود دارد و آنها هر سال این نرخ را اضافه نمی کنند به عبارتی اگر چه دیه تعیین می شود اما اینگونه نیست که هر سال اضافه شود. در کشورهای غیر مسلمان نیز قواعد مسئولیتی شان جداست و اصلا کاری به مسائل دیه ندارند آنها به هر کس بر اساس پوششی که انتخاب کرده است خسارت می پردازند و تحت عنوان مسئولیت مدنی این بیمه صادر می شود . البته در کشور ما نیز بیمه نامه تحت نام مسئولیت دارند گان یا رانندگان وسایل نقلیه صادر می شود اما این بیمه نامه به دیه معروف شده است و حد تعهدات را دیه گذاشتند ،در حالیکه در سایر کشورها به خصوص غیر مسلمان اینگونه نیست .

هشدار به مردم برای گرفتن الحاقیه

وی درباره پیگیری مردم برای گرفتن الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث گفت : هرسال ما شاهد افزایش نرخ دیه هستیم اما امسال چون حق دیه را باید خود استفاده کنندگان بپردازند مشکلاتی را هم برای شرکت های بیمه وهم برای مراجعه کنندگان ایجاد کرده است .

وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته افزایش دیه مشمول افزایش حق بیمه نشد و به طور خودکار این پوشش به مردم داده شد افزود :امسال با توجه به افزایش حق بیمه نمایندگی ها و شعبات بیمه باید به طریقی مشتریان خود را مطلع می کردند که برای الحاقیه مراجعه کنند و اینگونه نبود که مردم صرف صدور یک اطلاعیه از سوی بیمه مرکزی مشتاقانه مراجعه کنند . البته بخشی از مردم خودشان و یکسری از طریق شبکه های فروش مراجعه کرده و الحاقیه خود را گرفتند، اما عده ای از مردم مراجعه نمی کنند شاید به اهمیت موضوع واقف نیستند و گمان می کنند پوشش بیمه نامه ای که گرفته اند کافی است .برخی نیز می گویند ماه حرام 4 ماه است و ممکن است اتفاقی نیفتد برای همین برای گرفتن الحاقیه مراجعه نمی کنند برای همین نیاز به فرهنگ سازی است .

این کارشناس رسمی دادگستری تاکید کرد : اگر مردم برای گرفتن الحاقیه مراجعه نکنند ، درماه رجب که جز ماههای حرام است اگر تصادفی رخ دهد که منجر به فوت شود رقم تعهد شرکت های بیمه که دربیمه نامه این افراد است تکافوی پرداخت آن بیمه را نمی دهد و باقی آن را مردم بایداز جیب خودشان بدهند .

وی افزود:امسال که دیه با احتساب ماههای حرام ( رجب ، ذی القعده، ذی الحجه و محرم )253 میلیون تومان تعریف شده است اگر پوششی که دارند 220 میلیون تومانی باشد والحاقیه نگرفته باشند در صورت بروز اتفاق درماههای حرام باید رقمی درحدود 33 میلیون تومان از جیب خود پرداخت کنند .

شتر پرورش داده شود قیمت دیه کاهش می یابد

ابراهیم کاردگر مدیر عامل بیمه آسیا نیز در گفت و گو با جام جم آنلاین افزایش قیمت شتر را دلیل افزایش نرخ دیه دانست و گفت :بر اساس قانون شرع دیه با توجه به قیمت شتر یا گوسفند واقلامی که مشخص شده هر سال تعیین می شود و نهاد تعیین کننده دیه نیز قوه قضائیه است که هر سال با توجه به قیمت شتر این نرخ را تعیین می کند .

وی افزود : با توجه به اینکه جمعیت شتر در کشور در سالهای گذشته کاهش یافته و طبق آماری که وجود دارد این جمعیت از سال 53 تا 93 حدود 50 درصد کاهش یافته ، طبیعی است که بر اساس قانون عرضه و تقاضا که بر بازار حاکم است قیمت شتر نیز افزایش یابد و در پی آن نرخ دیه نیز با توجه به قیمت شتر هر سال درحال افزایش باشد.

کاردگر در پاسخ به این سوال که پیشنهاد مطرح شده از سوی شما در سالهای گذشته برای ورود صنعت بیمه برای پرورش و واردات شتر به منظور کاهش قیمت آن به کجا رسید گفت : متاسفانه با وجودیکه این پیشنهاد مورد پذیرش صنعت بیمه و حتی وزیردادگستری آقای پورمحمدی قرار گرفت اما به جایی نرسید . بر این باورم وقتی عرضه یک کالا کاهش پیدا می کند قیمت آن بالا می رود بنابراین اگر این کار عملیاتی می شد و عرضه شتر چه از طریق پرورش شتر یا واردات افزایش پیدا می کرد می توانست به متعادل شدن قیمت شتر بیانجامد،کاری که در تنظیم بازار هر کالایی صورت می گیرد، وقتی قیمت یک کالا در بازار بالا می رود مسئولان تنظیم بازار یا آن را وارد می کنند یا تولید را افزایش می دهند.

به گفته وی ، معمولابرای پشتیبانی از چنین طرح ها و ایده هایی باید بخش دولتی ورود پیدا کند و یک نوع هماهنگی بین فعالان صنعت بیمه بوجود بیاورد اگر این سرمایه گذاری صورت گرفته و عرضه و تقاضا تنظیم شود قیمت شتر کاهش یافته و قیمت دیه هم پایین می آید و حتی روی تورم هم تاثیر گذاراست .

مدیرعامل بیمه آسیا یکی دیگر از مشکلات صنعت بیمه را متناسب نبودن نرخ دیه با حق بیمه پرداختی طی سالهای گذشته دانست و اظهار داشت : اگر رقم دیه هر سال بالا رود و قیمت بیمه افزایش نیابد باعث شکاف در درآمدها و هزینه ها می شود . به عبارتی دریافتی ها کاهش و پرداختی ها در صنعت بیمه افزایش پیدا می کند و این موضوع باعث می شود شرکت های بیمه در یک دوره 5-6 ساله با این روند ضعیف شوند .

کاردگر افزود :با وجودیکه چند سال پیش هیات وزیران مصوبه ای را گذراند مبنی براینکه که متناسب با افزایش قیمت دیه حق بیمه نیز افزایش یابد اما در چند سال گذشته چنین اتفاقی نیفتاد مثلا پارسال دیه افزایش پیدا کرد اما حق بیمه افزایش نیافت . البته برای سال 95 یک مقدار حق بیمه افزایش یافت اما به دلیل عقب ماندگی های سالهای گذشته بین 25 تا 30 درصد شکاف وجود دارد .