وزیرمردم یا وکیل پزشکان‌؟!

در حالی که طی روزهای اخیر باز هم تکرار اشتباهات پزشکی منجر به مرگ پیرمرد 74 ساله به دلیل قصور پزشکی شده است اما بر‌خلاف تصور همه، این روزها بحث قصورات پزشکی بر سر زبان وزیر بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم نیست بلکه افزایش مزد درمان نقل این روزهای محافل مربوط پزشکی و محور اظهار‌نظرهای وزیر بهداشت است. وی به جای اظهار تأسف و نگرانی از حوادث ناشی از قصور پزشکی، بابت بلاتکلیفی بخش خصوصی در افزایش تعرفه‌ها نگران، متأسف و معترض است؛ رفتاری که یک بار دیگر این موضوع را به تصویر می‌کشد که سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی انگار بیش از آنکه وزیر مردم باشد وزیر پزشکان است.

«ما به تأخیر در زمان تصویب تعرفه‌ها اعتراض داریم چراکه دولت باید تا پیش از پایان سال 94 در مورد تعرفه‌ها به ویژه برای بخش خصوصی تصمیم‌گیری می‌کرد»؛ این صحبت‌های وزیر بهداشت درباره تأخیر در اعلام مزد درمان در سال 95 است. بنا به تأکید هاشمی در حال حاضر بخش خصوصی خدمات پزشکی را ارائه می‌دهد اما تکلیف آن هنوز مشخص نیست که باعث نارضایتی و هرج و مرج در رقم‌های دریافتی و دشوارتر شدن نظارت وزارت بهداشت می‌شود. وزیر بهداشت در حالی از افزایش مزد درمان در بخش خصوصی حمایت می‌کند که به باور بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت از جمله حسینعلی، شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با عنایت به افزایشی که با اصلاح کتاب ارزش‌گذاری نسبی تعرفه‌ها در سال 93 اتفاق افتاد تا چند سال به افزایش تعرفه‌های درمان نیازی نیست.

 

سکوت وزیر در برابر قصورات پزشکی

در حالی وزیر بهداشت مصرانه پیگیر افزایش مزد درمان و همراهی با پزشکان و بخش خصوصی است که طی دو سه سال اخیر و در زمان تصدی این وزارتخانه از سوی وی بارها حوادث ناشی از قصور پزشکی تأیید شده است. یکی از نمونه‌های این قصور مرگ پیرمرد 74 ساله‌ای است که با شکستگی پای چپ راهی بیمارستان دولتی در اراک شد اما هرگز بازنگشت. این پیرمرد به دلیل جراحی اشتباه پای راست به جای پای چپ جان خود را از دست داد. تخلفات پزشکی اما به همین ماجرا محدود نمی‌شود و سوختگی مادر دوقلوها به دلیل استفاده از گاز سمی به جای اکسیژن، ‌مرگ نوزاد 45 روزه در اتاق عمل بیمارستان مفید به دلیل استفاده از دی اکسید کربن به جای اکسیژن، ‌باز کردن بخیه‌های چانه صدرا به دلیل ناتوانی خانواده‌اش در پرداخت مزد درمان و چندین مورد مرگ مادر باردار در دو سال گذشته نمونه‌های رسانه‌ای شده‌ای از قصورات و تخلفات پزشکی است. در برابر چنین اتفاقاتی اما طی دو سال اخیر وزیر بهداشت یک بار هم اظهار تأسف نکرد اما وقتی به افزایش مزد درمان می‌رسیم، ‌آقای وزیر از عدم تعیین تکلیف بخش خصوصی اظهار ناراحتی می‌کند. این در حالی است که تعرفه‌های خدمات پزشکی در فاز سوم طرح تحول سلامت با ابلاغ کتاب جدید ارزش ‌نسبی خدمات سلامت در آبان 93 به طور متوسط حدود 120 تا 300 درصد رشد داشته و از فروردین 94 نیز با تصویب شورای عالی بیمه و دولت بار دیگر به طور میانگین حدود 9 درصد افزایش یافته است. با وجودی که این اعداد و ارقام از سوی خود مسئولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی اعلام شده بود اما علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی در آخرین اظهار‌نظر تعرفه‌ای خود گفته: ‌در بهترین شرایط روی کاغذ 180 درصد رشد در تعرفه‌ها محقق می‌شد که به دلیل مشکلات مالی محقق نشد و بخش دولتی 38 درصد و بخش خصوصی 42 درصد رشد تعرفه داشت. این اظهارات در حالی است که حتی اگر بپذیریم به دلیل کسری بودجه بیمه‌ها رشد مزد درمان در بخش دولتی تحقق نیافته باشد، در بخش خصوصی که افزایش تعرفه‌ها از جیب مردم پرداخت می‌شود، تحقق نیافتن افزایش مزد درمان بی‌معناست.

