طرح تحول سلامت باید بازنگری جدی شود

کبیر در همایش پزشکان عمومی ایران گفت: بهتر است این همایش در سطح منطقه‌ای با محوریت پزشک خانواده دنبال شود و سازمان بیمه سلامت ایرانیان برای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی راهی جز کنترل تقاضا در حوزه سلامت ندارد.

وی ادامه داد: باید سیمای سلامت را خوب بشناسیم و مشکلات هر منطقه را لیست کنیم. همچنین مداخلاتی که نیاز است را در نظر بگیریم. در این صورت به هماهنگی بیشتری نیاز است.

وی افزود: پس از گذشت دو سال از طرح تحول سلامت باید بازنگری جدی صورت گیرد و گیت‌های ورودی مراجعان از مدیریت بالایی برخوردار شود.

کبیر گفت: اگر برای 11 میلیون نفر دفترچه سفید بیمه صادر شده نباید آنها آزادانه خرج شود چون منابع کشور دچار مشکل می‌شود.

مدیرعامل بیمه سلامت ایرانیان ما برای ارزش نسبی خدمات یا پرداختی پزشکان ضریب 2 و تعرفه‌های جدید هزینه کرده‌ایم و شاید منطقی نباشد بدون نظام ا رجاع و پزشک عمومی آن را ادامه دهیم.

وی گفت: پزشک خانواده باید مدیر تیم سلامت نه تضمین کننده استانداردهای مراقبت سلامت باشد و نقش‌های جدیدی باید برای پزشکان عمومی تعریف کنیم.

کبیر تاکید کرد: نظام‌های بیمه‌ای باید راه کنترل تقاضا را به عنوان بهترین استراتژی برای مدیریت منابع در پیش بگیرند. ما اکنون کارگروه‌هایی در برخی شهرها تشکیل داده‌ ایم که 50 خدمت با بار بالا و پرهزینه را شناسایی کرده‌اند که متاسفانه ردپای پزشک عمومی در آنها کمرنگ است، اما راهی بجز مدیریت بهینه نداریم.

مدیرعامل بیمه سلامت ایرانیان گفت: باید در شهرهای صد هزار نفری با منابعی که موجود است پزشک خانواده را تعمیم دهیم.