انوشیروان محسنی بندپی امروز در همایش بهزیستی و سلامت اجتماعی اظهار داشت: در قانون برنامه ششم توسعه به دنبال تولی گری مسائل، سیاستگذاری و پاسخگویی لازم هستیم و نخستین حکم پیشنهادی در این برنامه استقرار سامانه سنجش سلامت اجتماعی است.

وی افزود: با استقرار سامانه سلامت اجتماعی می‌توانیم در حوزه آسیب‌ها اقدام به رصد و تحلیل کنیم و آمار و اطلاعات به ما کمک می‌کند که چه برنامه‌هایی را برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی طراحی کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: دبیرخانه سنجش سلامت اجتماعی در سازمان بهزیستی مستقر خواهد شد تا به رصد آسیب‌ها و مداخله بهنگام بپردازد. از سوی دیگر آسیب‌شناسی برنامه‌های اجرایی مدنظر است به عنوان مثال آیا هنوز لازم است که کمپ‌های ترک اعتیاد با ضوابط تأسیس و راه‌اندازی مربوط به 30 سال گذشته فعالیت کنند؟

بندپی ادامه داد: شیوه‌نامه و ضوابط تأسیس کمپ‌های ترک اعتیاد باید بازنگری شود که این کار را انجام دادیم. یعنی به مدت یک سال رصدور مجوز فعالیت را متوقف کرده و از صاحبنظران مربوطه دعوت به عمل آوردیم و نتیجه مشورت با آن‌ها منجر به آن شد تا دستور العمل تأسیس و راه‌‌اندازی و پروتکل‌های کارشناسی در اسفند سال گذشته ابلاغ شد.

وی مطرح کرد: 65 درصد بار اعتیاد کشور به دوش سازمان بهزیستی است. از سوی دیگر در بحث کاهش طلاق نیز فعالیت می‌کنیم و باید به ساختار ازدواج بیشتر پرداخت و حمایت‌های لازم از زوج‌های جوان صورت بگیرد بر همین اساس مشاوره ژنتیک در اولویت برنامه‌های این سازمان است.

رئیس سازمان بهزیستی عنوان کرد: خط 1480 را گسترش خواهیم داد در گذشته قادر به پاسخگویی به 550 هزار نفر بودیم که با گسترش امکانات و دو برابر کردن نیروها میزان پاسخگویی افزایش خواهد یافت.

بندپی با اشاره به اینکه هم اکنون کارشناسان حوزه توانبخشی از کشور آلمان در ایران مستقر هستند، ادامه داد: این افراد در مرکز آموزش رفاهی سازمان بهزیستی آموزش‌های لازم را برای ارتقای توان کارشناسان این سازمان ارائه خواهند کرد.

وی با اشاره به این‌که درسال 95، 5 آسیب اجتماعی در اولویت بررسی قرار دارد، گفت: در سال 91 دو میلیون و 670 هزار نفر زن سرپرست خانوار داشتیم که در اوج جوانی و در ابتدای زندگی سرپرستی خانوار را برعهده دارند؛ هم اکنون از هر 4 ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شود. یعنی 24 درصد ازدواج‌ها طلاق است بنابراین به افزایش مهارت‌های زندگی و مشاوره پیش از زندگی مشترک نیاز داریم.