 

وزیر اسبق: هر وزیری می‌آید تعرفه رشته خود را بیشتر می‌کند

حضور در مناطق محروم و عمل رایگان بیماران کاری است که هر‌از‌چند‌گاه از سوی وزیر بهداشت انجام می‌گیرد. از سوی دیگر اما هاشمی خود ریاست یکی از مجهزترین کلینیک‌های خصوصی چشم پزشکی در تهران را به عهده دارد و دفاع تمام قدش از افزایش تعرفه‌ها در بخش خصوصی این فرضیه را به ذهن منتقل می‌کند که مبادا حرکت خیر آقای وزیر هم جنبه نمایشی و تبلیغاتی داشته باشد. به خصوص اینکه برخی از منتقدان هم شبهاتی را مطرح می‌کنند. نمونه‌اش ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان کشور که معتقد است هر وزیری که می‌آید تعرفه رشته خود را بیشتر می‌کند. وزیر اسبق بهداشت در رابطه با وضعیت تعرفه‌های جراحی معتقد است: هیچ وقت موضوع تعرفه حل نشده است، به همین دلیل کهنه است، مشکل آن روزی حل می‌شود که رابطه پولی بیمار و پزشک برطرف شود و بیمه‌ها پوشش خوبی بدهند، در واقع تعرفه باید متناسب با همه نیازها باشد.

وی می گوید: شش سال در زمان دولت قبل تعرفه جراحی با تورم 40 درصدی فریز شد که انصاف نیست و تعرفه ناعادلانه عارضه دارد.

 

زیر‌میزی حق پزشک است !

با تمام اینها اما وزیر بهداشت همچنان تمام قد از پزشکان و افزایش مزد درمان دفاع می‌کند و از رسانه‌ها گله‌مند است. هاشمی در نشست «فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهکارها» در جمع منتخبان مجلس دهم، از رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها به دلیل تبلیغات علیه جامعه پزشکی انتقاد کرد و افزود:‌ یکی از مسیرهایی که دنبال می‌شود، ایجاد شکاف اجتماعی میان اقشار مختلف اجتماعی است، مثلاً گفته می‌شود کل پول طرح تحول سلامت به جامعه پزشکان داده شده است.

وزیر بهداشت در عین حال اذعان کرد: دولت فقط 4 هزار و 800  میلیارد تومان به بخش سلامت کمک کرده است و بقیه را مردم از یک درصد محل مالیات بر ارزش افزوده، خودشان از جیب‌شان پرداخت کرده‌اند. هاشمی از منتخبان مجلس دهم خواست تا منابع وزارت بهداشت را پایدار کرده و تکلیف بیمه‌ها را روشن کنند. اما انگار دفاع متولی سلامت جامعه از افزایش تعرفه‌ها عوارضی هم دارد. این عوارض را می‌توان در اظهارات صریح نایب رئیس انجمن جراحان مشاهده کرد. کاظم عباسیون معتقد است وقتی تعرفه‌های درمانی عادلانه نیستند پس هرچه پزشک می‌گیرد، حقش است حال رو‌میزی باشد یا زیر‌میزی! این اظهارات صریح بدین معناست که بر‌خلاف ادعای وزارت بهداشت زیر‌میزی کاهش نیافته و پزشکان آنقدر ساحل امن دارند که با صراحت چنین دریافتی را حق خود بدانند. در این میان مردم می‌مانند و درد و رنج بیماری و برخی از پزشکان که تا صفرهای حساب‌شان را چک نکنند حاضر به درمان نیستند و وزیری که حامی پزشکان است نه مردمی که مسئولیت سلامت‌شان را بر عهده دارد.